دادگاه‌ متهمان کودتای ۲۰۱۶ ترکیه رو به اتمام است

کدخبر: ۲۲۰۸۱۴
اقتصادنیوز: ترکیه در حال اتمام روند محاکمه متهمان کودتای ۲۰۱۶ است. در همین راستا از ۲۸۷ دادگاه تنها ۱۱۱ جلسه دادگاه باقی مانده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دو سال بعد از کودتای نافرجام شد ترکیه به مجازات و محاکمه کودتاچیان پرداخت. از ۲۸۷ دادگاه برای نفوذی‌های گولنیست در ارتش ترکیه ۱۷۶ جلسه دادگاه به نتیجه رسیده و ۱۱۱ دادگاه باقی مانده است که قرار است تا پایان امسال و یا تا سال ۲۰۱۹ به پایان برسد.

مقامات آنکارا بر این باورند که اعضای سازمان فتو وابسته به فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه در پشت پرده این کودتای نافرجام قرار دارند.

پس از وقوع کودتای نافرجام دادستانی ترکیه بیش از ۱۰۰ هزار تحقیقات قضائی در سراسر کشور آغاز کرد و در همین راستا ده‌ها هزار نفر از مظنونان وابسته به فتو و مشارکت در کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ بازداشت کرد.

همچنین وضعیت فوق‌العاده برای تسهیل سرکوب اعضای فتو اجرا شد که در حال حاضر نیز این وضعیت برقرار است.

نیروهای امنیتی معمولا عملیات روزانه برای بازداشت مظنونان فتو برگزار می‌کنند.

دستگاه قضایی ترکیه در ماه ژانویه تصمیم به تسریع روند محاکمه کودتاچیان گرفت.

از سوی دیگر پس از تحقیقات درباره پدر اینس کانتر،‌ بسکتبالیست ان‌بی‌ای که عضویت خود را در سازمان فتو آشکارا اعلام کرده بود درخواست ۱۵سال حبس برای وی شده است.

محمد کانتر که در جریان تحقیقات در دانشگاه‌ها بازداشت شده و پس از مدتی آزاد شد، پس از اعلام آشکار عضویت پسرش در فتو او را از فرزندی رد کرده بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید