پمپئو نشست مشترک با سناتورها درباره کره شمالی را لغو کرد

کدخبر: ۲۲۱۰۷۳
وزیر خارجه آمریکا نشستی را که قرار بود با سناتورها درباره توافق با کره شمالی برگزار شود، لغو کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، ان بی سی نیوز نوشت، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه نشست با سناتورها را که قرار بود چهارشنبه برگزار شود و در آن توضیحاتی را درباره توافق دونالد ترامپ با کره شمالی ارائه دهد، لغو کرده است.

در حالی که ترامپ این توافق را یک پیشرفت بزرگ ارزیابی کرده است ولی مفاد آن کاملا مبهم است. بسیاری از سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات نیز از رویکرد دولت ترامپ در قبال کره شمالی انتقاد کرده اند.

تصمیم عجیب و غیرمنتظره دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای لغو مانورهای نظامی مشترک با کره جنوبی، با انتقادات گسترده ای در محافل داخلی آمریکا روبرو شده است.

رهبران سنا به نمایندگان اعلام کرده اند که نشست با وزیر خارجه آمریکا احتمالا هفته آینده برگزار خواهد شد. هنوز هیچ تاریخ دقیقی برای برگزاری این نشست تعیین نشده است.

باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ابراز امیدواری کرده است که این نشست به زودی برگزار شود. وی گفت: همواره این مساله سخت و دشوار بوده است که بخواهیم نشستی را با وزیر خارجه تنظیم کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در عین حال گفته است که مقام های وزارت خارجه این نشست را لغو نکرده اند و تنها به دنبال یک زمان مشترک مناسب هستند ولی هنوز این زمان مشخص نشده است. وزیر خارجه آمریکا به طور منظم ارتباط و تماس خود با کنگره را حفظ کرده است. این تعاملات با سناتورها ادامه خواهد یافت.

گمانه زنی های زیادی وجود دارد که کنگره نقش مهمی را در هرگونه توافق با کره شمالی خواهد داشت ولی سئوال اصلی این است که کنگره با چه نوع توافقی با کره شمالی موافقت خواهد کرد.

پس از دیدار تاریخی ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سنگاپور، تعدادی از نمایندگان کنگره از پامپئو خواستند تا جزئیات توافق حاصل شده بین رهبران دو کشور را در اختیار آنها قرار دهد.

جان باراسو سناتور ایالت وایومینگ در این باره گفت: ترامپ ما را از آستانه جنگ با کره شمالی به عقب بازگردانده است.

ترامپ پیش از این گفته است که هرگونه توافق ایالات متحده با کره شمالی باید به تصویب نمایندگان کنگره برسد.

اظهارات ترامپ در شرایطی است که وی پیش از این به بهانه وجود برخی اشکالات و نواقص جدی در توافق هسته ای ایران از این توافق خارج شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید