تحلیل متفاوت روزنامه‌های عربی از تقابل ترامپ-ایران

کدخبر: ۲۲۶۶۶۱
ناکارآمدی تحریم های ضد ایرانی و تکیه ایران بر اقتصاد مقاومتی و حمایت دیگر کشورهای امضا کننده از توافق هسته ای و منزوی شدن دونالد ترامپ، از جمله مواردی است که برخی از رسانه های عربی در گزارش ها و تحلیل های خود مورد تاکید قرار داده اند.
تحلیل متفاوت روزنامه‌های عربی از تقابل ترامپ-ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، تحولات تازه در حوزه برجام نشان می دهد میزان حمایت های عملی از این توافق به سرعت در حال افزایش است.
با نگاهی به موضع گیری های «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه پس از نشست با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و موضع گیری ها «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از این نشست می توان درک کرد که روزهای گذشته بار دیگر طیفی از کشورها با حمایت های شفاهی و بیانیه های گروهی، این توافق را به عنوان نماد پیروزی دیپلماسی چندجانبه معرفی کرده و به دنبال ایجاد راهکارهای عملی برای تضمین آن برآمده اند. 
در خصوص تازه ترین تحولات مربوط به توافق هسته ای و موضع دیگر کشورهای امضا کننده، برخی از رسانه های عربی گزارش و تحلیل های گوناگونی را منتشر ساختند.
به نوشته روزنامه «الوسط» بحرین، موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه 25 تیرماه گفت: با سرعت بالا در حال تلاش برای حفظ برجام هستیم. امروز شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا به‌روز رسانی قوانین مسدود کننده را که دو هفته پیش پارلمان اروپا مجوز آن را صادر کرده بود به تصویب رساند. 
او توافق هسته ای را در راستای منافع امنیتی اروپا منطقه و جهان دانست و گقت نمی توانم بگویم که تلاش های ما و دیگر طرف ها برای این موضوع کافی خواهد بود، اما موضوعی که می توان گفت این است که ما هر چه در توان داریم انجام می دهیم تا از فروپاشی این توافق جلوگیری کنیم و این کار را ادامه خواهیم داد. زیرا پیامد های این فروپاشی برای همه فاجعه بار خواهد بود.
به نوشته صفحه عربی شبکه خبری «اسپوتنیک» روسیه، پوتین پس از دیدار با ترامپ به شبکه اول تلویزیون روسیه گفت موضع روسیه درباره برنامه هسته ای ثابت خواهد ماند و معتقدیم که برجام ابزاری است که توانسته است منع گسترش سلاح های هسته ای تضمین کند. این در شرایطی است که ترامپ در دیدار با همتای روسی خود از ضرورت فشار بر ایران برای پایان دادن به فعالیت هسته ای سخن به میان آورد.
به نوشته روزنامه «المصری الیوم»، پوتین در دیدار با ترامپ هم نگرانی خود را از عقب نشینی آمریکا از توافق هسته ای اعلام کرد. او نظارت های آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیت هسته ای را نشان دهنده ماهیت مسالمت آمیز برنامه هسته ای ایران دانست و گفت نظام ایران رژیم منع گسترش سلاح های هسته ای را دنبال می کند. 
پیش از دیدار پوتین با ترامپ هم روزنامه «عمان» چاپ مسقط نوشت: در سایه مولفه های اساسی پرونده هسته ای ایران دور از ذهن است که تغییر بزرگی به سود آمریکا رخ دهد. بعید است که پوتین منافع روسیه در ارتباط با ایران را قربانی دیدار با ترامپ کند. رویکردهای ترامپ درباره بسیاری از مسائل منطقه ای حتی از سوی بسیاری از همپیمانان واشنگتن هم قابل قبول نیست.
روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن نیز نوشت: توافق هسته ای برای ایران نتایج مثبتی به دنبال داشته است. با وجود عقب نشینی آمریکا از توافق هسته ای و فضای پرتلاطم پس از آن، باز هم این توافق سیاهی جنگ را از بین برد. با پایان دادن به تحریم های ایران این کشور توانست با وجود فشارهای آمریکا با دیگر کشور ارتباط برقرار کند. ایران برای حفظ توافق هسته ای با هدف رسیدن به دستاوردهای سیاسی و اقتصادی کانال های ارتباطی خود با کشورهای اتحادیه اروپا را باز گذاشته است. سفر اخیر «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به سوئیس و اتریش هم در این راستا بود. این روزنامه افزود: میان مقام های ایران و کشورهای اروپایی ارتباط ارتباط دائمی برقرار است. به طوری که کارشناسان معتقدند که اروپا می تواند در برابر تحریم ها آمریکا همانگونه عمل کند که با قانون داماتو عمل کرد. کشورهای اروپایی می توانند برای حفظ منافع شرکت های خود از اقدامات بازدارنده ای در برابر آمریکا استفاده کنند. ایران با روسیه و چین هم در ارتباط است و این کشورها در موضوع ضرورت ادامه توافق هسته ای به طور کلی با ایران همسو هستند. ترکیه هم یک کنشگر اقتصادی مهمی است که در این زمینه ایران را کمک می کند. آنکارا اعلام کرده است برپایه دستور دیگر کشورها روابط خود با تهران را قطع نخواهد کرد.
تارنمای رادیو «نور» لبنان نوشت:حضرت آیت الله «خامنه ای» رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند که ایران با تلاش های پیگیر مسوولان و همکاری مسوولان و همراهی مردم می تواند مشکلات اقتصادی را پشت سر گذارد. ایشان تیم اقتصادی دولت را محور اساسی کار و تحرک در کشور به شمار آوردند و از همه دستگاه ها خواستند با این تیم هماهنگ باشند. ایشان بر ضرورت ادامه سیاست اقتصاد مقاومتی تاکید کردند. حضرت آیت الله خامنه ای با استوار توصیف کردن موضع گیری های روحانی در سفر به سوئیس و اترش بر ضرورت گسترش روزانه دیپلماسی و روابط خارجی تاکید کردند.
«راسم عبیدات» نویسنده و تحلیلگر سیاسی فلسطینی به تارنمای «العهد» لبنان گفت: مردم ایران و رهبران این کشور به اندازه سر سوزن هم از حق خود عقب نشینی نخواهند کرد. آنان سال ها در برابر تحریم های ظالمانه مقاومت کردند، اما تسلیم نشدند. پایبندی ایران به توافق هسته ای این موضوع را تضمین کردند که کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای غربی هم این توافق را حفظ کند و این موضوع رئیس جمهوری آمریکا را منزوی کرده است. ایران از توافق هسته ای خارج نشد اما بدون تردید خود را برای آینده آماده کرده است. عقب نشینی آمریکا از توافق هسته ای نشان دهنده وحشی گری سرمایه داری است. ترامپ نشان داد که به قوانین بین المللی و توافق ها پایبند نیست. عقب نشینی آمریکا از توافق هسته ای موضوع شگفت آوری نیست. او پیش از این از توافق تجارت آزاد هم عقب نشیتی کرده است. او تحریم هایی را علیه چین اعمال کرده است. آمریکا به بهانه وجود سلاح های کشتار جمعی عراق را هدف قرار داد و بارها به بهانه استفاده از سلاح های شیمیایی به سوریه حمله کرده است. این وحشیگری های آمریکا در چارچوب ماهیت دشمنی و کینه و کدورت نظام امپریالیسم آمریکا قرار می گیرد.
دکتر «محمد شمص» استاد دانشگاه و کارشناس مسائل ایران به شبکه «المیادین» لبنان گفت' ایران از زمان انقلاب تحریم ها را تحمل کرده است. این کشور دارای طرحی با عنوان «اقتصاد مقاومتی» است که با استفاده از آن می تواند در برابر تحریم های یکجانبه آمریکا مقاومت کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید