احکام متهمان پرونده ترور روحانی اهل سنت اعلام شد

کدخبر: ۲۲۶۲۹۵
اقتصادنیوز: وکیلی مدافع متهمین پرونده ترور امام جماعت یکی از مساجد شهرستان مهاباد از صدور حکم قصاص و حبس برای سه نفر از متهمان این پرونده خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، سید محمود علیزاده طباطبایی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده ترور یک روحانی اهل سنت، گفت: «ملا تینا» امام جماعت یکی از مساجد شهرستان مهاباد در سال ۱۳۸۷ توسط گروهی از سلفی‌ها ترور شده بود. این پرونده در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران مورد رسیدگی قرار گرفت. که طی آن ۷ نفر دستگیر و به اعدام محکوم شدند. 

وی عنوان کرد: همه متهمین به اتهام محاربه از طریق وابستگی به جریانات سلفی به اعدام محکوم شدند. این حکم مستند به اقرار بود اما پس از فرجام خواهی ما در دیوان عالی کشور و به موجب استدلال ما، اقراری در پرونده نبود و در نهایت حکم صادر شده نقض شد. این افراد مدعی بودند که به دلیل سلفی بودن آموزش سلفی گری دیده‌اند و به همین دلیل آنها را بازداشت کرده‌اند.

وکیل مدافع متهمین ترور «ملا تینا» عنوان کرد: پرونده پس از نقض آرای صادره در دیوان عالی کشور، به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به عنوان شعبه هم عرض ارجاع شد تا اتهام متهمان مجدداً رسیدگی شود. 

علیزاده‌طباطبایی با بیان اینکه این پرونده پس از نقض به دو قسمت تقسیم شد، گفت: در این حادثه یک سرباز نیز جان خود را از دست داده بود. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برای سه نفر از متهمان، قرار عدم صلاحیت رسیدگی صادر و رسیدگی به پرونده را در صلاحیت دادگاه کیفری استان آذربایجان غربی دانست. 

وی تصریح کرد: حدود دو ماه پیش پرونده این افراد در دادگاه کیفری یک آذربایجان غربی بررسی و دادگاه پس از محاکمه، با توجه به علم قاضی یکی از متهمان را به اتهام قتل عمد سرباز نیروی انتظامی و ترور ملا تینا به وسیله اسلحه سرباز مذکور، به قصاص و دو نفر دیگر را در حالی‌که مدعی بودند اقرارشان در رسانه به آنها دیکته شده بود و بر اساس تشخیص دادگاه کیفری استان آذربایجان غربی دلیلی بر ارتکاب قتل در پرونده شان وجود نداشت به ۱۰ سال حبس محکوم کرد. 

علیزاده طباطبایی با تاکید بر اینکه حدود ۱۰ سال از بازداشت این افراد می گذرد و بر اساس این حکم به زودی آزاد می شوند، خاطرنشان کرد: به این احکام اعتراض می کنیم. 

وکیل مدافع متهمین ترور «ملا تینا» یادآور شد: پرونده چهار متهم دیگر هنوز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب مطرح است و فعلاً حکمی صادر نشده است. متاسفانه قاضی پرونده علی رغم دستور ریاست قوه قضاییه برای عدم ممانعت پذیرش وکیل اجازه نمی دهند که من در پرونده وکالت داشته باشم و به این پرونده رسیدگی نمی کنند. حکم این پرونده یک سال است که نقض شده اما قاضی صلواتی به صورت غیرقانونی از پذیرش اینجانب امتناع می‌کند و هنوز برای این پرونده وقت رسیدگی تعیین نکرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید