معاون وزیر ارتباطات روسیه:

مسکو بر سر ایران معامله نمی کند

کدخبر: ۲۲۵۳۹۷
اقتصادنیوز : معاون وزیر مخابرات و ارتباطات جمعی فدراسیون روسیه تاکید کرد: روسیه، ایران را یک کشور دوست و همسایه خود می داند و در مذاکره با هیچ کشوری از جمله امریکا، بر سر ایران معامله نخواهد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،«الکسی کنستانتینویچ ولین» که در راس هیاتی از نمایندگان رسانه های مطرح روسیه به تهران سفر کرده است، این مطلب را عصر امروز (چهارشنبه) در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی و دیدار با «سیدضیاء هاشمی» مدیرعامل ایرنا بیان کرد. در این نشست، «محمد سلطانی فر» معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران کل مطبوعات داخلی و خارجی و شماری از مدیران و سردبیران ایرنا حضور داشتند.

ولین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران ایرنا در باره محور مذاکرات چند روز آینده ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ روسای جمهوری روسیه و امریکا در فنلاند گفت: ایران دوست ما است و ما هیچگاه دوست خود را به دیگران نمی فروشیم زیرا اگر کسی دوست خود را بفروشد از اعتبار ساقط می شود. 

وی با تاکید بر اینکه تقویت روابط ایران و روسیه به نفع دو کشور است، یادآور شد: هیچ کشوری اقدامی که بر ضد منافعش باشد را انجام نمی دهد. 

معاون وزیر مخابرات و ارتباطات جمعی فدراسیون روسیه یادآور شد: روسیه و امریکا مسایل بسیاری برای طرح در جلسات دوجانبه دارند و نشست فنلاند فرصت مناسبی برای بحث در باره آنها خواهد بود.

این مقام روسی به تداوم تحریمهای امریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه بر سر جزیره کریمه اشاره کرد و اظهارداشت: این تحریمها نه تنها محدودیتی برای ما ایجاد نمی کند بلکه از آن به عنوان فرصتی برای تقویت تولیدات داخلی خود و افزایش مناسبات با کشورهای همسایه می نگریم.

ولین در بخش دیگری از سخنانش به تشریح وضعیت رسانه ها در روسیه پرداخت و گفت که هدف از سفر هیات رسانه های روسی به تهران، تمایل آنها برای ایجاد دفتر و گسترش مناسبات با ایران است.

وی یادآور شد که در روسیه حدود 90 هزار رسانه مجوز فعالیت دارند که این تعداد، یک هزار و 500 ایستگاه خبری و رادیویی و 20 هزار روزنامه را شامل می شود اما شمار سایتهای فاقد مجوز فعالیت نیز بسیار است.

این مقام روسی، راه بی اثر کردن رسانه های فاقد مجوز و «فیک نیوز» را «ارایه اخبار و مطالب جذاب، واقعی و مخاطب پسند» از سوی رسانه های رسمی دانست.

ولین گفت: امروزه جوانان روسیه تعداد حروف فراوان را در خبر نمی پسندند و آنها را دنبال نمی کنند. به همین دلیل، اخبار باید کوتاه، مختصر، زیبا و جالب باشد.

** سلطانی فر: سیاست ما شناسنامه دار کردن رسانه ها است

سلطانی فر معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست با تشریح وضعیت مطبوعات در ایران گفت: در حال حاضر، پنج هزار رسانه مکتوب در ایران مجوز فعالیت دارند که از این تعداد، سه هزار نشریه چاپی یا الکترونیک فعال هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه مطبوعات مکتوب هیچ رسانه بدون مجوزی نداریم، تاکید کرد: برای حدود دو هزار و 700 سایت و پایگاه خبری مجوز صادر کرده ایم که 60 درصد آن فعال هستند اما دو برابر این تعداد که شامل شش هزار رسانه می شوند بدون مجوز فعالیت می کنند و همانند سایر کشورها، امکان برخورد با آنها را نداریم.

معاون وزیر ارشاد یادآور شد: 29 مجوز خبرگزاری نیز تاکنون در کشور صادر شده که از این تعداد 20 خبرگزاری فعالیت می کنند.

سلطانی فر با بیان اینکه سیاست ما، شناسنامه دار کردن و مجوز دادن به رسانه ها است، تصریح کرد: در صورتی که رسانه ها دارای مجوز باشند کمتر اقدام به انتشار اخبار دروغ می کنند و عملکرد بهتری خواهند داشت اما در مورد فضای مجازی، معمولا این اتفاق نمی افتد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هم اکنون حدود 160 دفتر رسانه ای خارجی در ایران با بیش از 300 خبرنگار فعالیت می کنند، تاکید کرد: عمده این رسانه ها از کشورهای غربی هستند که در رتبه اول، آمریکا با 10 رسانه و بعد از آن کشورهای اروپایی قرار دارند.

** هاشمی: از همکاری با رسانه های روسی استقبال می کنیم

سید ضیا هاشمی مدیرعامل ایرنا نیز در این دیدار گفت: از گسترش همکاری با رسانه های روسی استقبال می کنیم.

وی با تشریح فعالیتهای ایرنا در حوزه های مختلف یادآور شد که خبرگزاری جمهوری اسلامی سالانه بیش از 500 هزار خبر تولید می کند.

هاشمی با بیان اینکه از نظر جامعه شناختی، مردم ایران خبر دوست هستند، تاکید کرد: بر همین اساس خبرنگاری در کشور ما رشته جذابی است و به دلیل سرعت بالای تحولات اجتماعی در کشور ما، جامعه خبرسازی نیز محسوب می شویم.

وی افزود: بازار خبر در ایران بازار پر رونقی است و به همین دلیل به رسانه های خارجی از جمله روسی برای حضور در ایران و انتشار درست و واقع بینانه رخدادهای آن، خیر مقدم می گوییم. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید