پورمختار: FATF زمینه نفوذ و خود تحریمی را فراهم می‌کند

کدخبر: ۲۲۶۰۱۶
اقتصادنیوز: عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: باور ما این است که همکاری FATF موجب خود‌تحریمی شده و پیوستن به آن به منافع ملی کشور لطمه می‌زند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی که جزو مصوبات 4گانه موسوم به FATF است، اظهار داشت: باور ما این است که همکاری با FATF موجب خود‌تحریمی شده و پیوستن به آن به منافع ملی کشور لطمه می‌زند.

وی با بیان اینکه «FATF» و لوایح مربوط به آن ابزاری برای گرفتن اطلاعات مالی کشور‌های مختلف است، افزود: این اطلاعات می‌تواند به عنوان وسیله‌ای برای تحت فشار قرار دادن کشور‌ها استفاده شود.

عضو کمیسیون قضایی مجلس تصریح کرد: زمانی که ما اطلاعات محرمانه کشور را در اختیار چند کشور بیگانه قرار دهیم، طبیعتا زمینه نفوذ آنها به کشور فراهم می‌شود.

پورمختار به رد لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی (یکی از لوایح چهارگانه «FATF») از سوی شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: مجلس، قطعا نظرات شورای نگهبان در این زمینه را تأمین می‌کند.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس با اشاره به دیدار اخیر نمایندگان با مقام معظم رهبری و مسائل مطرح‌شده در این نشست، تاکید کرد: پس از بیانات رهبر معظم انقلاب بعید است بحث پیوستن به کنوانسیون «FATF» در مجلس پیگیری شود.

به گزارش تسنیم، گروه ویژه اقدام مالی، (Financial Action Task Force – FATF) در سال 1989 به ابتکار کشورهای عضو گروه «G 7» تشکیل شد تا بررسی‌هایی درباره وضعیت قوانین مبارزه با پولشویی در بازارهای مختلف مالی را در سراسر جهان انجام دهد و نتیجه آن را در جلسات هر چهار ماه یک بار، به اطلاع کشورهای عضو برساند تا این کشورها بتوانند ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هدف را بررسی و در مورد سرمایه‌گذارانی که آنچه آنها به «کشورهای مشکوک» قلمداد می‌کنند، احتیاط کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید