چرا پوتین دستور خروج نیروهای روس از سوریه را صادر کرد؟

کدخبر: ۲۲۲۶۹۶
اقتصادنیوز: روز پنج شنبه(دیروز) در خبری غیرمنتظره رئیس جمهوری روسیه از خروج ۱۳ هواپیما، ۱۴ بالگرد و یک هزار و ۱۴۰نیروی نظامی روس از سوریه در روزهای اخیر خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تابناک، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پنج‌شنبه اعلام کرد که تعداد 1140 نفر از نیروهای نظامی این کشور سوریه را ترک کرده و قرار است به زودی تعداد بیشتری از نیروها و تجهیزات از سوریه خارج شوند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، پوتین همچنین تأکید کرد که خروج نیروهای مسلح روسیه از سوریه همچنان ادامه خواهد داشت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در جمع گروهی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های نظامی در کرملین به سخنرانی پرداخت.

وی در این سخنرانی خاطرنشان کرد: در چند روز گذشته ۱۳ جنگنده، ۱۴ بالگرد و ۱۱۴۰ نظامی ما از سوریه خارج شده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: همه این افراد دارای تجربه هستند و آزمون نبرد را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند.

پوتین خطاب به فارغ‌التحصیلان نظامی کشورش اظهار کرد: شما و همکاران نظامی‌تان باید از تجربه آنها برای آموزش نیروهای نظامی و عملیاتی در خاک روسیه استفاده کامل داشته باشید.

چرا پوتین دستور خروج نیروهای روس از سوریه را صادر کرد؟

رئیس‌جمهوری روسیه در این سخنرانی همچنین نسبت به افزایش درآمد نیروهای نظامی و حل برخی از مشکلات اجتماعی آنها متعهد شد.

وی گفت: دولت تضمین‌های اجتماعی برای نیروهای نظامی، افسران و خانواده‌های آنها ایجاد خواهد کرد.

در این زمینه باید به چند نکته مهم اشاره کرد:

نخست اینکه به نظر می رسد خروج نیروهای روسیه از سوریه بی ارتباط با سفر روز گذشته جان بولتون به روسیه نبوده است.طبق اعلام یک مقام روس جان بولتون در مورد خروج آمریکا از برجام، کره شمالی، وضعیت سوریه و اوکراین با رئیس جمهوری روسیه گفتگو کرده است.

دوم؛ این تصمیم پوتین بی ارتباط با دیدار ماه آینده (16 ژوئیه) ترامپ و پوتین در فنلاند نیست. بدین معنا که پوتین  با نیت نشان دادن حسن نیت خود در برابر ترامپ این تصمیم را گرفته که به خودی خود می تواند زمینه ساز توافقات بزرگ تر میان آن ها باشد.

سوم: اعلام خروج نیروهای روسیه از سوریه می تواند سیگنالی برای ایران باشد؛ بدین معنا که روسیه با این اقدام، از ایران نیز خواهد خواست نیروهای خود را از سوریه خارج سازد. البته می توان گفت این خواست روس ها به توافقات میان ترامپ و پوتین در روز 16 ژوئیه وابسته خواهد بود.

در همین زمینه روزنامه الحیات به نقل از کسی که آن را «یک دیپلمات غربی» نامید، نوشته است که «سیاست جدید آمریکا، خواستار خروج کامل ایران از سوریه است و این، یکی از اولویت‌های دیدار  ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ است».

این دیپلمات غربی که هویتش فاش نشد، گفت که «آمریکا در مرحله آتی، مقابل باقی ماندن بشار اسد در قدرت سیاست باز دارد و چراغ سبز داده که همه مناطقی که معارضان بر آن مسلط شده‌اند، پس بگیرد».

این دیپلمات گفته که دولت آمریکا «اصرار دارد که ایران کل سوریه را ترک کند. اردن هم با حضور ایران در نزدیکی مرز خود یا با حضور آوارگان در مرز خود مخالف است».

او گفت: اگر دیدار پوتین و ترامپ در ۱۵ ژوئیه برگزار شود، اصرار واشنگتن برای خروج ایران از سوریه، از جمله موضوعات اصلی خواهد بود. به گفته این منبع ناشناس، آمریکایی‌ها می‌دانند که روسیه «تاوان سنگینی برای بقای ایران پرداخت نخواهد کرد و آمریکا می ‌خواهد بر سر این شرط اساسی (خروج ایران) با روسیه مذاکره کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید