سفر غیرمنتظره وزیر دفاع آمریکا به افغانستان

کدخبر: ۲۲۲۲۷۹
اقتصادنیوز: وزیر دفاع آمریکا در سفر از پیش اعلام نشده خود به افغانستان تاکید کرد که به اعتقاد او پیروزی همچنان در جنگ طولانی افغانستان امکان پذیر است و اینکه برخی از شبه‌نظامیان طالبان از آمادگی خود برای وارد شدن به مذاکرات خبر داده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری فرانسه نوشت، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا که امروز (سه‌شنبه) در سفری غیرمنتظره وارد شهر کابل پایتخت افغانستان شد، در اظهاراتی گفت: برنامه‌اش این است که هم به ارزیابی حضور نظامی آمریکا در افغانستان بپردازد و هم اینکه شانس آشتی میان طالبان و دولت افغانستان را بررسی کند.

این سفر که به دلیل مسائل امنیتی از قبل اعلام نشده بود، بعد از آن انجام می‌شود که آمریکا کمک‌هایش را به ارتش افغانستان در راستای راهبرد منطقه‌ای جدید خود افزایش داده است.

وزیر دفاع آمریکا پیش از آنکه هواپیمایش در کابل به زمین بنشیند به خبرنگاران گفت: آمریکا نشانه‌هایی را دریافت کرده که از آمادگی برخی گروه‌ها در داخل طالبان برای وارد شدن به مذاکرات صلح احتمالی با دولت کابل خبر می‌دهد.

او اظهار کرد که برخی عناصر طالبان به وضوح به مذاکره با دولت افغانستان علاقه‌مند هستند.

با این حال او تاکید کرد که هنوز همه شبه‌نظامیان طالبان آمادگی چنین کاری را ندارند.

ماه گذشته میلادی اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان پیشنهاد مذاکرات صلحی را با شبه‌نظامیان طالبان بدون هیچگونه پیش شرطی مطرح کرد.

با این حال این شبه‌نظامیان گفتند که تنها حاضر به مذاکره با آمریکا بر سر توافق صلح احتمالی هستند.

با این حال آمریکا موضعش این بوده که هرگونه مذاکراتی درباره صلح در افغانستان باید تحت رهبری و تحت مالکیت خود افغان‌ها صورت بگیرد.

وزیر دفاع آمریکا نیز بر همین موضع در اظهاراتش تاکید کرده و گفت: ما می‌خواهیم افغان‌ها رهبری این روند را به عهده داشته و اساس این تلاش برای آشتی را به وجود بیاورند.

او خاطرنشان کرد که آمریکا چشم به پیروزی افغانستان بعد از بیش از 16 سال جنگ دارد هرچند که تحولات فعلی در جهت یک پیروزی نظامی نیست بلکه در جهت یک آشتی سیاسی است.

ماتیس در جریان این سفر خود به افغانستان برنامه ریزی کرده تا با ژنرال جان نیکلسون، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در افغانستان و همچنین اشرف غنی، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کند.

چند روز پیش مقام‌های اطلاعاتی آمریکا به کنگره این کشور گفتند که همچنان این احتمال وجود دارد که طالبان در سال 2018 نیز ثبات را در افغانستان تهدید کند.

ماتیس همچنین به مساله پذیرش آتش‌بس برای سه روز از سوی طالبان که از جانب اشرف غنی پیشنهاد شده بود، ‌اشاره کرد.

ماتیس گفت: هرچند که طالبان تمدید این آتش‌بس را رد کرد اما باید به نحوه پیوستن شبه‌نظامیان طالبان به نیروهای امنیتی و غیرنظامیان برای مراسم عید فطر توجه می‌کند.

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد: به وضوح اشرف غنی پاسخی را دریافت کرده است.

وی افزود: این تاثیر نه فقط در سمت دولت ملی افغانستان بلکه در عمق شبه‌نظامیان طالبان نیز مشاهده شد. ما توانستیم ببینیم که چطور چنین روندی به پیش می‌رود. در این آتش‌بس بی‌سابقه هر دو طرف امیدوار بودند که آتش‌بس ادامه پیدا کند. با این حال مشاهده رفتن شبه‌نظامیان طالبان به داخل صفوف نیروهای امنیتی و غیرنظامیان زنگ خطر را برای رهبران طالبان به صدا درآورد و آنها دستور دادند که نیروهایشان به سر پست‌هایشان برگردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید