سکوت استانداران در برابر دستور صریح روحانی

کدخبر: ۲۲۳۳۹۴
«استانداران و مسئولان دولتی باید حقایق را به مردم بازگو کنند.» این دستور صریح رئیس‌جمهوری به نمایندگان خود در سراسر کشور است. اما تاکنون هیچ‌یک از استانداران برای اجرایی شدن این دستور پیش قدم نشده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، حسن روحانی رئیس‌جمهوری در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت اعلام کرد: «باید از بالا بردن مطالبات مردم جلوگیری کنیم و آنهایی که می‌خواهند، برای انتخابات مجلس در سال آینده کاندیدا شوند و امروز خیلی زود شروع به تبلیغات کرده‌اند، نباید مطالبات مردم را در سخنان خود بالا ببرند و در این راستا استانداران و مسئولان دولتی باید حقایق را به مردم بازگو کرده که کسی نتواند از این فرصت استفاده کرده و بدانند، اگر راه دیگری را دنبال کنند، مردم با آنها همراهی نخواهند کرد.»

با گذشت چهار روز از صدور این دستور رئیس جمهوری، هنوز خبری از استانداران و مسئولان دولتی نیست. گویا نمایندگان عالی دولت ترجیح می‌دهند مسیر سکوت را ادامه دهند.

خبرنگار ایرنا به سراغ برخی از استانداران رفته تا بلکه این سکوت شکسته شود. هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه درباره اینکه گفته می‌شود برخی فعالیت‌های انتخاباتی زودهنگام وجود دارد، به ایرنا اعلام می‌کند: «هنوز این فعالیت‌ها آنچنان شروع نشده است.»

فعالیت گسترده علیه امید مردم

بازوند همچنین درباره فعالیت‌هایی که باعث ایجاد ناامیدی بین مردم می‌شود در حوزه استانداری کرمانشاه می‌گوید: «خیلی‌ها هستند که در جهت ناامیدی مردم کار می‌کنند.»

با این وجود برخی استانداران همچنان از پاسخگویی امتناع می‌کنند. خیلی‌ها از آنان از جمله استاندار اصفهان و خراسان رضوی در دسترس خبرنگاران نیستند و یا به تلفن همراه خود پاسخ نمی‌دهند. جدای از این، استاندار قم هم که تلفن خود را پاسخ داد در پاسخ به پرسش‌های خبرنگار ایرنا اعلام کرد که «الان جایی هستم و نمی‌توانم صحبت کنم.»

خبر اصولگراها از جلسات زودهنگام 

این واکنش منفعلانه استانداران در حالی است که منابع رسمی از فعالیت انتخاباتی رقبای حسن روحانی خبر می‌دهند. هفته‌‌نامه مثلت در شماره این هفته خود اعلام کرده است که سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی و رقیب انتخاباتی حسن روحانی، جلسات انتخاباتی را با موضوع انتخابات مجلس کلید زده است. بنابر این گزارش، در این جلسات برخی شخصیت‌های اصولگرا از جمله سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف حضور داشتند. این خبر در حالی است که پیش از این نیز برخی منابغ غیررسمی گزارش داده بودند که رئیسی جلسات انتخاباتی را با حضور قالیباف برگزار کرده است. گفته می‌شود محور این جلسات انتخابات مجلس سال آینده است.

تحلیل استاندار گیلان

مصطفی سالاری، استاندار گیلان درباره فعالیت‌های انتخاباتی زودهنگام به ایرنا می‌گوید: «در این باره دو سطح وجود دارد؛ یک سطح انتخابات ریاست جمهوری است که در فضای ملی جریان دارد و بر استان‌ها اثر می‌گذارد. در این سطح برخی فضای گذشته را رها نکرده‌اند و بر اساس آن برای آینده نیز برنامه‌ریزی می‌کنند که شاهد آثار آن در استان‌ها هم هستیم و بخش عمده موضوع انتخابات شامل این سطح می‌شود. در صورتی که باید فضای وحدت ایجاد کنیم. یعنی فعالیت انتخاباتی محدودیت زمانی دارد و بعد از آن باید آنان که نتوانستند اعتماد مردم را کسب کنند به دولت جمهوری اسلامی کمک کنند نه اینکه فکر کنند هنوز در انتخابات هستند و مانع‌تراشی کنند. الان عرصه اثبات برحق بودن نیست چراکه این موضوع را صندوق رأی تعیین کرده و تمام شده است.»

سالاری اضافه می‌کند: «سطح دیگر انتخابات مجلس است و به طور طبیعی برخی کاندیداها زودهنگام وارد این عرصه می‌شود آن هم به صورت غیررسمی نه در حد اینکه آن را فعالیت انتخاباتی تلقی کنیم. فعالیت‌های آنان به صورت محلی معمول است که یک سال قبل انتخابات خصوصا در محل‌های سنتی و نه کلانشهرها انجام می‌شود. به نظر می‌رسد که این فعالیت‌ها به فضای ملی لطمه نمی‌زند و تضعیف حاکیمت هم در آن نیست ضمن اینکه نمی‌توان آن را مصداق تخلف انتخاباتی در نظر گرفت ولی بهرحال قابل بررسی هستند.»

سالاری درباره اینکه «چه موانعی برای اجرای دستورات رئیس جمهور در استان‌ها وجود دارد»، اینگونه به خبرنگار ایرنا توضیح می‌دهد: علت‌ها به استان‌ها برنمی‌گردد. ما به هماهنگی بیشتر بین قوا نیاز داریم. اینکه یک مسیر مشخص باید با هم طی کنیم و این موضوع باید در کل ساختار حاکمیت اجرایی شود و اجزای حاکمیت همگام‌تر شوند. هرچه همگام‌تر شوند آثارش را در توسعه و رفع مشکلات مردم می‎‌بینیم. 

همدان، استان بدون مانع

اما محمدناصر نیکبخت استاندار همدان با اعلام اینکه «در این استان فعالیت زودهنگام انتخاباتی وجود ندارد»، می‌گوید که «موارد کمی در این استان هست که باعث ناامیدی مردم می‌شود ولی به همین موارد هم جواب می‌دهیم و به مردم می‌گوییم که باور نکنند». نیکبخت معتقد است «برای اجرای دستورات رئیس جمهور با مانعی در استان خود مواجه نیست». 

علی اوسط هاشمی، استاندار سابق سیستان و بلوچستان نیز در تحلیل این موضوع می‌گوید: «هنوز در عرصه رقابت برای قدرت به آن مرحله از مهارت نرسیده‌ایم که بعد از اتمام رقابت وارد همکاری شویم و این از ابتدای انقلاب اسلامی جریان داشته که هر کسی در حوزه رقابت به توفیق نمی‌رسد از همان موقع شروع به بازسازی ستاد خود می‌کند و فعالیت‌های رقیب را تحت نظر می‌گیرد تا با شناسایی نقاط ضعف بتواند چماق را بالا ببرد. این نشان می‌دهد که ما هنوز در عرصه سیاست و رقابت به معرفت لازم نائل نشده‌ایم.»

اوسط هاشمی بر این باور است که «عده‌ای در حال حاضر به هر قیمتی می‌خواهند به قدرت برسند و حاضر هستند برای هدف خود خسارت ملی هم وارد کنند. می‌بینیم که در عرصه اقتصاد ملی، دشمن داخلی قبل از دشمن خارجی علیه منافع تلاش می‌کند ولی با این حال کارنامه خوب می‌تواند، جوسازی را ضعیف کند. بهرحال برای ماندن در افکارعمومی قوی، باید افکار قوی داشته باشیم تا بر ضعف‌ها و کاستی‌ها پیروز شویم».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید