موافقت مشروط رهبران سیاسی عراق با درخواست العبادی

کدخبر: ۲۲۰۵۸۸
اقتصادنیوز: درخواست نخست‌وزیر عراق برای برگزاری یک نشست گسترده‌ جهت خروج از بحران سیاسی کنونی با موافقت مشروط رهبران جریان‌های سیاسی مواجه شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، ایلاف نوشت، نوری المالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون درباره درخواست حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق برای برگزاری نشستی گسترده بعد از تعطیلات عید فطر جهت مشخص کردن برنامه دولت آتی و تسریع در تشکیل آن، گفت: ما از هر اقدام جدی برای بحران خطرناکی که عراق با آن روبرو می‌شود حمایت می‌کنیم اما قبول این درخواست مرتبط با مکانیزم‌ها و محورهایی است که طی نشست درباره آن صحبت خواهد شد و بستگی به نتایج آن دارد.

وی گفت: هرگونه درخواست یا دیداری که فاقد راهکارهایی برای بحران باشد تنها تبلیغات محسوب می‌شود.

ایاد علاوی، رهبر ائتلاف الوطنیه عراق نیز حمایتش را از طرح العبادی اعلام کرد اما حضور در نشست را به مشارکت کردها مشروط کرد.

وی گفت: با گذشت زمان و نیاز شدید به نهایی کردن پرونده نتایج انتخابات، ما از طرف‌های ذیربط می‌خواهیم تحقیقات مربوط به تقلب در انتخابات را نهایی کنند. ما با برگزاری نشست ملی با حضور کردها موافقیم.

علاوی تلاش‌های مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در این راستا و تمایلش برای تحقق توافق ملی را ستود.

نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان نیز حمایتش را از هرگونه طرحی برای خروج از بحران کنونی و نجات دادن روند سیاسی عراق اعلام کرد.

وی گفت: اگر طرح العبادی به مذاکرات جدی برای ایجاد ائتلاف گسترده بینجامد می‌تواند بسیاری از مشکلات داخلی و خارجی را حل کند.

اسامه النجیفی، از رهبران جریان اهل سنت عراق و رئیس ائتلاف القرار نیز از آمادگی‌اش برای شرکت در این نشست خبر داد و بر لزوم مشارکت همگان در آن تأکید کرد.

قاسم الفهداوی، رئیس ائتلاف عابرون نیز درخواست العبادی برای مذاکرات فراگیر جهت تسریع در تشکیل دولت را تأیید کرد.

جبهه ترکمانی‌های عراق هم پیشنهاد العبادی را تأیید کرد اما از طرف‌های سیاسی خواست از کرکوک و مناطق مورد مناقشه به عنوان برگ برنده در مذاکرات استفاده نکنند.

این جبهه بر لزوم تشکیل دولت بر اساس برنامه‌ای واضح با تکیه بر مبارزه با فساد و تحقق عدالت و برابری و خدمات‌رسانی تأکید کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید