نیویورک تایمز:

دیدار ترامپ وپوتین بیش از حد دوستانه خواهد بود!

کدخبر: ۲۲۲۹۸۶
اقتصادنیوز: نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت: امیدی نیست که اجلاس سران«ترامپ - پوتین» که ماه آینده در هلسینکی فنلاند برگزار می شود؛ حامل دستاوردی مهم و مثبت برای منافع ملی آمریکا باشد.
دیدار ترامپ وپوتین بیش از حد دوستانه خواهد بود!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نیویورک تایمز افزود: این، پسندیده است که آمریکا با سران کشورهای خصم ملاقات داشته باشد و با آنها بنشیند و گفت وگو کند، دو طرف سنگ هایشان را وا بکنند و اختلافات و دعوایشان را تبیین کنند و آن را حل و فصل کنند. 

اما ملاقات ماه آینده 'دونالد ترامپ' رئیس جمهور آمریکا با همتای روسی اش ' ولادیمیر پوتین' از این قاعده مستثنی است. این یک دیدار خویشاوندی است. مشکل هم همین است.

تصور بر این است که رئیس جمهوری آمریکا در دیدار رو در رو با سلطان مستبد روسیه، حداقل چند فقره از نگرانی های آمریکا و نزدیک ترین متحدان آمریکا را با او در میان بگذارد. به عنوان نمونه، یکی از این دغدغه ها موضوع تصرف ' کریمه' بدست پوتین و نیز حمله به اوکراین است؛ تجاوزی که تحریم های بین المللی را روانه روسیه کرد .

در اجلاس اخیر سران 'گروه 7' که ماه گذشته در ایالت 'کبک' کانادا برگزار شد؛ ترامپ به سایر حضار در اجلاس گفت که کریمه مال روسیه است چون همه در این شبه جزیره به زبان روسی صحبت می کنند. 

با این حساب؛ مسلم شد که دستیاران ترامپ پیش از رئیس جمهور شدن وی با روس ها راجع به لغو برخی تحریم ها صحبت کرده بودند.

امید می رود که رئیس جمهوری آمریکا در دیدارش با پوتین به اطلاع او برساند که روسیه با جبهه ای متحد متشکل از ترامپ و سایر رهبران 'ناتو' روبروست و با تمام این رهبران چند روز قبل از اجلاس هلسینکی دیدار کرده است.

اما وبسایت خبری آکسیوس(Axios )آمریکا گزارش داده است که در اجلاس 'کبک'، ترامپ گفته است:' ناتو هم همچون «نفتا» بد است'. نفتا 'توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی' است و او هم یکی از پیمان هایی بد در نظر ترامپ است.

یقینا رئیس جمهوری آمریکا باید به عرض پوتین برساند که حتی همان اشخاصی که منصوب ترامپ در سرویسهای اطلاعاتی آمریکا هستند نیز قاطعانه تصدیق کرده اند که پوتین در انتخابات 2016 آمریکا به نفع انتخاب شدن ترامپ دخالت کرده است تا چهره دمکراسی آمریکا را بشدت مخدوش کند. آیا اینطور نیست؟.

صبح روز پنجشنبه گذشته ترامپ توئیت کرد که 'روسیه همچنان می گوید که هیچ دخالتی در انتخابات آمریکا نکرده است'.

امکان داردترامپ انتخاب شدن مجدد پوتین به ریاست جمهوری را در یک انتخابات قلابی به او تبریک بگوید . وی پیشتر هم در ماه مارس این موفقیت را به پوتین تبریک گفته بود هرچند که دستیارانش از او خواسته بودند این کار را نکند. ترامپ پیشنهاد داده است که روسیه بار دیگر به عضویت 'گروه 7' پذیرفته شود. بعد از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین؛ روسیه از گروه 7 اخراج شد.

پر واضح است که ترامپ یک رئیس جمهور متعارف نیست. او تمام هم و غمش این است که تمام نهادهایی که عامل قوت گرفتن دمکراسی و صلح هستند را تضعیف و بعد هم مضمحل کند. 

'جفری گولدبرگ' تحلیلگر آمریکایی در نشریه ' آتلانتیک' به نقل از مقامات دولت آمریکا که نامشان را ذکر نکرده اندنوشته است:'ترامپ اصلا معتقد به این نیست که آمریکا باید عضوی از ائتلافها باشد و در چارچوب آن عمل کند. او معتقد است که بی ثباتی دائمی؛ برای آمریکا یک امتیاز است'.

بی دلیل نیست که اکثر آمریکایی ها متوجه شده اند که چرا اینقدر ترامپ نسبت به امنیت هم پیمانان آمریکا بی اهمیت است. او حتی به حمایت از 'ناتو' هم بی میل است و همواره در مورد هزینه های نظامی متحدان آمریکا و سیاستهای ناعادلانه تجاری آنها گله مند است.

التهابات موجود میان ترامپ با متحدان آمریکا؛ برای پوتین کاملا دلنشین است. هدف پوتین این است که هرچه بیشتر در جبهه غرب شکاف ایجاد شود تا روسیه بتواند در تمام جاهایی که آمریکا و اروپا در آنها مشخصا نقشی بزرگ ایفا کرده اند از قبیل خاورمیانه و بالکان و کشورهای حوزه ' بالتیک' ؛ بهتر نفوذ کند.

دلواپسی متحدان اروپایی آمریکا روز به روز بیشتر می شود و ترامپ هم ابدا توجهی به توصیه مشاورانش ندارد چون به قول یکی از نمایندگان کنگره؛ ' او فکر می کند دیگر در کارش خبره شده است و نیاز به مشورت هیچ کسی ندارد'.

واقعا باید نگران بود. چون ترامپ ناتوانی اش را در حل موضوعات مهم امنیتی به خوبی ثابت کرده است. 

مصداق بارز آن دیدار اخیر او با رهبر کره شمالی ' کیم جونگ - اون' بود که حول محور لزوم خلع سلاح هسته ای این کشور انجام گرفت. به گفته متخصصان امر تصاویر ماهواره ای نشان داده است که کره شمالی همین حالا هم در حال توسعه توانمندی هسته ای اش است.

کاخ سفید اعلام نکرده است که دستورکار اجلاس ترامپ - پوتین چه خواهد بود ؛ اما گفته می شود که دو رهبر قاعدتا می بایست بحث شان با موضوع نفوذ سایبری روسیه ( در انتخابات آمریکا) آغاز شود. ترامپ اشاره کرده است که پوتین می تواند به آمریکا کمک کند که از خود در برابر هک کردن اطلاعات در دوران انتخابات محافظت کند. کنگره پارسال یک سری تحریمهای همه جانبه را علیه روسیه تصویب کرد تا روسیه فرصت یک چنین کاری را نداشته باشد اما ترامپ بسیاری از این تحریمها را اجرا نکرد.

حالا اگر ترامپ بطور یکجانبه تحریمهای روسیه را لغو کند در حالی که این واقعیت همچنان زنده است که مسکو به اوکراین تجاوز کرده و در حقیقت جنگ را او شروع کرده است، در آن صورت همه اعضاء ائتلاف ناتو بشدت ناراحت خواهند شد. این اعضاء همه با هم و مشترکا روسیه را تحریم کرده اند هرچند که این تحریمها بعضا به ضررشان هم تمام شده است.

اگر تحریمهای روسیه برداشته شود؛ چه تضمینی خواهد بود که مسکو دوباره به سرزمینهای دیگری لشکرکشی نکند و ادعای ارضی نداشته باشد.

ترامپ امکان دارد حتی به لغو تحریمها هم اکتفا نکند وتصمیم بگیرد که تمرینهای نظامی را نیز لغو کند، همانطور که بعد از دیدار بارهبر کره شمالی؛ رزمایشهای آمریکا با کره جنوبی را لغو کرد. ترامپ می تواند نیروهای آمریکایی را از بالتیک خارج کند. این نیروها برای جلوگیری از تجاوز روسیه در منطقه چیده شده اند.

سرفصل دیگر دستور کار دیدار ترامپ - پوتین می تواند، سوریه باشد.

ترامپ علامت داده است که نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج می سازد. روسیه دارد همزمان هم دستور تیراندازی در میدان رزم را می دهد و از سویی هم به دنبال یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ بعد از تار و مار شدن نیروهای اپوزیسیون است.

با این حساب؛ دستاورد مثبت اجلاس سران آمریکا - روسیه چه خواهد بود؟

امکان دارد ترامپ و پوتین بعد از این نشست راحتتر بتوانند در زمینه جلوگیری از یک مسابقه هسته ای جدید تصمیم بگیرند و 'استارت جدید' New Start را تمدید کنند. 'استارت جدید' پیمانی است برای محدود کردن سلاحهای هسته ای استراتژیک و مهلت اعتبار آن تا سال 2021 است.

اولویت دیگر این است که، روسیه ملزم به تبعیت از پیمان I.N.F شود. I.N.F پیمانی است که تمام موشکهای بالستیک و کروز آمریکا و شوروی که از سطح پرتاب می شود و برد آنها بین 500 تا 5500 کیلومتر است را امحاء کرد. اما روسیه از این پیمان تخطی کرد و یک فروند موشک ممنوعه کروز را آزمایش کرد و آن را بر روی زمین نصب کرد.

مشاوران ارشد امنیت ملی ترامپ به مراتب بیشتر از خود راجع به خطر تهدید روسیه هوشیارند. حتی جمهوریخواهان که کنترل سنا در دستشان است نیز به اهمیت قضیه واقف اند.

بدین ترتیب مسئولیت آنها در این مقطع بس خطیرتر از همیشه است و واجب است که ترامپ را قانع کنند که در این مقطع که او با پوتین ملاقات می کند؛ امنیت کشور در خطر است و او می بایست به دقت خود را برای این رویارویی آماده کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید