لطفا گریه کنید

کدخبر: ۲۲۳۱۶۸
اقتصادنیوز: یک پزشک سلامت روان گفت: به طور کلی گریه کردن می‌تواند مفید باشد. اما اگر گریه کردن به صورت یک عادت روزمره باشد و هر روز اتفاق بیفتد دیگر تاثیر مثبت بروی رفع مشکلات هیجانی ندارد و می تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، هورا چیت ساز با اشاره به اینکه در خصوص خنده مطالب زیادی از  طریق رسانه‌ها و از قدیم الایام شنیدیم، اظهار کرد: همین طور کم‌وبیش شنیدیم که برخی از کشورها کلوپ خنده، کلاس‌های خنده درمانی و  روش‌های درمانی مبتنی بر خنده راه اندازی کرده‌اند، اما در رابطه با  گریه کمتر صحبت شده است و افرادی کمتری هستند که در رابطه با اینکه آیا گریه هم فایده‌ای دارد یا نه اطلاعاتی داشته باشند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم فکر می‌کنند گریه کردن نشانه ضعف است و باور مردم بر این است که زمانی که پسر بچه گریه می‌کنند می‌گویند مرد که گریه نمی کند، افزود: در واقع  آنها به نحوی بار منفی به گریه کردن می‌دهند. باید بدانیم که گریه کردن نه تنها نشانه ضعف نیست بلکه در بسیاری از مواقع می‌تواند به نحوی تخلیه هیجانی برای انسان‌ها محسوب شود و حتی تاثیرات مثبتی بر روی روح، روان و حتی جسم داشته باشد.

چیت ساز با اشاره به اینکه گریه  کردن می تواند ارادی و غیر ارادی باشد، اضافه کرد: زمانی که فردی با  برخی احساسات مختلف مواجه می‌شود ممکن است که شروع به گریه کردن کند این گریه کردن علاوه بر تخلیه هیجانی می‌تواند جایگزین یکسری رفتارها که چندان در جامعه پسندیده نیست مانند مشت زدن، فریاد زدن و پرخاشگری شود.

این پزشک سلامت روان خاطر نشان کرد: حتی برخی از منابع اعلام کردند که  4 و حتی 5 برابر در زنان گریه کردن بیشتر مشاهده  می‌شود. در ضمن بستگی به شرایط فرهنگی و نژاد افراد نیز دارد. به طور نمونه در نژاد انگلیسی‌ها گریه کردن پسندیده نیست اما گفته می‌شود که نژاد زرد بیشتر گریه می کند.

چیت ساز افزود: گریه کردن  می‌تواند به عنوان یک تکیه گاه برای فرد عمل کند و حتی زمانی که فردی به دلیل مشکلات و غم و اندوه گریه می‌کند می تواند در چنین شرایطی توجه اطرافیان را به  خود جلب کند و مورد جلب  و حمایت اطرافیان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه گریه کردن یک زبان بین اللملی برای برقراری ارتباط است و حتی اگر یک فرد بیگانه را مشاهده کنیم که گریه می‌کند متوجه می‌شویم که مشکل یا غمی دارد و این نوع گریه کردن راهی برای برقراری ارتباط است، ادامه داد: گریه کردن برای از بین بردن مشکلات خواب نیز می‌تواند تاثیر گذار باشد. گریه کردن  باعث تقویت سیستم ایمنی  بدن فرد می‌شود. از دیگر فواید گریه کردن این است که آندورفین‌ها آزاد می شوند و زمانی که آندورفین ها آزاد می‌شوند کاهش درد جسمی رخ می‌دهد و اثر آرام‌بخشی دارد .

وی تصریح کرد: به طور کلی گریه کردن می‌تواند مفید باشد اما اگر گریه کردن به صورت یک عادت روزمره باشد و هر روز اتفاق بیفتد دیگر تاثیر مثبت بروی رفع مشکلات هیجانی ندارد و می تواند نشانه ای از افسردگی باشد و اگر بیش از دو هفته این اتفاق رخ داد باید با مشاور و پزشک تماس گرفته شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید