تعرفه‌های وارداتی که اتحادیه اروپا به کالاهای آمریکایی بست

کدخبر: ۲۲۱۳۷۶
اتحادیه اروپا، تعرفه‌هایش بر کالاهای آمریکایی را با حمله دیگری از سوی یکی از مقام‌ها به سیاست‌های اقتصادی دونالد ترامپ آغاز کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، بی‌بی‌سی گزارش داد، از اولین ساعات روز جمعه برای وارد کردن بعضی از کالاهای آمریکایی به ارزش دو میلیارد و هشتصد میلیون دلار، تعرفه وضع شده است.

تعرفه‌ها بر واردات کالاهایی چون آب پرتقال، موتورسیکلت و مشروبات الکلی آمریکایی وضع شده است.

همزمان یک مقام اتحادیه اروپا به سیاست‌های اقتصادی رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کرده است. ژان کلود یانکر، رئیس کمیسیون اروپا، گفته حق گمرکی که آمریکا بر کالاهای اروپایی بسته مخالف "همه تاریخ و هر منطقی " است.

دولت ترامپ در ماه مارس اعلام کرد که برای واردات فولاد به آمریکا 25 درصد و برای آلومینیوم 10 درصد تعرفه وضع خواهد کرد.

وضع تعرفه‌ها برای مدتی به تاخیر افتاد اما در نهایت دولت آمریکا از اول ماه ژوئن تعرفه‌ها را وضع کرد که بیش از همه بر کشورهای دوست آمریکا مثل کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا اثر می‌گذارد.

یانکر پیشتر هم این اقدام را نقد کرده بود. در روز پنجشنبه هم گفت که اقدام مقابل اتحادیه اروپا باید "واضح و به اندازه باشد."

ارزش واردات آمریکا از اتحادیه اروپا که حالا مشمول تعرفه شده، نزدیک به سه برابر رقمی است که اتحادیه اروپا از واردات از آمریکا شامل حال تعرفه کرده است.

یانکر که در پارلمان ایرلند سخنرانی می‌کرد، گفت که اتحادیه اروپا برای محافظت از خود و حفظ تعادل باید اقدامات لازم را انجام دهد.

اروپایی‌ها بر واردات کالاهایی چون، توتون، موتور هارلی داویدسون، کره بادام زمینی و نوعی از توت 25 درصد مالیات بسته‌اند. اروپا بر کالاهایی چون ماشین لباسشویی، کفش و بعضی از اقلام پوشیدنی تعرفه‌ای 50 درصدی بسته است.

تنش بین آمریکا و چین هم بر سر مسائل اقتصادی بالا گرفته و با درگیری با اروپا همزمان شده است.

در آغاز هفته، ترامپ تهدید کرده بود که اگر چین تغییری در رفتارش ندهد، آمریکا تعرفه 10 درصدی بر 200 میلیارد کالای تولید چین می‌افزاید.

چین می‌گوید که تعرفه‌های آمریکا را تلافی خواهد کرد و این کشور را به "باج‌گیری و وارد کردن فشار مضاعف " متهم می‌کند.

ترامپ معتقد است که اگر کشوری بیش از آنچه صادر می‌کند، واردات داشته باشد قافیه را باخته است.

او به خصوص به اختلاف تراز تجاری با چین و مکزیک منتقد است و گفته که نخواهد گذاشت از این پس "هیچ کشوری در تجارت از ما (آمریکا) سواستفاده ببرد."

اختلاف تراز تجاری آمریکا در سال‌های اخیر افزایش داشته و به پنجاه میلیارد دلار رسیده است. ترامپ امیدوار است که تعرفه‌های جدید موجب حفظ تعادل در واردات و صادرات شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید