نتایج منتشر شده از بازشماری آرای انتخابات عراق تکذیب شد

کدخبر: ۲۲۴۳۷۵
قرار است کمیته قضات مکلف به شمارش دستی آرای نتایج انتخابات عراق، سه‌شنبه به محض پایان مأموریتشان در استان کرکوک به استان سلیمانیه منتقل شوند. این در حالی است که گمانه‌زنی‌هایی درباره نتایج بازشماری دستی آرا در کرکوک مطرح شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی نوشت، رسانه‌های کرد اعلام کردند که دفتر کمیته مستقل انتخابات در سلیمانیه مقدمات لازم را برای شمارش دستی آرای انتخابات پارلمانی عراق فراهم کرده است.

این روند بازشماری آرا که شامل ۱۸۸ صندوق است که شکایت‌هایی علیه آن صورت گرفته، با نظارت سازمان ملل و قضات مکلف انجام می‌شود.

در انتخابات اخیر حزب اتحادیه میهنی کردستان به رهبری خانواده جلال طالبانی در استان سلیمانیه جایگاه اول را به دست آورد.

با نزدیک بودن پایان روند بازشماری آرا در استان کرکوک، ترکمانی‌ها احتمال دادند که سطح نمایندگی اتحادیه میهنی به دلیل تقلب در انتخابات کاهش یابد.

قضات مکلف تصمیم گرفتند حدود ۵۰ صندوق را در استان کرکوک به دلیل اینکه قفل‌هایشان شکسته بود، لغو کنند.

حزب طالبانی قبل از اعلام رسمی نتایج شمارش دستی آرا مطابقت نتایج اینترنتی را با شمارش دستی اعلام کرد.

شمس الدین محمود، مسؤول بخش انتخابات در مرکز برنامه‌ریزی‌های حزب در کرکوک اعلام کرد که تعداد صندوق‌هایی که علیه آن‌ها شکایت شده در استان کرکوک به ۳۵۰ مورد می‌رسد که کمیته انتخابات طی دو روز شمارش ۱۱۰ صندوق را به پایان رسانده است.

وی گفت که نتایج شمارش دستی با نتایج شمارش اینترنتی مطابق است.

همچنین خالد شوانی، عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان برتری حزبش را بر بقیه لیست‌ها در شهرستان داقوق طی روند بازشماری آرا اعلام کرد.

وی گفت که قضات مکلف تصمیم گرفتند، ۴۰ صندوق را در شهرستان داقوق لغو کنند چراکه از قبل باز بوده‌اند.

گروه‌های کرد، عرب و ترکمان طی روزهای گذشته گزارش‌هایی را منتشر کردند که نشان می‌دهد شمارش دستی آرا در ۳۰ درصد حوزه‌های اخذ رای ادامه دارد.

جبهه ترکمانی اعلام کرد، اختلاف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی بین نتایج رای گیری الکترونیکی وجود دارد.

اما کمیسیون انتخابات عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، احزاب بر سر اعلام نتایج شمارش دستی آرا در کرکوک رقابت می‌کنند و برخی از اختلاف در نتایج شمارش دستی و الکترونیکی مطرح می‌کنند و نتایجی را اعلام می‌کنند که صحیح نیستند. نتایج انتخابات به زودی اعلام خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید