گفت وگوی تلفنی روحانی و تمیم خبر اول رسانه های عرب زبان

کدخبر: ۲۲۰۶۹۵
اقتصادنیوز : رسانه های دیداری و نوشتاری عرب زبان منطقه، گفت وگوی تلفنی روز دوشنبه حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و 'شیخ تمیم بن حمد آل ثانی' امیر قطر را مورد توجه قرار داده و به عنوان خبر اول خود بازتاب دادند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، شبکه الجزیره قطر با عنوان ' تهران همچنان در کنار دوحه خواهد بود' به نقل از روحانی نوشت: هیچ مانعی برای گسترش روابط با قطر به عنوان یک کشور همسایه و برادر وجود ندارد و تهران همچنان در کنار دوحه خواهد بود.

الجزیره افزود: رییس جمهوری ایران حمله عربستان و امارات به بندر الحدیده یمن را موجب بروز یک فاجعه انسانی خواند و گفت که اقدامات ماجراجویانه برخی کشورهای خلیج فارس اشتباه است و امنیت منطقه را تهدید می کند.

این شبکه قطری گفت: روحانی همچنین با اشاره به یک ساله شدن تحریم های قطر، این تحریم ها را ظالمانه خواند و گفت که این اقدامات امنیت و ثبات منطقه را هدف قرار داده است.

این گزارش می افزاید: پایگاه اطلاع رسانی ' روسیا الیوم ' با عنوان 'بحران یمن راه حل نظامی ندارد'، نوشت: روحانی در گفت وگوی تلفنی با امیر قطر به مناسبت عید فطر همچنین گفت که باید تمام مکانیسم های سیاسی لازم برای ایجاد امنیت و ثبات در یمن و منطقه را به کار بگیریم.

به نوشته روسیا الیوم، روحانی اضافه کرد: حملات اخیر علیه بندر 'الحدیده' در حال رقم زدن یک فاجعه انسانی در یمن است و ادامه این درگیری ها، مردم فقیر یمن را در فشار طاقت فرسا قرار داده و وظیفه همه ما این است که به این مردم مظلوم کمک کنیم.

روحانی در ادامه بر ضرورت انجام مشورت های میان دو کشور در خصوص پرونده های منطقه ای و توسعه همکاری های دو کشور برای تحقق مصالح مشترک تاکید کرد.

شبکه المیادین سخنان امیر قطر در این گفت وگوی تلفنی را مورد توجه قرار داد و به نقل از وی نوشت: روابط دیرینه دو کشور هر روز در حال توسعه است و ما مصمم هستیم که این روابط بیش از پیش در همه عرصه ها توسعه یافته و تقویت شود و من شخصا روند توسعه روابط دو کشور را دنبال می کنم.

به گزارش این شبکه، شیخ تمیم با تقدیر از مواضع دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران در موضوع محاصره قطر و تاکید بر این که دوحه این موضع گیری ها را هیچ گاه فراموش نخواهد کرد، گفت: ما معتقدیم حل تمام اختلافات در منطقه تنها از طریق گفت وگو ممکن است و هیچ کشوری نمی تواند دیدگاه خود را بر کشورهای دیگر تحمیل کند. 

المیادین اضافه کرد: رییس جمهوری ایران هم در این گفت و گوی تلفنی، گفت: ایران محاصره تحمیلی قطر را ناعادلانه، باعث تفرقه و تنش بیشتر میان کشورهای منطقه می‌داند و تلاش خود را برای همکاری ملت و دولت این کشور و ثبات منطقه به کار می‌گیرد و همچنان در کنار دوحه خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در گفت وگوی تلفنی با امیر قطر، یک بار دیگر بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از این کشور در مقابل اقدامات ظالمانه برخی کشورهای منطقه حمایت کرد و از توسعه روابط دو جانبه در ماههای اخیر ابراز خرسندی کرد.

امیر قطر هم با اشاره به حمایت های جمهوری اسلامی ایران از کشورش در قبال تحریم های اعمال شده ، گفت که ما این تحریم ها را هرگز فراموش نخواهیم کرد.

امیر قطر همچنین در این گفت و گوی تلفنی ابراز امیدواری کرد، موفقیت های تیم ملی فوتبال ایران در رقابت های جام جهانی روسیه استمرار داشته باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک