تضعیف ایران در نهایت تهدیدی علیه ترکیه خواهد بود

کدخبر: ۲۲۵۶۹۴
اقتصادنیوز : دوغو پرینچک رهبر حزب وطن ترکیه گفت: دولت ترکیه وظیفه دارد تا در مقابل فشارهای آمریکا و اسراییل، به کشور همسایه خود ایران کمک کند چرا که تضعیف حکومت ایران در نهایت تهدیدی علیه امنیت ملی ترکیه خواهد بود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ، پرینچک در گفت و گو با تلویزیون اولوسال اظهار کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی برای پیشبرد اهداف خود در منطقه خاورمیانه به تضعیف حکومت کشورهای مصمم شده اند به طوری که از طریق کودتای نافرجام، فتنه اقتصادی، حوادث پارک گزی و تاثیرگذاری در انتخابات اخیر ترکیه سعی کردند تا در بدنه حاکمیت ترکیه کرده و آن را متزلزل کنند اما موفق نشدند.

وی اضافه کرد: ایران نیز از جمله کشورهای مهم و تاثیرگذار منطقه خاورمیانه، امروز تحت فشار اقتصادی آمریکا قرار گرفته است تا دست از حمایت خود از برخی کشورها و گروه ها در منطقه بردارد.

وی با بیان این که واشنگتن از تغییرات در آنکارا ناامید نشده و با فشار بر تهران، به واقع آنکارا را نیز هدف خود قرار داده است، اظهار کرد: کاخ سفید از متحدان خود خواسته است تا خرید نفت از ایران را متوقف کنند اما ترکیه نباید زیر بار این خواسته آمریکا برود.

وی تاکید کرد: ترکیه باید از همسایه خود ایران در برابر این فتنه خطرناک حمایت کند چرا که تضعیف و انزوای ایران در ادامه به تهدیدی علیه یکپارچگی ترکیه تبدیل خواهد شد.

وی همچنین، همراهی ترکیه با ایران در سوریه و ترمیم روابط با دولت دمشق را یک استراتژی مهم در ساقط کردن فتنه آمریکایی ها در منطقه خاورمیانه عنوان کرد و خواستار تغییر سیاست دولت ترکیه در این زمینه شد.

حسن اونال تحلیلگر مسائل خاورمیانه و استاد روابط بین الملل دانشگاه آتیلیم آنکارا نیز چندی پیش در گفت و گو با شبکه تلویزیونی اولوسال، خواستار حمایت ترکیه از ایران در مقابله با تحریم های آمریکایی شد.

وی تاکید کرد: تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران بدون تصویب شورای امنیت سازمان ملل قابل اجرا از سوی هیچ کشوری نیست و ترکیه نیز نباید آن را اجرا کند.

وی با اشاره به تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای سرنگونی حکومت در ایران افزود: آنها در این خصوص از هر ابزاری استفاده می کنند به طوری که امروز آمریکا از متحدان خود خواهان توقف خرید نفت از ایران شده است که این خواسته کاخ سفید غیر قابل قبول است.

مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که خریداران نفت خام از ایران باید تا چهارم نوامبر(13 آبان 1397) واردات نفتی خود از ایران را پایان دهند، در غیر این صورت مشمول تحریم ثانویه آمریکا خواهند شد.

تعلیق تحریم های نفتی که از زمان خروج آمریکا از برجام و عهدشکنی رییس جمهوری این کشور اعلام شد، تا 13 آبان ادامه می یابد.

تحریم های ثانویه آمریکا علیه طرف های خریدار نفت خام از ایران که مغایر قوانین تجارت بین المللی است، موجب واکنش منفی کشورهای مختلف شده به طوری که تعدادی از کشورها در صدد مستثنی شدن خود هستند و برخی از کشورها نیز اعلام کرده اند که آن را اجرا نخواهند کرد.

نهاد زیبکچی وزیر سابق اقتصاد ترکیه چندی پیش طی مصاحبه ای در آنکارا با اشاره به اعلام آمریکا مبنی بر لزوم توقف خرید نفت ایران از سوی کشورهای مختلف تا ماه نوامبر افزود: این تصمیم مربوط به وزارت تجارت خارجی آمریکاست و ربطی به ترکیه ندارد.

وی بیان کرد: ما به هیچ چیزی خارج از منافع ملی ترکیه تن نمی دهیم و آن را به رسمیت نمی شناسیم. 

وی با بیان این که خارج از مصوبات سازمان ملل، تنها به منافع ملی ترکیه فکر می کنیم، گفت: ما همواره بر این اساس تصمیم می گیریم. 

وی تاکید کرد: ما تلاش می کنیم که کشور دوست و برادرمان ایران در خصوص این موضوعات دچار مشکل و ضرر نشده و قربانی ناعدالتی نشود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید