حرکت متروی تهران در جهت شفافیت های مالی و اداری

کدخبر: ۲۲۲۳۰۱
اقتصاد نیوز: رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت: شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با راه اندازی سامانه های جامع اطلاعاتی در بخش های مختلف به خصوص در زمینه های مالی گام مهمی برای رسیدن به هدف «شهرداری تمام شیشه‌ای» انجام داده است.
حرکت متروی تهران در جهت شفافیت های مالی و اداری

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، محمد جواد شیرازی رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران از متروی تهران و حومه بازدید کرد و در جریان اقدامات و برنامه های این شرکت قرار گرفت.

وی طی این بازدید با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص مترو جز اولویت های شهرداری تهران است افزود: مهندس افشانی شهردار محترم تهران در اولین روز کاری خود بر اهمیت ناوگان حمل و نقل تأکید داشتند و الحمدالله اکنون کارها در این زمینه به خوبی جلو می رود و تعامل دوسویه خوبی با مدیریت شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در راستای خدمت رسانی بهتر به مردم عزیز تهران وجود دارد.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران با اشاره به اینکه وظیفه سازمان بازرسی نظارت مداوم بر روی ناوگان حمل و نقل شهری است گفت: هدف از این بازدید ها رسیدگی به بخش های حمل و نقل عمومی است که شهردار محترم تهران بر آن تأکید دارد.

محمد جواد شیرازی افزود: متروی تهران طبق نظر سنجی صورت گرفته در بخش حمل و نقل عمومی، بالاترین رضایتمندی را از سوی شهروندان دارد و امیدوارم که این روند رو به رشد باشد.

محمد جواد شیرازی در ادامه گفت: راه اندازی سامانه های اطلاعاتی جدید در شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه کار خوبی است که در مدیریت جدید این شرکت به منظور ایجاد شفافیت حداکثری انجام شده است.

وی در پایان گفت: مردم تهران باید فعالیت های مترو را رصد کنند و با تعامل دوسویه و ارائه انتقادات و پیشنهادات سبب رشد بیشتر این مجموعه شوند.

میان تیتر: اولویت شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه جلب رضایت حداکثری مسافران است

مهندس فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه نیز در جلسه‌ای که در ابتدای این بازدید برگزار شد گفت: اولویت شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه جلب رضایت حداکثری مسافران است و در مدت مسئولیت اینجانب در این شرکت، ارتقا سطح سرویس دهی به مسافران، شفاف سازی اقدامات مالی و صرفه جویی در جهت تأمین هزینه های عملیاتی در اولویت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه به عنوان بزرگترین شرکت حمل و نقل ریلی درون شهری کشور بسیار پرهزینه است افزود: در حال حاضر برخی از این هزینه ها به دلیل کمبود امکانات و زیرساخت ها مانند نبود پایانه در خطوط 3 و 4 به شرکت تحمیل می شود.

به گفته مهندس نوبخت در سال گذشته (1396) فروش بلیت حدود 20 درصد هزینه های شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه را تأمین کرده است و در سال جاری هم از این محل حداکثر 25 درصد از بودجه مورد نیاز مترو محقق می شود. وی تصریح کرد: مترو برای ارائه خدمات دهی مناسب به مردم نیازمند برنامه ریزی و اقدام در زمینه درآمدهای پایدار و تخصیص به موقع یارانه ها از سوی دولت و شهرداری است، البته سهم دولت در بودجه متروی تهران و حومه سالهاست که پرداخت نمی شود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در ادامه در خصوص برنامه ریزی های صورت گرفته در تأمین درآمدهای پایدار گفت: براساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به ازای هر مسافر واگن شرکت نفت باید 9.8 سنت به مترو پرداخت کند که پرداخت آن از محل صرفه جویی انرژی است. تابحال شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه از این فرصت قانونی استفاده نکرده بود و ما از سال گذشته با تشکیل یک کارگروه در این زمینه کار کردیم که امیدواریم بتوانیم در سه ماهه دوم سال 97 این رقم را دریافت کنیم؛ این موضوع می تواند یک منبع درآمد پایدار ارزی برای شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه باشد.

وی با بیان اینکه به طور متوسط هر 2 ماه یک قطار متروی تهران به تعمیرات اساسی (اورهال) احتیاج پیدا می کند گفت: باید برای خدمت رسانی مناسب به شهروندان هزینه تعمیرات که بسیار هم سنگین است تأمین شود که امیدواریم تخصیص این بودجه ارزی بتواند به خرید تجهیزات و قطعات تخصصی مورد نیاز به ما کمک کند.

مهندس نوبخت افزود: برای تأمین قطعات مورد نیاز متروی تهران و حومه اولویت اول استفاده از تأمین‌کنندگان داخلی است اما در بخش هایی نیازمند واردات هستیم که تحریم ها می تواند تاثیرگذار باشد و باتوجه به شرایط کنونی در این بخش نیازمند حمایت های بیشتر هستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید