هشدار آمریکا به انگلیس: فرانسه متحد شماره یک ما می‌شود

کدخبر: ۲۲۳۶۱۴
اقتصادنیوز: وزیر دفاع آمریکا به همتای انگلیسی‌اش هشدار داده است در صورتی که لندن بودجه دفاعی را افزایش ندهد، فرانسه که مبالغ بیشتری به بخش دفاعی اختصاص داده، متحد شماره یک واشنگتن خواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، رسانه‌های انگلیسی می‌گویند آمریکا در نامه‌ای محرمانه به متحد دیرین خود انگلیس هشدار داده تا بودجه دفاعی خود را افزایش دهد وگرنه خطر از بین رفتن «روابط ویژه» میان دو کشور وجود دارد.

به نوشته روزنامه سان، «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا در نامه‌ای به «گاوین ویلیامسون» همتای انگلیسی‌اش تاکید کرد که بودجه دفاعی انگلیس باید افزایش یابد، چراکه در غیر این صورت، فرانسه جایگاه متحد اصلی آمریکا را به دست می‌آورد و جایگزین انگلیس می‌شود.

این نامه دو هفته پیش به ویلیامسون داده شده بود، اما به تازگی روزنامه سان بدان دست یافته است.متیس در این نامه به همتای انگلیسی خود گفته نگران این مسئله است که «دلاوری‌های نظامی» انگلیس، در معرض فرسایش قرار بگیرد.

وزیر دفاع آمریکا گفته در حالی که انگلیس گزینه انتخابی واشنگتن برای اتحاد است، اما فرانسه مبالغ بیشتری به بخش دفاعی اختصاص داده و این احتمال وجود دارد که جایگزین لندن شود. 

هفته آینده «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای شرکت در نشست کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک (ناتو) به اروپا خواهد رفت و انتظار دارد لندن در این نشست به افزایش بودجه نظامی متعهد شود.

اخیرا ویلیامسون از «ترزا می» نخست وزیر انگلیس خواسته بود بودجه دفاعی این کشور را افزایش داده و ۲۰ میلیارد پوند کمبود را جبران کند، اما می از این اقدام امتناع می‌کند. ویلیامسون حتی به ترزا می هشدار داده بود در صورت عدم افزایش بودجه نظامی، رهبری وی بر حزب حاکم و جایگاهش به عنوان نخست وزیر انگلیس با خطر مواجه خواهد شد. 

متیس گفته موضع قدرتمند انگلیس در جهان به دلیل نظامیان این کشور است. وی افزود: «من نگران هستم که توانایی شما برای ادامه فراهم کردن شالوده نظامی برای موفقیت دیپلماتیک، در معرض فرسایش قرار گیرد، آن هم در حالی که ما با جهانی  لبریز از تغییرات مواجه هستیم».

این برای اولین بار است که یک سیاستمدار آمریکایی از انگلیس خواسته از سهم بودجه ناتو که دو درصد از درآمد ناخالص ملی اعضا است، فراتر بروند. متیس در نامه به ویلیامسون هشدار داد، عدم وجود ارتشی سرزنده، «صلح جهانی و ثبات» را در آینده به خطر خواهد انداخت.

دولت کنونی آمریکا به دیگر کشورهای عضو ناتو هشدار داده سهم خود را در تامین بودجه ناتو افزایش دهند. بر اساس قوانین ناتو، اعضا موظف هستند دو درصد از تولید ناخالص ملی خود را به بودجه نظامی اختصاص دهند، با این وجود بودجه نظامی اغلب اعضای این پیمان پایین‌تر از کف تعیین‌شده در ناتو است.

نشست پیش‌روی ناتو روزهای یازدهم و دوازدهم جولای برگزار می‌شود و انتظار می‌رود رئیس‌جمهور آمریکا در این نشست اعضای ناتو را برای افزایش بودجه نظامی تحت فشار قرار دهد. او پارسال اعضای ناتو را به رفتار غیرمنصفانه با آمریکا متهم کرد و گفت واشنگتن نمی‌تواند به تنهایی هزینه تأمین امنیت اروپا را بپردازد. ترامپ پس از نشست ناتو، به انگلیس سفر می‌کند.

انگلیس و آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم و در دوران نخست وزیری «وینستون چرچیل» عبارت «روابط ویژه» را در تمامی ارتباطات دو کشور به کار بردند و این رابطه را عمیق و با قدمت خواندند. با روی کار آمدن «دونالدترامپ» در آمریکا، برخی کارشناسان درباره به خطر افتادن روابط ویژه لندن و واشنگتن هشدار داده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید