روش توافقی خرید و فروش ارز بازار تبانی را داغ می کند

کدخبر: ۲۲۴۵۱۹
اقتصادنیوز : عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید که روش توافقی در بازار ثانویه می تواند عامل تبانی باشد بنابراین باید بانک مرکزی تضمین کند چنین اتفاقی در این بازار رخ نمی دهد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خانه ملت، حسن سلیمانی با اشاره به ابهامات   موجود در بازار ثانویه، اظهار داشت: برای راه اندازی بازار ثانویه باید تعریف دقیقی از این بازار ارائه شود و مشخص کنند بازار اولیه کدام است که می خواهند در کنار آن بازار دومی را ایجاد کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، ادامه داد: از طرف دیگر باید بدانیم از بازار ثانویه چه خواسته ای داریم طبق قانون، فروش ارز از جمله وظایف بانک مرکزی است و به موجب همین قانون بانک مرکزی مسئولیت دارد ارز را به صورت شناور مدیریت کند.

نماینده مردم کنگاور در مجلس دهم شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت در مدیریت بازار ارز، گفت: باید بدانیم چه تضمینی در بازار ثانویه وجود دارد که بعد از قیمت گذاری در معاملات اشکالی ایجاد نمی شود و نظام اقتصادی کشور مختل نمی شود.

وی با تاکید براینکه بانک مرکزی باید بر معاملات ارزی نظارت کامل داشته باشد، بیان داشت: بازار اولیه و بازار ثانویه عناوینی است که برای مدیریت بازار انتخاب می کنیم بانک مرکزی به دنبال آن است که بر نحوه معاملات ارزی به هر شکلی که شده نظارت داشته باشد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در روش بازار ثانویه نحوه نظارت و تامین ارز باید مشخص باشد و مردم بدانند در بازار ثانویه اجازه انجام چه میزان معاملاتی دارند.

سلیمانی با بیان اینکه انتظار می رود بازارثانویه کاملا از سوی بانک مرکزی رصد شود گفت: روش توافقی در بازار ثانویه این نگرانی را به دنبال دارد که خریدار و فروشنده تبانی کنند به همین جهت باید بانک مرکزی تضمین کند در این بازار تبانی صورت نمی گیرد، از سوی دیگر ارز کالای اساسی و ضروری است و نمی توان مانند خوراکی به آن نگاه کرد و خرید و فروش آن را توافق انجام داد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دلار مبنای تغییر قیمت کالا و خدمات است، اظهار داشت: تاثیر دلار بر قیمت ها قابل انکار نیست به همین دلیل باید بانک مرکزی متناسب با وظیفه نظارتی خود  شرایط موجود را مدیریت کند تا بازار سومی برای کنترل ایجاد نشود متاسفانه با اقدامات غیر کارشناسی تا کنون فرصت سوزی شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید