سخنگوی شورای نگهبان:

بازگشت‌ «نخست‌وزیری» به ساختار سیاسی ایران مشکلی را حل‌‌نمی‌کند

کدخبر: ۲۲۶۳۴۷
اقتصادنیوز: عباسعلی کدخدایی‌زاده، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی با خبرآنلاین به برخی از بحث‌های حقوقی امروز کشور پرداخت.
بازگشت‌ «نخست‌وزیری» به ساختار سیاسی ایران مشکلی را حل‌‌نمی‌کند

 به گزارش اقتصادنیوز او در این گفت‌وگو تاکید کرد:به عنوان یک دانشگاهی در حوزه حقوق ممکن است بگوییم نیازمند تامین بخشهای دیگری هم هستیم. یعنی اصلاح قانون اساسی را نباید خیلی با اصلاح قانون عادی برابر بدانیم. در قانون عادی امروز می توان با یک تشریفات مختصری متن را اصلاح کرد اما قانون اساسی اینگونه نیست. اصولا قانون اساسی مدون را در همه کشورها سخت گیرانه در نظر گرفته اند که اصلاحات زودهنگام یا مکرر نباشد. ممکن است الان حس کنیم که برخی از این اصول کافی نیست یا مثلا بخشی از آن به سال 58 متعلق است اما شاید همه اقتضائات اصلاح فراهم نباشد بنابراین نیازمند رسیدن به آن آستانه دقیق اصلاحات هستیم که بتوانیم بگوییم باید قانون اساسی اصلاح شود. من فکر می کنم قانون اساسی ما هنوز ظرفیتهای زیادی دارد و از خیلی از این ظرفیتها هنوز استفاده نشده است. الزاما اصلاح قانون اساسی گزینه اول نباید باشد ولی هر وقت که اقتضائات جامعه ایجاد کرد مخالفتی با آن نداریم.

کدخدایی درباره زمزمه‌هایی درباره تغییر نظام ریاستی به پارلمانی و ایجاد جایگاه نخست وزیری نیز تصریح کرد:به نظر من تفاوتی نمی کند که ما از ریاستی به نخست وزیری برویم. در این‌باره با آقایان هم صحبت کرده ام که مشکلی را حل نمی کند. در مورد کسانی که مدعی هستند قانون اساسی باید اصلاح شود و مجلس دوم[سنا] و نخست وزیر داشته باشیم، عرض می کنم این اصلاحات معلوم نیست که به ما جواب دهد و وضعیت بهتر از حال حاضر شود. من هنوز ترجیحم این است که به اصل قانون اساسی تعرض نکنیم و دو چیز را حل کنیم؛ رفتارمان را عوض کنیم و همه ظرفیتهای قانونی را بکار بگیریم و اگر اینها پاسخ نداد سراغ اصلاح قانون اساسی برویم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید