واکنش روسیه به دستور ترامپ برای تشکیل ارتش فضایی

کدخبر: ۲۲۱۰۴۰
اقتصادنیوز: یک مقام ارشد روس هشدار داد، برنامه واشنگتن برای ایجاد یک نیروی فضایی می‌تواند فاجعه‌ای به دنبال داشته باشد و در صورتی که آمریکا با قرار دادن تسلیحات کشتار جمعی در مدار فضایی، پیمان فضایی را نقض کند، مسکو آماده است تا "به شدت چنین اقدامی را تلافی کند".

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری راشاتودی نوشت، ویکتور بوندارف، رییس کمیته امنیتی و دفاعی شورای کنفدراسیون به خبرگزاری نوستی گفت: نظامی‌سازی فضا راهی به سوی یک فاجعه است.

رییس این کمیته، این اظهارات را یک روز پس از آن بیان کرد که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا دستور تشکیل شاخه جدیدی از ارتش آمریکا برای انجام عملیات در جایی که آن را "آسمان‌های ممنوعه" نامید، صادر کرد.

این سناتور روسی هشدار داد، احتمال نقض توافقات بین‌المللی که به منظور خلع سلاح هسته‌ای از فضا تنظیم شده‌اند، از سوی واشنگتن وجود دارد و چنین اقدامی امنیت بین‌المللی را با خطر بزرگی مواجه می‌کند.

وی در این باره اظهار کرد: در صورتی که آمریکا پیمان 1967 را -که قرار دادن تسلیحات هسته‌ای در فضا را منع می‌کند- نقض کند، این اقدام می‌تواند واکنش شدیدی را نه تنها از سوی روسیه، بلکه از جانب سایر کشورهای جهان در پی داشته باشد؛ واکنشی که با هدف حفظ امنیت بین‌المللی صورت خواهد گرفت.

"پیمان فضای بیرونی 1967" که آمریکا نیز یکی از اعضای آن است، فرستادن تسلیحات هسته‌ای به فضا و قرار دادن هرگونه تسلیحات کشتار جمعی دیگر در مدار زمین را منع می‌کند. این پیمان همچنین طرف‌ها را از انجام آزمایش‌های تسلیحاتی در فضا و ایجاد پایگاه‌های نظامی در ماه و سایر اجرام آسمانی منع می‌کند.

ترامپ این هفته در سخنرانی خود با چشم‌اندازی به سوی "ماموریت ماه" به "حضور دائمی" در کره ماه اشاره کرد. با این حال او چیزی درباره احتمال حضور ارتش در این طرح بیان نکرد. رییس جمهور آمریکا همچنین خواستار ایجاد "تسلط" در فضا شد و آن را مرتبط با امنیت ملی آمریکا دانست.

آمریکا بارها سابقه خروج از پیمان‌های بین‌المللی را که به منظور تنظیم قوانین برای اقدامات نظامی منعقد شده‌اند، داشته است. در سال 2002 نیز جورج بوش پسر، رییس جمهور وقت آمریکا از پیمان ضد موشک‌های بالستیک خارج شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید