درآستانه نشست هلسینکی صورت گرفت

12 روس به دخالت در انتخاب آمریکا متهم شدند

کدخبر: ۲۲۶۰۸۰
اقتصادنیوز: در آستانه دیدار ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، وزارت دادگستری آمریکا نام ۱۲ روس را به‌عنوان متهم معرفی کرده و به موجب آن مدعی شده است که این ۱۲ روس در انتخابات آمریکا دخالت داشته‌اند. به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، یک هیات منصفه فدرالی روز جمعه ۱۲ مامور اطلاعاتی روسیه را به این دلیل که سایت مرکزی دموکرات‌ها را در انتخابات سال ۲۰۱۶ هک کرده، اعلام جرم کرده است.

 اخیرا در گزارش ۲۹ صفحه‌ای، ۱۲ مامور اطلاعاتی روسیه به دخالت درانتخابات آمریکا متهم شده‌اند. در این راستا وزارت دادگستری آمریکا طی گزارشی که روز جمعه ۲۳ تیرماه در سایت رسمی خود منتشر کرده، ۱۲ افسر اطلاعاتی روسیه را به هک رایانه‌ای هیلاری کلینتون و حزب دموکرات در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ متهم کرده است. این کیفرخواست علیه افسران اطلاعاتی روسیه که اسامی و محل خدمت آنها نیز ذکر شده، درست سه روز قبل از دیدار رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه منتشر شده است.

این اعلام جرم براساس تحقیقات تیم رابرت مولر، مستشار ویژه پرونده مربوط به «دخالت‌های روسیه در انتخابات ۲۰۱۶» صادر شده است. قرار است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه فردا در هلسینکی، پایتخت فنلاند، دیدار کنند. در همین زمینه خبرگزاری رویترز افزوده است که کیفرخواست یاد شده، مشروح‌ترین اتهامی است که به‌طور مشخص علیه روسیه در رابطه با دخالت در انتخابات به نفع کارزار انتخاباتی ترامپ منتشر شده است. روسیه اما این اتهامات را رد کرده است. با این حال این گزارش تصریح می‌‌کند راد روزنستاین، معاون دادستان کل آمریکا اعلام کرده است که کیفرخواست یاد شده اتهامی علیه هیچ شهروند آمریکایی در همدستی با روسیه عنوان نکرده است. او همچنین گفت که طی هفته جاری به‌طور اجمالی دونالد ترامپ را در جریان گزارش این کیفرخواست قرار داده است.

گزارش وزارت دادگستری می‌گوید که افسران آژانس امنیتی نظامی روسیه شبکه‌های کامپیوتری کمیته کمپین کنگره دموکرات‌ها، کمیته ملی دموکرات‌ها و کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون را هک کرده‌اند و برخی اطلاعات آن را در فضای اینترنتی منتشر کرده‌اند. رابرت مولر همچنین در مورد پرونده همکاری احتمالی کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ تحقیق می‌کند. فوریه سال‌جاری نیز رابرت مولر ۱۳شهروند و سه شرکت روسی را متهم به مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از طریق انتشار گسترده اطلاعات غلط و سفر به آمریکا برای جمع‌آوری اطلاعات کرد. با این حال، رویترز می‌نویسد که کیفرخواست جدید برای اولین بار به‌طور مستقیم دولت روسیه را متهم به دخالت انتخاباتی کرده است. نهادهای اطلاعاتی آمریکا متقاعد شده‌اند که با دستور ولادیمیر پوتین، عاملان روسیه از طریق تبلیغات و هک کامپیوتری، در انتخابات دور گذشته ریاست‌جمهوری آمریکا مداخله کرده‌اند.

ساعاتی قبل از انتشار گزارش رابرت مولر، دونالد ترامپ که به بریتانیا سفر کرده است، تحقیقات رابرت مولر را ضربه‌ای بر روابط روسیه و آمریکا عنوان کرد. همزمان وکیل دونالد ترامپ نیز با اشاره به کیفرخواست منتشر شده طی توییتی گفت: «این خبر خوبی برای همه آمریکایی‌ها است. هیچ آمریکایی متهم به همدستی با روسیه نشده است و زمان آن فرا رسیده است که رابرت مولر پرونده تحقیقات علیه رئیس‌جمهوری آمریکا را متوقف کند و بگوید که دونالد ترامپ کاملا بی‌گناه است.»

دموکرات‌ها: دیدار با پوتین را لغو کنید

همزمان با ارائه این گزارش که روسیه برای نخستین‌بار به‌طور رسمی متهم به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در هشتم نوامبر سال ۲۰۱۶ شده است، دموکرات‌ها از دونالد ترامپ خواسته‌اند دیدار خود را با پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه لغو کند. به گزارش سی‌ان‌ان این درخواست پس از آن مطرح شده است که وزارت دادگستری آمریکا علیه دوازده مقام اطلاعاتی روس به اتهام هک کردن ایمیل‌های مقام‌های ارشد حزب دموکرات در جریان مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶ اعلام جرم کرده است. سناتور «چاک شومر» لیدر اقلیت دموکرات در سنا بیانیه‌ای درخصوص دیدار دوشنبه آتی پوتین و ترامپ در فنلاند منتشر و اظهار کرد: رئیس‌جمهوری باید دیدار با پوتین را لغو کند تا سرانجام روسیه گام‌های قابل اثبات و شفافی بردارد و ثابت کند که در انتخابات‌های آینده دخالت نخواهد کرد. شومر گفت انجام این دیدار در سایه کیفرخواست وزارت دادگستری علیه دوازده مقام روس اهانتی بهدموکراسی ما است.

نانسی پلوسی، لیدر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ترامپ باید دیدارش با پوتین را لغو کند. این نماینده ایالت کالیفرنیا پیش‌تر در بیانیه‌ای گفته بود: ترامپ باید خواستار توافقی جامع، منسجم و واقعی باشد تا روس‌ها حملات خود به دموکراسی ما را متوقف کنند. دموکرات‌ها نگران هستند که ترامپ نتواند در دیدار رودررو با پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را به چالش بکشد. سناتور مارک وارنر، دموکرات ارشد در کمیته اطلاعاتی سنا گفت که وی نگران عملکرد سطحی ترامپ در ملاقات‌ها است و دیدارش با پوتین باید لغو شود. این سناتور ایالت ویرجینیا روز جمعه به خبرنگاران گفت: ملاقات میان پوتین و ترامپ نباید تک به تک باشد. تامی داکورث، سناتور دموکرات ایالت ایلینوی نیز تاکید کرد: ما باید با تمام نیرو تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را اعمال کنیم و به فکر گسترش آن به بخش‌های مختلفی از اقتصاد روسیه باشیم. ترامپ باید فورا دیدار با پوتین را لغو کند تا سرانجام روسیه نشان دهد که مایل است به جامعه ملل بازگردد و به حاکمیت قانون، عرف‌های حقوقی و نهادهای دموکراتیک احترام بگذارد.

جفری نادلر، دموکرات ارشد در کمیته قضایی مجلس نمایندگان نیز از ترامپ خواست در ملاقات با پوتین از وی بخواهد تا دوازده مقامی را که به دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ متهم شده‌اند، به آمریکا تحویل دهد. سناتور باب منندز، دموکرات ارشد ایالت نیوجرسی در کمیته روابط خارجی سنا نیز خواستار تحویل این دوازده مقام به آمریکا شده است. جان گارامندی، نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا هم گفت: زمان آن رسیده است که ترامپ، روسیه را عقب براند. در این میان حتی جمهوری‌خواهان نیز به مخالفت با دیدار ترامپ و پوتین به‌پا خاسته‌اند. جان مک کین، سناتور ارشد جمهوری‌خواهان از ایالت آریزونا در بیانیه‌ای تاکید کرد: ترامپ باید از موضع قدرت با پوتین مواجه شود و نشان دهد که تهاجم به آمریکا و دموکراسی‌های دیگر بهای گزافی خواهد داشت. اگر ترامپ نمی‌تواند پوتین را پاسخگو کند، نشست هلسینکی نباید برگزار شود. اما سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید گفته است که این دیدار لغو نخواهد شد.

ترامپ درحالی‌که با ملکه انگلیس به صرف چای مشغول بوده این خبر را شنیده است. وی هنوز واکنشی به درخواست نمایندگان کنگره نداشته است.

پای نظامیان روس مطرح است

در گزارشی که وزارت دادگستری آمریکا منتشر کرده است، از کسانی که در این حملات هکری نقش داشته‌اند نام برده شده است. این افراد نظامیان سابق روسیه هستند که به «G.R.U» شهره هستند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این سازمان یکی از مطرح‌ترین و طویل‌ترین شاخه‌های جاسوسی در روسیه است که سلف آنها نیروهای کا‌گ‌ب خوانده می‌شدند. این سازمان جاسوسیاز سوی آمریکا مورد تحریم قرار گرفته است. این سازمان که زیر نظر دولت روسیه اداره می‌شود، اولین سازمان رسمی دولتی روسیه است که مورد اتهام رابرت مولر قرار گرفته است. پیش از این مولر بخش‌های خصوصی روسیه را نیز دخیل در این ماجرا دانسته بود. از جمله یک شرکت اینترنتی خصوصی در سن‌پترزبورگ روسیه که پیش‌تر از سوی بازرس ویژه دادگستری مورد اتهام قرار گرفته بود.

«G.R.U» هنوز به‌عنوان شاخه اصلی اطلاعاتی روسیه مطرح است. این شاخه اطلاعاتی زیرمجموعه ارتش روسیه است و نظامیان سابق روسیه عضو آن هستند. این شاخه با اتهامات زیادی روبه‌رو است. از جمله اینکه گفته می‌شود حمله موشکی شرق اوکراین به یک هواپیمای مسافری توسط این گروه صورت گرفته است. آخرین اتهامی که به این سازمان اطلاعاتی وارد شده است دخالت آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ است. افرادی که از این سازمان مورد اتهام قرار گرفته‌اند همگی عضو شاخه اطلاعات کامپیوتری این سازمان هستند که دفتر آنها در نزدیکی مسکو قرار دارد. بنابر گزارش منتشر شده این گروه حملات وسیع سایبری را در سال ۲۰۱۶ برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تدارک دیده است. یکی از افسرانی که از او نام برده شده است ویکتور بی. نتیشکو است که رهبری حملات سایبری به سایت مرکزی حزب دموکرات را بر عهده داشته است. در سال ۲۰۰۳ در یک پایان‌نامه و طی یک تحقیقات آکادمیک مشخص شد که افسران روسی درحال گذراندن دوره‌هایی برای رمزنویسی کامپیوتری هستند. البته پیش از این نیز به‌طور کامل محرز شده بود که این حملات از سوی این سازمان جاسوسی صورت گرفته است اما به‌طور رسمی علیه آنها اعلام جرم نشده بود.

این سازمان از طریق تکنیک فیشینگ اطلاعات ایمیل اصلی حزب دموکرات را به سرقت برده و محتوای آن را در مقیاس وسیعی منتشر کرده است.  پیش‌تر ایگور کوروبوف، رئیس سازمان «G.R.U» و سه تن از دستیارانش از سوی دولت اوباما مورد تحریم قرار گرفته بودند. آنها متهم شده بودند که سعی در تاثیرگذاری در انتخابات ایالات‌متحده داشته‌اند. در ماه مارس نیز وزارت خزانه‌داری اعلام کرد تحریم‌های جدیدی علیه این سازمان اطلاعاتی روسیه و شخص کوروبوف اعمال کرده است.  در تحریم‌های اولیه نیز دولت اوباما نام فرمانده معاون این سازمان به نام سرگی گزینوف را در فهرست تحریمی‌ها قرار داده  بود.

در اعلام جرم ۲۹ صفحه‌ای وزارت دادگستری آمریکا واحد «۲۶۱۶۵» به‌عنوان واحد اصلی حمله به سایت مرکزی حزب دموکرات‌ها شناخته شده است. مسوولیت این واحد با گزینوف بوده است. گزینوف در سال ۲۰۰۹ از سوی دولت روسیه به‌عنوان دانشمند توانسته است جایزه بگیرد. روز جمعه، مایکل مک‌فال، سفیر سابق آمریکا در روسیه در توییتی نوشت: «بسیار تحت‌تاثیر کار رابرت مولر قرار گرفته‌ام که توانسته است ۱۲ فرمانده کلیدی سازمان «G.R.U» را شناسایی کند. این قابلیت باورنکردنی نیروهای اطلاعاتی ما را می‌رساند.»

این اخبار درحالی منتشر می‌شود که نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت این دونالد ترامپ بوده است که از روس‌ها دعوت کرد سایت هیلاری کلینتون را هک کنند. او در ژوئیه سال ۲۰۱۶ در یک کنفرانس خبری از روسیه به‌طور آشکارا خواست که ایمیل هیلاریکلینتون را هک و آنها را به‌طور عمومی منتشر کند. او در این کنفرانس خبری گفت: روسیه اگر حرف‌های مرا می‌شنوی، امیدوارم که شما قادر باشید ۳۰ هزار ایمیل گم‌شده هیلاری کلینتون را پیدا و آن را منتشر کنی. البته هنوز مشخص نیست که این درخواست دونالد ترامپ تاثیری در حملات روسیه به سایت مرکزی دموکرات‌ها داشته است یا نه؟

 

04-02

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید