روزنامه فنلاندی نوشت:

ترامپ و پوتین جهان را به دو بخش تحت نفوذ خود تقسیم می‌کنند

کدخبر: ۲۲۶۱۱۴
اثقتصادنیوز؛ دو تن از روزنامه‌نگاران روزنامه فنلاندی «هلسینگن سانومات» طی نامه ای سرگشاده که در این روزنامه منتشر شد نوشته اند: مکان دارد که آمریکا در ازای تعهدات پوچ، امتیازاتی واقعی را برای روسیه قائل شود و برخی حتی گمانه‌زنی‌هایی را مطرح کرده‌اند مبنی بر اینکه ترامپ و پوتین جهان را به دو بخش تحت نفوذ خود تقسیم خواهند کرد اما در نهایت همه متوجه خواهند شد که بدون حضور رهبران اروپایی نمی‌توان در خصوص مسائل اروپا به توافق رسید.
ترامپ و پوتین جهان را به دو بخش تحت نفوذ خود تقسیم می‌کنند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ این روزنامه فنلاندی که مهمترین روزنامه این کشور است، در نامه سرگشاده خود خطاب به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روس او اظهار کرد، چنین نشستی برای مردم فنلاند یادآور دیدارهای گذشته‌ای است که طی آن‌ رهبران جهان با حال‌وهوایی ملتهب وارد هلسینکی شده اما معمولا این شهر را با لبخند ترک کرده‌اند و این تغییر مثبت در احوالات مقامات ارشد جهان را "روح هلسینکی" نامیده‌اند.

این روزنامه اما متذکر می‌شود که با توجه به اینکه شرایط هر دو کشور روسیه و آمریکا به سرعت در حال تغییر است، پیش‌بینی مثبت و یا منفی بودن نتیجه دیدار پیش رو و میزان پیشرفت طی این مذاکرات امری دشوار خواهد بود.

هلسینگین سانومات با انتقاد از برخی سیاست‌های روسیه نوشت: فنلاندی‌ها مدت‌هاست که نگران شرایط در روسیه هستند. به نظر می‌رسد کشور همسایه ما انتخاب کرده که قدرت و اعتبار ملی را نسبت به دموکراسی و آزادی‌های مدنی در اولویت قرار دهد و فنلاند به عنوان همسایه این کشور در این خصوص ابراز نگرانی کرده است.

این روزنامه در ادامه نوشت: چنین انتقاداتی نه تنها علیه روسیه نیست، بلکه در حمایت از آن است. ما فنلاندی‌ها طی ۱۰۰ سال استقلال کشورمان یاد گرفته‌ایم که دموکراسی بنیادی، اجرای قوانین و فعالیت‌های مدنی آزاد می‌تواند چه تاثیر قدرتمندی در پیشرفت جامعه داشته باشد و این همان چیزی است که ما برای روسیه نیز آرزو داریم.

روزنامه نگاران هلسینگین سانومات آمریکا را یک "دوست خوب" دانسته‌اند که با فنلاند رابطه نزدیکتری داشته و در سراسر اروپا به حفظ ثبات امنیت کمک کرده است.

این نامه اما خاطرنشان می‌کند که تحولات اخیر آمریکا نگرانی‌هایی را در اروپا و از جمله در فنلاند به دنبال داشته است و در انتقاد از رفتارهای ترامپ در خصوص کشورهای اروپایی می‌نویسد: ترامپ از برهم زدن اوضاع نمی‌ترسد. هفته گذشته او خواسته‌اش درباره مسؤولیت پذیری بیشتر اروپایی‌ها درباره امنیت خودشان را بار دیگر تکرار کرد. مردم فنلاند این خواسته را می‌فهمند، چراکه هم در جنگ و هم در صلح به امور دفاعی خود رسیدگی کرده‌اند اما چیزی که فهمیدن آن دشوار است این است که ترامپ کشورهای دوست خود را تهدید و ارعاب می‌کند و در همین حال با رهبران مستبد و حتی ستمگر جهان نظیر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی برخوردی گرم دارد.

به عقیده نویسندگان این نامه، آمریکایی‌ها بر این باورند که ترامپ در خصوص روسیه همان رویکردی را اتخاذ کرده است که فنلاند پس از جنگ جهانی دوم و در دوران جنگ سرد داشت اما دلایل این رئیس جمهوری و انگیزه‌هایش در این زمینه مشخص نیست.

آمریکا پیش از این در خصوص روسیه موضعی بسیار سختگیرانه داشت و کشوهای اروپایی به دنبال نرم کردن این اختلافات میان دو کشور بودند اما اکنون اروپا نگران آن است که آمریکا این سختگیری را آنقدر ادامه دهد که دیگر برای آرام کردن شرایط کاری از طرف‌های اروپایی ساخته نباشد.

به نظر می‌رسد که ترامپ در سیاست خارجی بیشتر به دنبال منافع سیاسی کوتاه‌مدت و به هزینه متحدان اروپایی و جامعه بین‌الملل بوده است و این امر در آستانه نشست این دو رئیس جمهوری نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند به ویژه با در نظر گرفتن اینکه در آن سوی میز مذاکره، مذاکره‌کننده‌ای به مهارت پوتین نشسته است.

بر اساس نوشته این روزنامه، امکان دارد که آمریکا در ازای تعهدات پوچ، امتیازاتی واقعی را برای روسیه قائل شود و برخی حتی گمانه‌زنی‌هایی را مطرح کرده‌اند  مبنی بر اینکه ترامپ و پوتین جهان را به دو بخش تحت نفوذ خود تقسیم خواهند کرد اما در نهایت همه متوجه خواهند شد که بدون حضور رهبران اروپایی نمی‌توان در خصوص مسائل اروپا به توافق رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید