در جلسات ابراهیم رئیسی در تهران چه می‌گذرد؟

کدخبر: ۲۲۳۴۳۰
اقتصادنیوز؛ تقریبا یک سال است که تحرکات انتخاباتی برخی چهره‌های اصولگرا آغاز شده است و در راس آن‌ها کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری حضور دارند. اما اخیرا خبری منتشر شد مبنی بر اینکه سید‌ابراهیم رئیسی جلسات سیاسی مهمی را نه در مشهد که در تهران برگزار کرده است و در این جلسات که با موضوع انتخابات مجلس برگزار شده، برخی شخصیت‌های اصولگرا حضور داشتند.
در جلسات ابراهیم رئیسی در تهران چه می‌گذرد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فرارو؛ برخی اخبار حاکی از آن است که گروهی از کاندیدا‌های ادوار انتخابات ریاست جمهوری مدتی است که خارج از ساختار جمنا که اکثر اصولگرایان بر آن تاکید دارند، فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده اند و در همین راستا جلساتی به دعوت ابراهیم رئیسی در تهران برگزار شده است.

بنا بر گفته برخی منابع این جلسات را چند ماهی است که رئیسی تشکیل می‌دهد و در برخی جلسات هم محمدباقر قالیباف حضور داشته است. همچنین سعید جلیلی که از نظر گفتمان با رئیسی اشتراک‌هایی دارد در برخی از این جلسات شرکت کرده است. از محسن رضایی، حدادعادل، ذوالقدر و رحیمیان به عنوان دیگر نفرات شرکت‌کننده در جلسات نام برده می‌شود. این در حالی است که از یک سو اکثر اصولگرایان تاکید دارند که با توجه به وضعیت فعلی کشور، اولویت نخست برنامه ریزی برای انتخابات نیست و باید جلسات با محوریت حل معضلات موجود برگزار شود و از سوی دیگر تاکید دارند که این بار هم باید زیر چتر جمنا قرار گیرند.

در جریان اصولگرایی چه خبر است؟

در همین خصوص حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با فرارو اظهار کرد: «ابتدا باید عرض کنم که من در جریان این جلسه نیستم که انجام شده یا خیر، اما اگر قرار باشد جمنا مجددا فعال شود، قطعا همین ترکیب را خواهد داشت. اما به نظر می‌رسد مسئله انتخابات خیلی زود مطرح شده است و الان اولویت کشور و جناح‌های سیاسی نباید انتخابات مجلس باشد. ما در کشور با مشکلاتی مانند تحریم‌ها، برجام، مشکلات اقتصادی و... مواجه هستیم که باید اولویت نخست ما همان‌ها باشد؛ لذا به عقیده من برگزاری این جلسات در وضعیت فعلی لزومی ندارد و بهتر است آقایان به فکر حل مشکلات مردم باشند.»

وی ادامه داد: «اظهارات اخیر رئیس جمهور بسیار شفاف و مثبت بوده و الان هم همه گروه‌ها برای حمایت از ایشان اعلام حمایت کرده‌اند بنابراین نباید در چنین شرایطی به فکر این باشیم که در انتخابات سال آینده چه باید کرد. ما الان نیاز داریم که چهره‌ها و گروه‌های سرشناس که پایگاه اجتماعی دارند سعی کنند به دنبال راهکارای برای برون رفت از مشکلات جاری کشور ارائه کنند نه اینکه به دنبال این باشند که چگونه وارد انتخاباتی شوند که حدود ۲۰ ماه به برگزری آن زمان مانده است.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد: «البته من مخالف این نیستیم که جمنا بخواهد زمینه‌هایی را برای انتخابات سال آینده فراهم کند و اقدامات ابتدایی را انجام دهند، اما اگر قرار باشد رقابت انتخاباتی و سیاسی را در وضعیت فعلی آغاز کند، بدون شک به نفع کشور نخواهد بود. به هرحال ما الان تقریبا می‌توان گفت که از سال پیش برخی تحرکات انتخاباتی آغاز شده بود، اما این‌ها صرفا در راستای برنامه ریزی برای سال ۹۸ بود، اما اینکه یک تشکل بخواهد در شرایطی که دولت و مردم که مجموعش می‌شود تمام ایران، با مشکل مواجه هستند نیازمند انسجام و کمک همگانی هستند، یک تشکل انتخاباتی سعی در سواستفاده از موقعیت فعلی داشته باشد، بدون شک مورد تائید نخواهد بود. البته من گمان نمی‌کنم که آقای رئیسی، قالیباف، جلیلی و محسن رضایی هم به دنبال این مسئله باشند و صرفا هدفشان کمک به دولت است و ممکن است این جلسات با همین محوریت برگزار شده باشد و در لابه لای آن به مسائل انتخاباتی هم پرداخته باشند.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا این افراد را تحت عنوان جمنا عنوان می‌کند، گفت: «ببینید ما اصولگرایان تصمیم گرفتیم که زیر چتر جمنا برای انتخابات آینده فعالیت کنیم و اگر این افراد تصمیم دارند به صورت مستقل عمل کنند، باید خود را معرفی کنند؛ لذا من فکر می‌کنم که آن‌ها در راستای برنامه‌های جمنا چنین جلساتی را برگزار کرده‌اند. اگر غیر از این باشد و قصد داشته باشند مستقل جدا از ساختار جمنا عمل کنند، باید مشخصا این را اعلام کند؛ بنابراین قطعا ما تحت عنوان جمنا وارد رقابت انتخاباتی می‌شویم، اما بدون شک تغییراتی در ساختار آن ایجاد خواهد شد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا ابراهیم رئیسی می‌تواند نقش یک رهبر را در داخل جریان اصولگرایی ایفا کند، عنوان کرد: «آقای رئیسی با توجه به انتخابات سال گذشته نشان دادند که پتانسیل خوبی برای این جایگاه دارند، اما واقعیت این است که اصولگرایان دیگر به دنبال رهبر نیستند و ما فقط یک رهبر داریم و آن هم مقام معظم رهبری است؛ لذا ما الان به دنبال آن هستیم که کادر رهبری را تشکیل دهند نه رهبر جریان را مشخص کنند. ما به این نتیجه رسیدیم که باید به جای اینکه یک فرد در راس قرار بگیرد، یک کادر متشکل از شخصیت‌های برجسته تشکیل دهیم. بنابرای این آقای رئیسی به نظر من می‌توانند در این کادر حضور داشته باشند، اما نمی‌توانند همه اصولگرایی باشند.»

همچنین کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال که قبل‌تر هم چنین راهکاری در دستور کار اصولگرایان بود، اما تمایل به رهبری انفرادی موجب شد این راهکار با شکست مواجه شود، چرا اصولگرایان تا این اندازه تمایل به رهبری انفرادی دارند، عنوان کرد: «ببنید ما اگر می‌خواهیم در انتخابات پیروز شویم باید به سمت خواست مردم حرکت کنیم. یعنی با مرد است که می‌توان صندوق‌های رای را پر کرد نه با چهره‌ها. افراد تنها در حالتی می‌توانند کمک کنند که با توجه به پایگاه اجتماعیشان در کنار یکدیگر جمع شوند و تصمیمات را به صورت گروهی اتخاذ کنند. ما بار‌ها این مسئله رهبری انفرادی را امتحان کردیم و هیچ نتیجه مثبتی در بر نداشته است؛ لذا باید به دنبال یک روش جدید باشیم.»

این تکرار یک اشتباه فاحش قدیمی است

ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب ایران زمین نیز در گفتگو با فرارو اظهار کرد: «به طور کلی ما این روز‌ها شاهد هستیم که نه تنها افرادی مورد نظر بلکه بسیاری از فعالان سیاسی و چهره‌های مطرح که در انتخابات گذشته تاثیرگذار بودند، به دنبال برنامه‌ریزی و فعالیت‌های انتخاباتی هستند؛ بنابراین شاید اتفاق عجیب و غریبی نباشد که چرا این افراد تشکیل جلسه می‌دهند و درباره انتخابات برنامه ریزی می‌کنند. اما همانطور که شما هم اشاره کردید این قبیل اقدامات شائبه فعالیت‌های مستقل از جمنا را به وجود می‌آورد و من هم این را قبول دارم.»

وی افزود: «جمنا با توجه به خطا‌های فاحشی که در انتخابات گذشته داشت و نهایتا هم به خطا رفت و آسیب بزرگی هم به اصولگرایان زد، طبیعی است که برخی افرادی که در عرصه سیاست‌ورزی و خردورزی فعال هستن، به دنبال طرحی جدید باشند و قصد داشته باشند بدون توجه به سیاست‌های تعیین شده توسط تصمیم‌گیران جمنا، خودشان اقدامات مستقل انجام دهند و به دنبال آماده سازی برای انتخابات پیش‌رو باشند.»

او تصریح کرد: «ما باید بپذیریم که جمنا به حدی دچار انحراف شد که در آن همایش چندهزار نفره بدون توجه به الزامات یک نظر سنجی علمی آقای رئیسی را صرفا به خاطر اینکه در زمان خواندن نام کاندیدا‌ها وقتی نام وی آمد، صلوات بلندی فرستاده شد، به عنوان کاندیدای نهایی اعلام کردند. این عین همان جمله‌ای است که گفته شد. این به حدی ناراحت کننده بود که آقای ضرغامی آنقدر عصبانی شد که قصد داشتند به پشت تریبون بروند و کاندیداتوری خود را اعلام کنند. در این بین بسیاری آسیب دیدند که یکی از همین افراد هم آقای محسن رضایی بود که با چنین تصمیماتی تقریبا در آخر لیست قرار گرفتند.»

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: «نکته جالب این بود که همان موقع هم آقای رئیسی اعلام کرد که قصد ندارد کاندیدای جمنا باشد و مستقل شرکت خواهد کرد. حالا هم با اقدامات اخیر خود به وضوح این پالس‌ها را ارسال می‌کند که اصلا جمنا و سیاست‌هایش را قبول ندارد. این مختص آقای رئیسی نیست. قطعا با توجه به اتفاقاتی که رخ داد، حالا آقایان قالیباف، جلیلی و محسن رضایی حاضر نخواهند بود از سیاست‌ها و برنامه‌های جمنا تبعیت کنند؛ بنابراین چنین جلساتی دور از ذهن نبود. جالبت‌تر این است که با وجود همه این مسائل باز عده‌ای دچار توهم شدند و به دنبال احیای جمنا هستند. این درحالی است که قطعا دوران جمنا به پایان رسیده و شکست سنگینی خورده و جلسات همین آقایان نشان می‌دهد که نگاه مثبتی به جمنا ندارند.»

رئوفیان در پایان تاکید کرد: «اما به عقیده من این آقایان دچار اشتباه شده‌اند. آن‌ها ناخواسته در حال تکرار همان سناریویی هستند که پدیدآورندگان جمنا در دستور کار خود قرار دادند. اینکه آقایان فکر کنند به واسطه اینکه چهره هستند و جامعه آن‌ها را می‌شناسد دور هم جمع شوند و یک برنامه‌ای را نهایی کنند و بعد هم ابلاغ کنند، می‌توانند پیروز انتخابات باشند، بدون شک تکرار یک اشتباه فاحش قدیمی است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید