سفیر امارات در هند خبر داد؛

توافق امارات، عربستان و هند برای جایگزینی نفت ایران

کدخبر: ۲۲۶۸۷۵
اقتصادنیوز؛ سفیر امارات در دهلی نو مدعی شد که یک توافق سه‌جانبه میان ابوظبی، ریاض و دهلی‌نو برای جایگزین کردن نفت خام ایران در بازار هند شکل گرفته است.
توافق امارات، عربستان و هند برای جایگزینی نفت ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «احمد البنا» سفیر امارات عربی متحده امروز (چهارشنبه) گفته است، در صورت بازگشت تحریم‌ها علیه ایران و در شرایط به خطر افتادن امنیت انرژی هند، امارات و عربستان سعودی می‌توانند نفت ایران را برای کشور هند جبران کنند.

سفیر امارات عربی متحده در شرایطی از توافق سه‌جانبه میان ابوظبی، ریاض و دهلی نو برای جایگزین کردن بازار نفت خام ایران در هند خبر داده که یک رسانه هندی روز گذشته (سه‌شنبه) احتمال معاف شدن این کشور از تحریم‌های نفت علیه ایران را گزارش کرده بود. 

روزنامه هندی و انگلیسی‌زبان «دکان‌هرالد» روز سه‌شنبه نوشته بود که مقام‌های هند و آمریکا در دیداری که داشتند احتمال اعطای معافیت به دهلی‌نو بعد از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی علیه ایران را مورد بررسی قرار داده‌اند. منابع مطلع به این روزنامه گفته‌ بودند دو طرف درباره میزان مجاز واردات نفت خام از ایران، بعد از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا گفت‌وگو کرده‌اند. (جزئیات بیشتر)

سفیر امارات در دهلی نو در گفت‌وگو با «IANS» (سرویس خبری هندوآسیا) در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت سوخت در کشور هند گفته است: «در بازار بین المللی، قانون عرضه و تقاضا قیمت‌ها را کنترل می‌کند...تولید یک عامل مهم است... تا این مسئله تضمین شود که تولید برای مصرف جهانی نفت کافی است.»

وی افزود، در سال‌های اخیر به دلیل چالش‌هایی که برخی کشورهای عضو و نیز غیرعضو اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) با آنها مواجه بودند، کشورهای مصرف‌کننده با مشکلات زیادی روبرو شدند.

با این حال، این دیپلمات اماراتی ادعا کرد که هند نباید نگران کمبود نفت پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران از ماه نوامبر سال جاری میلادی باشد.

بنا بر این گزارش، ایران دومین تأمین‌کننده بزرگ نفت خام برای هند است که روزانه بیش از 425 هزار بشکه نفت به  این کشور صادر می‌کند و در حال حاضر هند یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران خارجی در صنایع نفت و گاز ایران به شمار می‌رود.

سفیر امارات همچنین گفته است:‌ «چند سال پیش نیز هنگامی که تحریم‌ها علیه ایران وضع شد، اختلالاتی [در تأمین نفت] بوجود آمده بود...به گمان من در ماه نوامبر با بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، این اتفاق دوباره تکرار خواهد شد».

وی در ادامه گفت: «امارات و عربستان آمادگی دارند تا مانع از تکرار این مسئله شده و در صورت مواجهه هند با کمبود ذخایر نفت در صورت بازگشت تحریم‌ها، پشتیبانی لازم از دهلی نو را داشته باشند».

دیپلمات اماراتی افزود: «به دلیل روابط استراتژیک و نزدیک میان امارات و عربستان سعودی و همچنین میان هند و امارات و عربستان، ما توانسته‌ایم به این توافق دست یابیم».

بر اساس این گزارش، نخستین محموله نفت خام امارات شامل 2 میلیون بشکه نفت خام، اوایل سال جاری میلادی وارد سواحل غربی هند شده بود.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

«دونالد ترامپ» در تاریخ 18 اردیبهشت ماه امسال پس از ماه‌ها کارشکنی در روند اجرای برجام، بالاخره آمریکا را از این توافق خارج کرد. وی از آن زمان ۶ ماه به شرکت‌های خارجی برای خروج از ایران فرصت داد. آمریکا به کشورهایی که از ایران نفت وارد می‌کنند هم اعلام کرد که باید تا روز ۴ نوامبر (۱۳ آبان) واردات نفت از ایران را متوقف کنند.

در حالی که واشنگتن پیشتر گفته بود هیچ معافیتی در این مورد در نظر نمی‌گیرد، «استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه 16 جولای (25 تیرماه) گفت واشنگتن ممکن است در مواردی برای برخی از کشورها معافیت تحریمی صادر کند. کشورهای اروپایی دو ماه پیش در نامه‌ای به دولت آمریکا، از این کشور خواستند شرکت‌های آن‌ها به طور کامل از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران معاف شود، اما آمریکا هفته گذشته در پاسخ به این نامه، صدور معافیت برای شرکت‌های اروپایی را رد و تأکید کرد که کشورهایی که با ایران روابط تجاری داشته باشند، در معرض تهدید تحریم قرار می‌گیرند.

«حسن روحانی» بعد از خروج آمریکا از برجام گفته بود در صورتی که ایران در هفته‌های آینده به این نتیجه برسد که با همکاری پنج کشور دیگر می‌تواند به خواسته‌های خود در برجام برسد اجرای این توافق هسته‌ای را ادامه خواهد داد.

بسته پیشنهادی اقتصادی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام روز ۱۴ تیرماه به ایران ارائه شد. آقای روحانی ساعاتی بعد از ارائه این بسته در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام را «مأیوس‌کننده» خواند و گفت انتظار ایران از بروکسل «ارائه یک برنامه عملیاتی روشن و دارای زمان‌بندی» است.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران هم از طرف‌های اروپایی خواسته به جای ارائه وعده‌های کلی و مبهم، تعهداتی قابل اجرا و قابل راستی‌آزمایی ارائه دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید