بی‌بی‌سی عربی بررسی کرد؛

نقش قاسم سلیمانی در آزادی گروگان‌های قطری

کدخبر: ۲۲۶۸۷۴
اقتصادنیوز؛ وبگاه عربی شبکه‌بی‌بی‌سی ضمن انتشار اسنادی درباره بحران گروگان‌گیری اعضای خانواده حاکم قطر، مدعی شد که سردار سلیمانی در مذاکرات آزادی این گروگان‌ها نقش داشته است.
نقش قاسم سلیمانی در آزادی گروگان‌های قطری

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فرارو؛ در ۱۶ دسامبر ۲۰۱۵، تعدادی از اعضای خانواده سلطنتی آل ثانی - ۲۸ تن- که برای شکار به جنوب عراق رفته بودند، ربوده شدند. دو تن از این افراد با نام‌های جاسم و خالد از بستگان نزدیک محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر، بودند. (جاسم، پسرعمو، و خالد شوهر عمه وزیر خارجه هستند).

وبگاه عربی شبکه بی‌بی‌سی در گزارشی ضمن تشریح ماجرای قطری‌ها ربوده شده در عراق، مدعی شد از طریق یک "دولت مخالف قطر"، مکاتبات مقامات قطری با سفیر کشورشان در بغداد در خصوص ربوده شدگان را بدست آورده است. این رسانه چند روایت درباره نحوه آزاد شدن قطری‌ها آورده که روایت اول با ایران مرتبط است. بنا به ادعای بی‌بی‌سی، قطر برای آزادسازی گروگان‌هایش در عراق یک میلیارد دلار به گروه‌ها و افرادی پرداخت کرده است که آمریکا آن‌ها را "تروریست" می‌داند.

بی‌بی‌سی‌عربی درباره این گروه‌ها مدعی شد: " از جمله این گروه‌ها گردان‌های حزب الله در عراق است".

شایان ذکر است که خانواده آل ثانی بر قطر حکومت می‌کند و اعضای این خانواده برای سرگرمی و شکار با پرنده شاهین به جنوب عراق سفر کرده بودند. گفتنی است که شکار با این پرنده، یکی از سرگرمی‌های پادشاهان کشور‌های حوزه خلیج فارس است. قبل از سفر این افراد، به آن‌ها توصیه شد که به عراق نروند. اما آن‌ها به این مسئله توجه نکرده و سرانجام برای لذت بردن از شکار به جنوب عراق رفتند. در یکی از روز‌های سپتامبر ۲۰۱۵، صبح زود تعدادی ماشین مسلسل‌دار وارد اردوگاه صحرایی قطری‌ها شد و آن‌ها را ربود. پس از چند هفته بی‌خبری، دولت قطر متوجه شد که ربایندگان اعضای گروه گردان‌های مسلح حزب الله عراق است.

طبق ادعای بی‌بی‌سی، این گروه تحت حمایت ایران است. زاید الخیارین، سفیر وقت قطر در بغداد، با این گروه تماس گرفته و به آن‌ها گفته که ۱۴ تن از مردان ما را بازگردانید و در ازای آن ما نصف مبلغ را به شما خواهیم داد. سه روز بعد، گردان‌های حزب الله اعلام کرد که حاضر است سه تن از گروگان‌ها را آزاد کند.

به ادعای بی‌بی‌سی، مذاکرات متعددی بین مقامات قطری و گردان‌های حزب الله برای آزادسازی گروگان‌ها انجام شده است. در این میان، گروگان‌ها به مدت ۱۶ ماه در اسارت بودند.

بر اساس پیام‌های بی‌بی‌سی، ربایندگان علاوه بر درخواست پول، از قطر خواسته‌اند که از ائتلاف عربستان علیه حوثی‌های یمن خارج شده و نظامیان ایرانی اسیر در نزد معارضان سوری را آزاد کند.

بی‌بی‌سی مدعی شد که در بحبوحه مذاکرات، در ۱۶ آوریل ۲۰۱۶، نام سردار قاسم سلیمانی در مکاتبات وزیر خارجه قطر با سفیرش در بغداد مطرح شد. در این زمان، درخواست ربایندگان به یک میلیارد دلار رسید. در همان زمان، سفیر قطر در بغداد در نامه‌ای به وزیر خارجه کشورش مدعی شد: " سلیمانی با ربایندگان دیدار کرد و به آن‌ها برای پذیرش یک میلیارد دلار فشار آورد. اما ربایندگان با توجه به وضعیت مادی‌شان به او پاسخ ندادند. سلیمانی به مذاکره با آن‌ها بازخواهد گشت".

سفیر در نامه‌ای دیگر نوشته که سلیمانی از رفتار ربایندگان "بسیار ناراحت" است. چند ماه گذشت و مسائل دیگری مطرح شد. به گفته بی‌بی‌سی، سلیمانی از قطر درخواست کرده که در اجرای توافق موسوم به "توافق چهار شهر" در سوریه کمک کند. در آن زمان، دو شهر سنی‌نشین مضایا و زبدانی در نزدیکی مرز‌های لبنان در محاصره نیرو‌های دولت سوریه بودند. در مقابل، دو شهرک شیعه‌نشین کفریا و الفوعه در حومه استان ادلب در تحت محاصره جبهه النصره بودند که از سوی قطر پشتیبانی می‌شد. بر اساس این توافق، هزاران تن از این چهار شهر خاج شدند.

طبق پیام‌های سفیر قطر، سردار سلیمانی به گردان‌های حزب الله گفته اگر شیعیان بر اساس توافق چهار شهر نجات پیدا کنند، در آن حالت درخواست رشوه‌های شخصی مایه ننگ خواهد بود. گفتنی است که در جریان مذاکرات، برخی ربایندگان درخواست کرده‌اند که شخصا چند میلیون دلار از پول دریافتی از قطر، سهم ببرند.

در یکی از پیام‌ها ذکر شده که قطر علاوه بر پرداخت ۱۵۰ میلیون دلار در یک مورد، حدود یک میلیارد دیگر در ژانویه ۲۰۱۷، به ربایندگان داده است. سرانجام بحران گروگان‌ها در آوریل ۲۰۱۷، تمام شد. در این ماه یک هواپیمای قطری حامل صد‌ها میلیون دلار، در بغداد فرود آمد و گروگان‌ها را به قطر منتقل کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید