گزارش یورونیوز درمورد گزارشگر جدید سازمان ملل در امور ایران

کدخبر: ۲۲۴۵۰۹
اقتصادنیوز : شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، جاوید رحمان حقوقدان پاکستانی- انگلیسی را به عنوان گزارشگر ویژه در امور ایران انتخاب کرد که آشنایی زیادی به حقوق بشر و حقوق اسلامی دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،جاوید رحمان رئیس دانشکده حقوق دانشگاه برونل در لندن و استاد قانون اسلامی، قانون‌مداری اسلامی و حقوق بشر است که روز شنبه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد وی را به عنوان نماینده ویژه خود در امور ایران انتخاب کرد.

رحمان در ایالت پنجاب پاکستان متولد شده است و نخستین مدرک تحصیلی خود را در رشته تاریخ و ادبیات انگلیسی دریافت کرد. 

وی برای تحصیل در رشته حقوق راهی انگلیس شد و دکترای حقوق بین الملل را از دانشگاه هال دریافت کرد و از سال 1995 تاکنون در شماری از دانشگاه‌های این کشور استاد حقوق بوده است.

جاوید رحمان بیش از ده ها مقاله و کتاب در زمینه حقوق اسلامی، حقوق بشر بین‌المللی، حقوق اقلیت‌ها به رشته تحریر درآورده است. 

وی تاکنون در بسیاری از پرونده های حساس بین المللی که به موضوعات قوانین اسلامی، تروریسم بین المللی و حقوق بشر مرتبط بوده است، به عنوان مشاور حضور داشته است.

رحمان در کتاب خود به عنوان «عملکرد دولت‌ اسلامی، قانون بین‌الملل و تهدید تروریسم» تلاش کرده است که نظام حاکم بر جهان، نظامی ساخته و پرداخته شماری از دولت‌های قدرتمند بوده و عملکرد آن نیز تحت سلطه آنها است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران در این کتاب هشدار می دهد که یکسونگری به نام «جنگ با تروریسم» واکنش‌های تندی را در کشورهای اسلامی برانگیخته و به این ترتیب به ارزش های بنیادین حقوق بشر نیز ضربه می‌زند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سال 1390 برای ایران گزارشگر ویژه تعیین کرد و احمد شهید به عنوان نخستین گزارشگر برای 5 سال این سمت را در اختیار داشت. پس از وی عاصمه جهانگیر عهده‌دار این سمت شد.

رحمان جایگزین «عاصمه جهانگیر» گزارشگر پیشین حقوق بشر در امور ایران است که فوریه گذشته (بهمن ماه) براثر نارسایی قلبی درگذشت.

تهران تاکنون گزارش های منتشر شده با عنوان «وضعیت حقوق بشر در ایران» را به علت بهره گیری از منابع غیرمعتبر به ویژه گروهک منافقین و ذکر موارد خلاف واقع، به رسمیت نشناخته است.

انتصاب رحمان به این سمت در شرایطی است که کشورهایی همچون عربستان سعودی تاکنون به موجب حمایت‌های مالی خود، هیچ گاه برای نقض گسترده حقوق اقلیت‌ها و حامیان دمکراسی، اعدام مخالفان سیاسی و تبلیغات نظام‌مند ضدشیعه، از سوی این شورا مواخذه نشده اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید