بررسی تاثیر جام جهانی روی اقتصاد روسیه

کدخبر: ۲۲۱۸۹۱
​اقتصاد نیوز: میزبانی جام جهانی ۱۲ میلیارد یورو خرج روی دست روسیه گذاشت. درباره تاثیرات اقتصادی جام جهانی برای کشور میزبان دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. بیشتر کارشناسان اقتصادی روی تاثیر مثبت کوتاه‌مدت اتفاق نظر دارند. برخی از بخش‌های اقتصاد از میزبانی بیشتر بهره می‌برند
بررسی تاثیر جام جهانی روی اقتصاد روسیه

به گزارش اقتصاد نیوز، گران‌ترین جام جهانی تاریخ فوتبال در روسیه آغاز شده است. بنا بر گزارش‌های رسمی کمیته برگزاری مسابقات، هزینه برگزاری این رقابت‌ها در روسیه به ۱۲ میلیارد یورو رسید. بحث اینجاست که با این هزینه هنگفت اصلا برگزاری  جام جهانی برای روسیه توجیه اقتصادی دارد؟ اگر صرفاً تاثیرات بلندمدت برگزاری جام جهانی روی اقتصاد کشور میزبان را در نظر بگیریم، باید گفت میزبانی جام جهانی توجیه اقتصادی ندارد. هم تحقیق موسسه رتبه‌سنجی مودیز این را نشان می‌دهد و هم اکثر کارشناسان اقتصادی روسیه.

هزینه‌های جام جهانی کمتر از یک درصد کل تولید ناخالص داخلی روسیه را شامل می‌شود که به گفته صندوق بین‌المللی پول سال گذشته ۱٫۳ میلیارد یورو بوده است. علاوه بر آن بخش عمده این مخارج طی چند سال انجام شده و نه فقط در سال گذشته.

بخش عمده این مبلغ صرف ساخت استادیوم‌های جدید، همین طور در گسترش زیرساخت‌ها شده است. هر کدام از این بخش‌ها یک سوم کل بودجه را مصرف کردند. علاوه بر ورزشگاه‌ها، در سال‌های گذشته فرودگاه‌ها نوسازی شدند و خیابان‌ها و جاده‌های جدیدی هم ساخته شد. زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی نیز نوسازی شد.

در بخش هتل و گردشگری نیز سرمایه‌گذاری شد. تنها در مسکو ظرف چهار سال گذشته ۳۰ هتل جدید ساخته شد.

همین سرمایه‌گذاری‌ها بعد سال‌ها باعث رشد بخش ساخت‌وساز در اقتصاد روسیه شد. تحلیلگران موسسه رتبه‌سنجی مودیز معتقدند صنایع غذایی، مخابرات، هتل‌ها و حمل و نقل برای مدتی کوتاه درآمد بالاتری کسب خواهند کرد اما نمی‌توان گفت کل بخش‌های اقتصادی روسیه از برگزاری مسابقات تاثیری بزرگ خواهند پذیرفت. واقعیت آن است که به دلیل زمان کوتاه مسابقات اثر آن روی اقتصاد روسیه در بلندمدت ناچیز است.

ضمن آن که به اعتقاد برخی از کارشناسان اقتصادی این سرمایه‌گذاری هنگفت می‌توانست در بخش‌های سودآورتری انجام شود و اثر بیشتر و پایدارتری روی اقتصاد داشته باشد. برای همین به اعتقاد برخی از کارشناسان اگر هزینه فرصت این سرمایه‌گذاری محاسبه شود، حتی ممکن است به این نتیجه برسیم که جام جهانی روی اقتصاد روسیه در کل اثر منفی هم می‌گذارد.

اما میزبانی رویدادهای بزرگی مثل جام جهانی اثرات غیرمستقیمی هم روی اقتصاد کشور میزبان می‌گذارند که به راحتی قابل اندازه‌گیری نیستند. آن هم از طریق بهبود وجهه یک کشور که باعث تغییر بلندمدت الگوهای گردشگری در آن کشور می‌شوند. این اثر بعد از بازی‌های المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا به «اثر بارسلون» معروف شد. چون شهر بارسلون با سرمایه‌گذاری‌هایی که در زیرساخت‌هایش انجام داد و با تصویری که از خود در حین برگزاری بازی‌ها در جهان به جا گذاشت، به یک مقصد جذاب توریستی تبدیل شد. سال ۲۰۱۶ حدود ۹ میلیون گردشگر به بارسلون سفر کردند که در مجموع ۹ میلیارد دلار در این شهر خرج کردند. این تعداد در سال ۱۹۹۰ تنها دو میلیون نفر بود.

منبع: بازار ورزش

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید