عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد :

زدو بند مالک و مشاوران املاک بر سر نرخ مسکن و اجاره بها

کدخبر: ۲۲۶۸۹۴
اقتصادنیوز : عضو کمیسیون عمران مجلس، از زدو بند مالک و بنگاه های معاملاتی برای افزایش بی رویه نرخ مسکن و اجاره بها انتقاد کرد و گفت: عدم ارایه کدرهگیری در معاملات مسکن تخلف محرز بنگاه های معاملاتی است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خانه ملت ،حمید بنایی با انتقاد از نحوه تعیین نرخ اجاره بها، گفت: وجود نوعی زد وبند میان موجر و مشاوران املاک قیمت های نجومی در حوزه اجاره بها را رقم زده است.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تعیین نرخ اجاره بها باید تابع قانون و همچنین با در نظر گرفتن امکانات واحد مسکونی صورت بگیرد، افزود: در شرایط فعلی نرخ گذاری بر واحدهای مسکونی به صورت سلیقه ای شده و متاسفانه ضعف نظارت ها بازار این نوع نرخ ها را داغ کرده است.

قرارداد اجاره بها به نفع موجر تنظیم می شود

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از قراردادهایی که میان موجر و مستاجر منعقد می شود بی عدالتی مشهود است، تصریح کرد: متاسفانه دیده شده که بندهایی در قراردادها لحاظ شده که بیشتر به نفع موجر و به ضرر موجر است که نمونه آن در خصوص پشیمانی از انجام معامله است که رقم آن برای موجر بسیار اندک و برای مستاجر بسیار زیاد است.

بنایی با بیان اینکه عدم ارایه کدرهگیری برای اجاره نامه ها از نمونه تخلفات مشاوران املاک است، گفت: مستاجران باید بدانند که اجاره ملک بدون دریافت کد رهگیری یعنی عدم دسترسی به حق حقوقشان در صورت بروز مشکل از این رو برای اخذ کدرهگیری در معاملات مسکن باید به مشاوران املاک مجوز دار مراجعه کنند.

دلال بازی که در بنگاه های معاملاتی مسکن در جریان است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از دلال بازی که در بنگاه های معاملاتی مسکن در جریان است، افزود: باید تیم کارشناسی با نظارت دستگاه های مسئول قیمت نهایی ملک را مشخص کنند از این رو دولت باید در بحث نرخ گذاری ها بیش از پیش ورود کند.

وی با بیان اینکه دولت باید مانع نرخ گذاری مسکن از سوی موجر، مالک و همچنین بنگاه های معاملاتی شود، تصریح کرد: رویه فعلی نرخ گذاری ملک تابع منافع مالک و بنگاه های معاملاتی است و علت اصلی حباب قیمت مسکن نیز این رویه اشتباه است.

ضرورت ساماندهی بازار اجاره بها در کشور

بنایی با تاکید بر ضرورت ساماندهی بازار اجاره بها در کشور، گفت: ادامه رویه فعلی در تعیین نرخ اجاره بها حباب نرخ ها را بزرگ تر کرده و شرایط کلی مسکن را از وضعیت تعادل باز هم خارج می کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: کمیسیون عمران مجلس از سازمان بازرسی، سازمان تعزیرات حکومتی و مجموعه وزارت راه و شهرسازی خواسته به موضوع قیمت مسکن و اجاره بها ورود کرده و گزارشی در این باره به مجلس ارایه کنند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید