تشکر علی ربیعی از نامه قاسم سلیمانی به روحانی

کدخبر: ۲۲۴۱۲۵
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: من از سردار سلیمانی، دوست دیرینم، سپاسگذاری و از موضع گیری وی که با دوراندیشی و نگاه استراتژیک بود، تشکر می‌کنم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، علی ربیعی شب گذشته در آیین گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در نمایشگاه بین المللی مشهد اظهار کرد: در شرایط فعلی اتفاقاتی رخ داده که سخن گفتن پیرامون مسایل را قدری شفاف تر و صریح تر کرده است. مواردی که بیان شد و جلساتی که امروز برگزار شد فرصت مناسبی را برای اتخاذ تصمیمات اساسی جهت عبور از بحران فراهم کرده است. هیچکس نمی تواند این مطلب را کتمان کند که اگر قرار باشد کشور مسیر سعادت و توسعه را طی کند، بدون تردید صنعت موتور حرکت آن است.

وی ادامه داد: ما نیازمند توسعه عادلانه و فراگیر هستیم. توسعه ای که ساده ترین مفهوم آن شادی همه مردم و زندگی خوب برای مردم و نشاط آنان است. من نیز به عنوان وزیر کار توسعه را با همین مفهوم دنبال می کنم. من در کتاب «معمای دولت مدنی در کشورهای جهان سوم» نوشتم که همه کشورهایی که مسیر توسعه را رفته اند، قطعا در آن ها طبقه متوسط صنعتی شکل گرفته و بزرگ شدن صنعت گران در آن ها روی داده است. توسعه با انسان هایی که با پول، پولدار می شوند رخ نخواهد داد بلکه توسعه به وسیله کسانی محقق می گردد که سرمایه آن ها پیچی در زمین، بنای سوله ای و غیره شد.

ربیعی تصریح کرد: تفاوت جامعه رانتی با جامعه تولیدمحور در همین است. در جامعه رانتی هیچکس به سعادت نمی رسد. عده ای پولدار می شوند که شاید تعداد آن ها به حدود ۱۰ میلیون نفر برسد. رفتار اقتصادی این افراد به هیچ وجه قابل کنترل نیست. فرزندان آن ها به گونه ای زندگی می کنند که هنگامی که در خیابان تردد می کنند، لباس و زیورآلات آنان ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان ارزش دارد.  

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اعتقاد ما این است که جامعه ای رو به سعادت می رود که در آن طبقه مسلط جامعه، صنعت گران باشند، خاطرنشان کرد: صنعتگران کسانی هستند که دارایی آن ها به تولید ملی منجر شده و ارزش اقتصادی به جامعه اضافه می کند.  

وی اضافه کرد: باید در اینجا اعترافی کنم؛ ما متاسفانه در ۵ دهه اخیر برنامه ای مدون برای صنعتی شدن نداشته ایم. در همان دوره دهه ۵۰ هم که آغاز جدیدی برای صنعتی شدن ما بود، باز هم با بی برنامگی تا همین دهه های مختلف پیش آمدیم و با اینکه اقدامات زیادی صورت گرفته اما فقدان استراتژی وجود داشت. ما در این دولت دنبال استراتژی صنعتی بودیم ولی این تلاطمات آن را با مشکل مواجه می کند.  

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: در حال حاضر ۳.۵ درصد از ۲۰ میلیون نیروی کار سهم کارفرماست که این امر ناشی از استراتژی نادرست است در حالی که باید این رقم حداقل به ۸ درصد برسد.  

ربیعی با بیان اینکه در گذشته شاید این تفکر که صدور مجوز و پرداخت وام، راه توسعه صنعتی و بهبود وضعیت اقتصادی است، مطرح بود، یادآور شد: اما ما اعتقادی نداریم که پول پاشی بتواند مشکلی را حل کند بلکه یک برنامه مدون و دارای ابعاد مختلف می تواند راهگشای ما باشد. به همین جهت تلاش شد در این دوره مسایل مرتبط با حوزه اشتغال را به سویی هدایت کنیم که در سایه آن یک رشد صنعتی پایدار مبتنی بر مزیت های ملی و منطقه ای و فضایی بهبود یافته برای کسب و کار ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز از چتر بزرگ بهبود فضای کسب و کار عبور کرده ایم و باید به دنبال بهبود فضای کسب و کار رسته ای باشیم. در واقع یک بسته برای بهبود فضای کسب و کار کافی نیست و ضروری است به این سمت حرکت کنیم. شکل گیری صنعتگران و قوی شدن آنان در جامعه ما می تواند موجب پایداری توسعه و شکل گیری توسعه موزون، موثر و فقرزدا باشد.

ربیعی با اشاره به تاثیرات برجام بر اقتصاد ایران و ستیزه جویی امریکا علیه کشورمان عنوان کرد: برجام برای ما امری ارزشمند بود. من در جلسات بین المللی با همتایان خویش شرکت می کنم. در سال ۱۳۹۳ وقتی با آنان صحبت می کردم، معمولا سخن این بود که ایران برای پذیرش در جامعه جهانی مشکلات مختلفی دارد. امسال که در این جلسات حضور داشتم، همه همتایان من می گفتند امروز امریکا نافرمان بزرگ است و به ما حق می دادند. امروز کشور ما از دوره ای که زیر تیغ سازمان ملل بود، عبور کرده و به جایی رسیده ایم که حتی افکار عمومی امریکا به سیاست های سردمداران خویش نمره منفی می دهد.

تحریمهای امریکا و سیاست حمایت از کالای ایرانی یک فرصت تاریخی برای صنعتگران و کنشگران اقتصادی است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امروز اتحادیه اروپا بر ادامه فعالیت بانکی در ایران تاکید کرده است، گفت: به هر حال دوران امروز دورانی است که باید با نگاه بلندمدت از بحران های آن عبور کنیم. باید توجه داشت بحران تمام می شود ولی چیزهایی که ما ساخته ایم باقی خواهد ماند. به اعتقاد من تحریم های امریکا و سیاست حمایت از کالای ایرانی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند، یک فرصت تاریخی برای صنعتگران و کنشگران اقتصادی است.

ربیعی اظهار کرد: ما قطعا از این شرایطی که امریکا بر ما تحمیل می کند، سربلند بیرون خواهیم آمد. من از سردار سلیمانی، دوست دیرینم، سپاسگذاری و از موضع گیری وی که با دوراندیشی و نگاه استراتژیک بود، تشکر می کنم. امروز از یک سو بانک های اروپایی به سمت ایران می آیند و از یک سو رئیس جمهوری مواضعی اتخاذ می کنند و از سوی دیگر نیز این فرد دوست داشتنی، قاسم سلیمانی، موضع گیری می کند؛ اگر این ترکیب را برای اقتصاد خود دنبال کنیم، می توانیم بازار ۴۰۰ میلیون دلاری صنعت منطقه را در اختیار بگیریم.

اختصاص ۶۰ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال، حمایت از دهکهای پایین و مراقبت از زندگی مردم

ربیعی تاکید کرد: ما سیاست ایجاد یک میلیون شغل، حمایت از دهک های پایین و مراقبت از زندگی مردم را دنبال خواهیم کرد. در این راستا قرار است امسال ۶۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور برای این منظور اختصاص یابد که ۱۵ هزار میلیارد آن از طریق دولت، ۱۵ هزار میلیارد آن از طریق صندوق توسعه ملی و ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز از طریق منابع بانکی تامین شود. این بعلاوه باقی مانده اعتبار طرح توسعه اشتغال روستایی است. در حال حاضر در همین استان خراسان رضوی ۴۰۰۰ نفر از طرح آموزش در محیط واقعی کار بهره مند شده اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: امروز چیزی که رخ داده خیر جمعی و مسئولیت اجتماعی است. صنعتگران به سنت صنعتگران گذشته خیر جمعی بوده اند. سنت کارآفرینی ما با خیر جمعی و مسئولیت همراه بوده است. ما در قبال همه اتفاقات مسئول هستیم و اعتقاد داریم خیر جمعی و مسئولیت اجتماعی در کنار عقلانیت و سخت کوشی و مدارا می تواند ما را از این مرحله سرافزار خارج کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید