دو سفید از کاخ ریاست‌جمهوری لبنان بلند می‌شود؟

کدخبر: ۲۲۱۷۶۲
در حالی که «سعد الحریری» نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه لبنان پس از بازگشت از عربستان سعودی از خوشبینی و نزدیک بودن انجام ماموریت خود صحبت می کند، برخی این مساله را رد می کنند و معتقدند تشکیل دولت به دلایلی به مسیر ناهموار وارد شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان چند روز پیش در اظهار نظری، با بیان اینکه دلیل انجام هیچ تلاش جدی برای تشکیل کابینه را متوجه نمی شود، گفت: نمی دانم در سر الحریری چه می گذرد و او تاکنون حرف را از این گوش می شنود و از گوش دیگر خارج می کند.

وی افزود: ما یک روز می شنویم که تفاهم هایی صورت گرفته و یک روز دیگر می شنویم که نه تنها تفاهم بلکه موانعی بر سر راه تشکیل دولت وجود دارد.

رئیس پارلمان لبنان در ادامه گفته بود: نمی دانیم این کندی در حرکت از چیست، اگر مشکل و مانع خارجی است به ما بگویند و اگر هم داخلی است باز هم ما را خبر کنند.

بری همچنین با اشاره به این که «من اصرار داشتم تا پیش از عید فطر دولت تشکیل شود، اما گوش شنوایی وجود نداشت» اظهار داشت: ما امروز در برابر تشکیل دولت با مانع روبروییم و فردا برای تنظیم بیانیه وزارتی دولت جدید مشکل داریم.

رئیس مجلس لبنان به الحریری هشدار داد که تا دوشنبه 25 ماه ژوئن (4 تیر) بیشتر نمی تواند صبر کند و بعد از بازگشت از تعطیلات ده روزه اش، برخورد قانونی خواهد کرد.

اما نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه، بلافاصله پس از بازگشت از تعطیلات عید فطر که در سعودی سپری کرد، در اظهار نظری اتهام «کندی در پیشبرد امور مربوط به تشکیل کابینه» و «از این گوش شنیدن و از آن گوش در کردن» را که بری متوجه او کرده بود، رد کرد.

الحریری این را هم گفت که مشکل خارجی بر سر راه تشکیل دولت وجود ندارد، بلکه مشکل داخلی است، اما قابل حل است.

وی تصریح کرد که عربستان سعودی برایش مهم است که دولت لبنان هرچه زودتر تشکیل شود.

الحریری با ابراز خوشبینی خاطرنشان کرد: تا چند روز آینده همه این امور به انجام می رسد، اما نمی دانم این همه عجله برای چیست؟ ما با همه گروه های سیاسی گفت و گو داریم و این یعنی برای انجام ماموریت مان در تلاشیم.

نخست وزیر لبنان عصر جمعه در کاخ «بعبدا» با «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور دیدار و به او سیاهه ای تحویل داد که نمایی از یک دولت متشکل از 30 وزیر است.

وی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت که در این سیاهه، ترکیب و شکل کابینه بعلاوه سهم هرکدام از گروه ها را مشخص کرده است که در صورت موافقت رئیس جمهوری، روند تشکیل دولت سریعتر طی می شود.

نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه با بیان اینکه کسی نمی تواند روز و زمان خاصی را مشخص کند که کابینه تشکیل شود، بار دیگر از فضای مثبت در این زمینه صحبت کرد.

پس از این دیدار، منابع خبری به نقل از منابعی در حزب الله اعلام کردند که این حزب، اطلاعات مثبتی از تشکیل دولت در دست ندارد.

رسانه ها این را هم گفتند که حزب الله معتقد است، فضای مثبتی که نخست وزیر از آن سخن می گوید همچنان در حد شعار است.

برخی از رسانه ها چند گره را پیش روی الحریری برای تشکیل دولت جدید خود ذکر کرده اند. نخست اصرار فراکسیون وابسته به «ولید جنبلاط» سیاستمدار دروزی است که می خواهد هر سه وزیر دروزی دولت از حزب او انتخاب شوند. با وجود اینکه «طلال ارسلان» رئیس حزب دموکرات و از دیگر رهبران دروزی ها، به علاوه «انور خلیل» دیگر نماینده دروزی پارلمان که عضو فراکسیون جنبش امل است هم در این سهم خواهی ها حق دارند.

گره دوم پیش روی تشکیل دولت، سهم خواهی فراکسیون «جمهوری قدرتمند» وابسته به «سمیر جعجع» رهبر حزب «نیروهای لبنانی» (القوات اللبنانیه) است که در انتخابات اخیر لبنان که 16 اردیبهشت برگزار شد، دو برابر مجلس قبلی توانست کرسی از آن خود کند.

قواتی ها خواهان 5 وزیر هستند که اگر الحریری و عون به آنها «وزارت دفاع» را که جزو 4 وزارت کلیدی محسوب می شود، بدهند آنها به 4 وزیر هم راضی می شوند.

گره سوم در سهم خواهی حزب نزدیک به رئیس جمهوری، یعنی «جریان ملی آزاد» به رهبری «جبران باسیل» است، که فراکسیون «لبنان قدرتمند» آنها بیشترین اعضا را در پارلمان دارد. باسیل در اظهار نظری گفته بود که حرفی ندارد سهم حزب جعجع زیاد باشد، اما الحریری باید سهم آنها را از گروه های دیگر تامین کند.

روزنامه «الاخبار» در گزارشی نوشت که عون برای حل مشکل پیشنهاد داده که به ازای هر 4 نماینده یک وزیر در نظر گرفته شود. بنابراین، باید 4 وزیر به نیروهای لبنانی و 7 وزیر به حزب نزدیک به رئیس جمهوری برسد.

مشکل الحریری اکنون در تقسیم 15 وزیر میان جریان های مسیحی است؛ جایی که علاوه بر دو حزب فوق، خود رئیس جمهوری نیز طبق عرف، 3 سهم دارد و معمولا وزیری را که معاون نخست وزیر است، سهم رئیس جمهوری می دانند. اما اکنون نیروهای لبنانی این سهم را نیز می خواهد و توجیه می کند که توافق میان جعجع و عون باعث رسیدن او به ریاست جمهوری شده، بنابراین ما سهم رئیس جمهوری را هم می خواهیم.

از سوی دیگر رسانه های لبنانی می گویند، برخی وزارت های خدماتی را چندین گروه مطالبه می کنند. آنها برای مثال به وزرات «حمل و نقل» اشاره می کنند که هم حزب نیروهای لبنانی، هم حزب «المرده» به رهبری «سلیمان فرنجیه» کسب کرسی این وزارت را از الحریری می خواهند.

گمانه زنی هایی هم برای برخی دیگر از وزارت ها در رسانه ها وجود دارد. مثلا وزارت «بهداشت» را که یکی دیگر از وزارت های خدماتی مهم به شمار می رود بسیاری، خواسته حزب الله می دانند.

یکی از منابع حزب الله در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از دکتر «عماد شمص» به عنوان اصلی ترین گزینه برای در دست گرفتن زمام امور این وزارتخانه نام برد.

وی که خواست نامش فاش نشود، عنوان کرد: سال هاست بخش بهداشتی و درمانی لبنانی در دست گروهی خاص است و این باعث به وجود آمدن مافیا در چند بخش مهم سلامت در لبنان مانند دارو شده که امیدواریم طبق برنامه انتخاباتی که ارائه دادیم، با اولویت قرار دادن مبارزه با فساد، ابتدا دست دلالان را از بخش سلامت کشور قطع کنیم و سپس بتوانیم به مردم به ویژه در مناطق دور افتاده تر بهتر خدمت رسانی کنیم.

قرار است امروز یکشنبه، الحریری در کاخ بعبدا باری دیگر با عون دیدار و گفت و گو کند، باید دید آیا طبق گفته نخست وزیر، فضای مثبت خواهد بود و دود سفید از کاخ ریاست جمهوری بلند می شود و یا همچنان باید در انتظار تولد کابینه جدید ماند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید