تظاهرکنندگان عراقی ضمن ۱۲ خواسته از آیت‌الله سیستانی، 72 ساعت به دولت عراق فرصت دادند

کدخبر: ۲۲۶۹۵۱
اقتصاد نیوز: تظاهرکنندگان عراقی لیستی از ۱۲ خواسته خود شامل لغو شورای استان‌ها را به مرجعیت عالی قدر عراق ارائه کرده و به بغداد ۷۲ ساعت برای عمل به این خواسته‌ها فرصت دادند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، تظاهرات اعتراض‌آمیزی که در استان نفت‌خیز بصره آغاز شد و خیلی زود به سایر استان‌های عراق نیز کشیده شد، اکنون رو به آرامش رفته است. علی رغم این آرامش نسبی، صدها تن در استان بصره با برپایی تظاهراتی در شهر ابی الخصیب در جنوب این استان خواستار بهبود ارائه خدمات، ایجاد فرصت‌های شغلی و محاکمه عوامل این مشکلات شدند.

به گفته شاهدان عینی و برخی منابع مطبوعاتی، این تظاهرات به شکل مسالمت‌آمیز برگزار شده و در آن هیچ گونه حرکتی مانند آتش سوزی و یا بسته شدن خیابان‌ها مشاهده نشد. تظاهرکنندگان پس از آنکه درخواست‌های خود را به نمایندگان شورای استانداری تحویل دادند، خود متفرق شدند.

در اقدامی که نقش بسزایی در آرام شدن اوضاع داشت، تظاهرکنندگان در استان‌های جنوبی و مرکزی عراق و کمیته هماهنگی تظاهرات لیستی شامل ۱۲ درخواست تظاهرکنندگان را به آیت الله سیستانی مرجعیت عالی‌قدر شیعیان ارائه کرده و به دولت سه روز برای اجرای این خواسته‌ها مهلت دادند.

نمایندگان تظاهرکنندگان در کنفرانس مطبوعاتی که در بصره برگزار شد، رسما درخواست‌های خود را اعلام و تاکید کرده‌اند از جمله این خواسته‌ها لغو شوراهای استان‌ها و شوراهای محلی و توقف پرداخت حقوق بازنشستگی همه اعضای آنهاست. همچنین آنها خواستار کاهش تعداد اعضای پارلمان از ۳۲۹ نماینده به یک چهارم شده و تاکید کردند باید از هر استان دو نماینده در کمیته تدوین برنامه حضور داشته باشد.

از سوی دیگر، برخی منابع خبری از تظاهرات ده‌ها تن از ساکنان منطقه الشعله واقع در شمال بغداد خبر دادند.

به گفته این منابع تظاهرکنندگان در این منطقه خواستار بهبود ارائه خدمات و ایجاد فرصت‌های شغلی بودند. نیروهای امنیتی محل برگزاری تظاهرات را محاصره و تدابیر امنیتی شدیدی را برای مقابله با هرگونه حادثه پیش بینی نشده‌ای اتخاذ کردند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید