افشاگری درباره در مذاکرات محرمانه اسرائیل و کره شمالی؛ شرط پیونگ یانگ برای توقف همکاری موشکی به ایران

کدخبر: ۲۲۵۱۰۹
اقتصادنیوز: یک دیپلمات اسبق کره شمالی در خاطرات خود مدعی شده در سالهای ۱۹۹۰ از اسرائیل درخواست یک میلیارد دلار پول نقد کرده اند و قول داده اند در ازای این پول فروش موشک به ایران و سوریه را متوقف کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از «وال استریت ژورنال»، یک دیپلمات پیشین کره شمالی در کتاب خاطرات خود مدعی شد: « پیونگ یانگ در سال ۱۹۹۹ پیشنهادی را به اسرائیل داده و گفته در ازای ۱ میلیارد دلار پول نقد، صادرات فناوری موشکی به ایران را متوقف خواهد کرد.»

«تای یونگ هو» دیپلمات پیشین کره شمالی در کتاب خود مدعی شد: پیشنهاد توقف فروش سلاح به ایران از سوی سفیر کره شمالی در سوئد به همتای اسرائیلی او در کافه‌ای در استکهلم مطرح شده است. اسرائیلی‌ها با این پیشنهاد مخالفت کرده‌اند اما چند روز بعد پیشنهاد ارسال کمک‌های غذایی به کره شمالی را مطرح کردند.

«وال استریت ژورنال» تاکید کرده قادر به تایید این دیدار یا پیشنهاد نیست، چرا که نتوانسته با «گیدوئن بن آمی» سفیر وقت اسرائیل یا «سون مو سین» نماینده کره شمالی ارتباطی برقرار کند.

بر اساس این گزارش هفته گذشته «بن آمی» به یک رسانه اسرائیلی گفته بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ مذاکرات محرمانه‌ای با سفیر پیونگ یانگ داشته. او به این رسانه گفته که کره شمالی‌ها روابط را آغاز کرده و انتخاب «ایهود باراک» به نخست‌وزیری اسرائیل را در آن زمان تبریک گفته‌اند.«ژوی گابی» معاون امور آسیا در وزارت خارجه اسرائیل در آن زمان به یک رسانه اسرائیلی گفته بود: «ما به آنها گفتیم که می‌خواهیم در بخش کشاورزی و شاید مالی به آن‌ها کمک کنیم؛ اما به شرطی که آنها ارسال سلاح به سوریه و ایران را متوقف کنند یا روابط دیپلماتیک‌شان را با اسرائیل از سربگیرند. اما پیونگ یانگ این پیشنهاد اسرائیل را رد کرد.»

این رسانه مدعی شده کره شمالی در ساخت راکتورهای هسته‌ای سوریه که توسط نیروی هوایی اسرائیل در سال ۲۰۰۷ نابود شد نیز فعالیت داشته. در جریان حمله هوایی اسرائیل به این تاسیسات۱۰ دانشمند تبعه کره شمالی کشته شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید