واکنش ترامپ به انتخاب رئیس جمهور جدید مکزیک

کدخبر: ۲۲۳۳۴۳
اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین ساعات بامداد روز دوشنبه پیروزی «آندرس مانوئل لوپز ابرادور»، نامزد چپ‌گرای انتخابات ریاست‌جمهوری مکزیک را تبریک گفت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی هیل نوشت، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نخستین ساعات بامداد روز دوشنبه پیروزی «آندرس مانوئل لوپز ابرادور»، نامزد چپ گرا بر اساس شمارش اولیه آرای انتخابات‌ریاست‌جمهوری مکزیک را تبریک گفت.

آندرس مانوئل لوپز ابرادور با  شعار مقابله با فساد  و اصلاحات  موفق شد «خوزه آنتونیو مید»، نامزد حزب حاکم پی آر آی و «ریکاردو آنایا»، نامزد حزب محافظه کار اقدام ملی، را که رقبای اصلی او بودند،کنار بزند. نتایج نظرسنجی ها نیز حاکی از آن بود که ابرادور 64 ساله با کسب 50 درصد آرا پیروز انتخابات ریاست جمهوری است.

او در واکنش به سیاست های مهاجرتی ترامپ، وعده داد موضع سخت تری نسبت به رئیس جمهور پیشین مکزیک در قبال دولت فعلی واشنگتن اتخاذ کند.

ابرادور که شهردار پیشین مکزیکوسیتی—پایتخت مکزیک – بوده، برای سومین بار است که در انتخابات ریاست جمهوری این نامزد می شود. او از منتقدان اصلی دولت ترامپ است و بارها طرح او را برای ساخت دیوار مرزی بین دو کشور را تمسخر آمیز توصیف کرده است.

 ترامپ که روابط پرتنشی با «انریکه پنیا نیتو»، رئیس جمهور سابق مکزیک داشته است، با انتشار توئیتی، پیروزی ابرادور را تبریک گفت.

او در این پیام توئیتری نوشت: «به آندرس مانوئل لوپز ابرادور، رئیس جمهور جدید مکزیک تبریک می گویم. بی صبرانه منتظر همکاری با او هستم. کارهای زیادی باید انجام شود که برای آمریکا و مکزیک سودمند است.

انتخابات ریاست جمهوری این دوره در مکزیک یکی از خشونت آمیزترین دوره های انتخاباتی طی یک دهه گذشته بود. بیش از 130 فعال سیاسی در جریان انتخابات جان خود را از دست دادند. در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری مکزیک بیش از 88 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند.

روابط بین واشنگتن و مکزیکوسیتی پس از اعلام طرح ترامپ برای ساخت دیوار مرزی با هزینه دولت مکزیک و اخراج مهاجران مکزیکی از آمریکا رو به تیرگی نهاد. از سوی دیگر، اعمال تعرفه های جدید گمرکی بر کالاهای وارداتی از مکزیک و اقدام تلافی جویانه این کشور در خصوص کالاهای وارداتی آمریکایی به این تنش ها دامن زده است. ترامپ همچنین قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا را یک فاجعه نامید و اعلام کرد مکزیک بیش از  آمریکا از این قرارداد بهره برده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید