تلاش جهت اطلاع رسانی خاموشی های منطقه ای

کدخبر: ۲۲۳۳۹۸
اقتصادنیوز: معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: قطعی‌ها در نقاط مختلف تابعی از مصرف است و این مقدار مشخص نیست با این حال صحبت‌هایی با شرکت‌های توزیع شده که بتوان به نوعی مردم را در جریان قطعی‌ها گذاشت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری میزان، همایون حائری در نشست خبری صبح امروز در خصوص قطعی‌های اخیر در نقاط مختلف اظهار کرد: در حال حاضر ۸۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده برای تولید وجود دارد که می‌تواند به طور کامل مصارف ما را تامین کند.

وی افزود: باتوجه به ظرفیت یاد شده متاسفانه ما به دلیل کاهش نزولات آسمانی ما از ظرفیت ۹۶۰۰ مگاواتی تولید نیروگاه‌های آبی نمی‌توانیم استفاده کنیم که در این زمینه با کمبود ۵ هزار مگاواتی در این بخش روبرو شدیم.

معاون وزیر نیرو با اشاره به قابلیت هاب تامین برق در کشور گفت: تا هفته اخیر با وجود بالا رفتن دما تا حد زیادی به واسطه صرفه جویی مشترکان توانستیم بدون مشکل قطعی ادامه دهیم امادر روز‌های اخیر با افزایش ناگهانی مصرف باید مدیریت اضطراری اعمال می‌شد که افزایش مصرف مشکل عمده‌ای ایجاد نکند.

حائری در پاسخ به سوال خبرگزاری میزان مبنی بر اینکه چرا برای قطعی‌های اخیر برق در نقاط مختلف تهران اطلاع رسانی درستی انجام نشد تا مردم دچار مشکل نشوند خاطر نشان کرد: در روز‌های اخیر در راستای اطلاع رسانی به مشترکان اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است تا در صورت امکان، قطعی‌ها اطلاع رسانی شوند.

وی افزود: قطعی‌ها در نقاط مختلف تابعی از مصرف است و این مقدار مشخص نیست با این حال صحبت‌هایی شده است که بتوان به نوعی مردم را در جریان قطعی‌ها گذاشت.

 خاموشی برنامه‌ریزی شده‌ای ‌در دستور کار نبود اما در برخی مواقع برای اینکه میزان مصرف برق در زمان پیک رشد بالایی پیدا می‌کند و تجهیزات و فیدرها پاسخگو ‌نیست که در این  زمینه برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای شبکه سراسری خاموشی‌ها اعمال می‌شود. خاموشی برنامه‌ریزی شده‌ای ‌در دستور کار نبود اما در برخی مواقع برای اینکه میزان مصرف برق در زمان پیک رشد بالایی پیدا می‌کند و تجهیزات و فیدرها پاسخگو ‌نیست که در این  زمینه برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای شبکه سراسری خاموشی‌ها اعمال می‌شود.

حائری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه افزایش تعرفه برق چه تاثیری در روند مصرف داشته است گفت: افزایش ۷ درصدی  تعرفه که از اردیبهشت ماه به تصویب دولت رسید  هیچ تاثیری در کاهش مصرف برق نداشته است.

 وی در خصوص برنامه احداث نیروگاه‌های حرارتی گفت: هر سال ۲  تا ۳هزار مگاوات تولید برنامه‌ریزی می‌شد به دلیل کاهش ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی و کاهش بارش‌ها باعث شد که صرفاً به نیروگاه‌های برق‌آبی تکیه نشود، چرا که تغییر اقلیم در ایران باعث می شود که بارش‌ها هر سال نسبت به سال قبل کاهش پیدا کند.

معاون وزیر نیرو در امور برق  اضافه کردن هر سال 2 تا 3 هزار مگاوات را به ظرفیت نیروگاهی کشور پرهزینه دانست و گفت: برای این اقدام یک بودجه بالایی نیاز است.

حائری با بیان  در پیک مصرف ۲۰ هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌های نصب شده صرف سیستم‌های سرمایشی می‌شود که به ضرر کشور است که هر سال 2 تا 3 هزار مگاوات نیروگاه احداث شود و در پیک مصرف 20 هزار مگاوات برق در 3 ماهه سرمایشی هدر رود که در این زمینه باید فکر اساسی ‌شود.

وی با اشاره به افزایش  مصرف برق در هرسال گفت: برای پاسخگویی به افزایش تقاضا در صورتی که هرسال نیروگاه احداث کنیم سرمایه کشور به هدر می رود به طوریکه استفاده از سیستم‌های سرمایشی به اندازه مصرف کل 4 کشور همسایه است.

معاون وزیر نیرو در ادامه تاکید کرد: مردم باید به سمت مدیریت مصرف و تقاضا حرکت کنند و دولت نیز با اجرای برنامه‌های مختلف و افزایش راندمان این موضوع را به سرانجام برساند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید