جابجایی رکورد ارسال محموله به ایستگاه فضایی بین المللی توسط روسیه

کدخبر: ۲۲۵۰۱۴
روسیه امروز قصد دارد محموله دیگری را به سمت ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) پرتاب کند که اگرچه برنامه جدیدی به شمار نمی رود، ولی قرار است رکورد سرعت ارسال بار به ISS را بشکند. در این پروژه با استفاده از فضاپیمایی به نام پروگرس (Progress) رسیدن به ایستگاه فضایی در کمتر از 4 ساعت صورت می پذیرد.

در حالت معمول ارسال محموله های باری و انسانی به ایستگاه فضایی بین المللی بین 6 ساعت تا دو روز طول می کشد و فضاپیمای پروگرس می تواند این رکورد را جابجا کند. با این حال برای رسیدن به این هدف، فضاپیمای مورد بحث باید زمان بندی بسیار دقیقی داشته باشد وگرنه پروژه از دستور کار خارج شده و مسیر عادی برای رسیدن به ISS طی خواهد شد.

ملاقات با ایستگاه فضایی در فضای لایتناهی کار دشواریست و به همین دلیل به زمان زیادی پس از پرتاب نیاز دارد. فضاپیماهایی که به مقصد ISS پرتاب می شوند، ابتدا در مدارهای خیلی پایین تر قرار می گیرند و سپس به آرامی با افزایش ارتفاع به مدار ایستگاه می رسند. دستیابی به مدارهای بالاتر با روشن کردن موتورهای روی فضاپیما در زمان بندی کاملاً دقیق صورت می گیرد. تنظیم سرعت و جهت حرکت این دو سازه برای پیوستن بی نقص به یکدیگر، اهمیت حیاتی دارد.

برای فضاپیماهای روسی مانند پروگرس و راکت سویوز، این عملیات به جابجایی در 34 مدار نیاز دارد که حدود 2 روز طول می کشد. البته روسیه پیش از این هم ارسال محموله به فضا را با استفاده از فقط چهار مدار و طی شش ساعت زمان انجام داده بود. حالا امروز آنها قصد دارند فقط از دو مدار استفاده کنند و زمان کل عملیات را به سه ساعت و 45 دقیقه تقلیل دهند.

کسب موفقیت در این پروژه به زمان بندی دقیق پرتاب و تنظیم موقعیت ایستگاه فضایی بین المللی نیاز دارد. در واقع ناسا و روسیه از هفته ها قبل برای اجرای این عملیات با یکدیگر همکاری کرده اند تا ISS در زمان مورد نظر به موقعیت دقیقی واقع در بالای پایگاه فضایی بایکونور در کشور قزاقستان برسد. اگر پروگرس به هر دلیل این موقعیت طلایی را از دست بدهد، باید سفر معمول دو روزه را برای رسیدن به ISS در پیش بگیرد.

کاهش زمان ارسال محموله به ایستگاه فضایی بین المللی برای فضانوردان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چون آنها دوست دارند هر چه زودتر در فضای باز و وسیع ISS شناور شوند تا اینکه دو روز کامل را در فضای تنگ سویوز سپری کنند. طبق اعلام رسمی ناسا، پرتاب فضاپیمای پروگرس دقیقاً رأس ساعت 2:21 بامداد روز چهارشنبه 20 تیر ماه انجام می شود و پوشش زنده این برنامه هم از ساعت 2 بامداد آغاز خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید