طبق نتایج یک نظرسنجی

49 درصد شهروندان آمریکایی معتقد هستند ایالات متحده نباید برای عمل به تعهداتش در قبال ناتو مجبور باشد

کدخبر: ۲۲۶۹۵۴
اقتصاد نیوز: نتایج تازه ترین نظرسنجی نشان می‌دهد که نیمی از شهروندان آمریکایی بر این باورند که ایالات متحده نباید مجبور به دفاع از متحدان خود در ناتو باشد، اگر آنها هزینه‌های دفاعی بیشتری را اختصاص ندهند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛نتایج نظرسنجی جدید ایپسوس-رویترز که پس از نشست رهبران ناتو در بروکسل انجام شده است حاکی است که حدود نیمی از رای دهندگان آمریکایی معتقدند که ایالات متحده نباید برای دفاع از متحدان ناتو اجباری داشته باشد آن هم اگر این کشورها هزینه های بیشتری را برای امور نظامی و دفاعی اختصاص ندهند.

بر اساس این گزارش، اظهارات انتقادآمیز دونالد ترامپ در نشست اخیر رهبران ناتو در بروکسل و حمایت وی از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دیدار هلسینکی، موجب یاس و ناامیدی کشورهای متحد ایالات متحده شده است.

دیپلمات های ناتو به رویترز گفتند که نگران اظهارات و دیدگاه های ترامپ درباره سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هستند چرا که اظهارات انتقادآمیز ترامپ می تواند موجب کاهش اعتماد و حمایت افکار عمومی آمریکا از این سازمان شود و تعهدات آمریکا در قبال دفاع جمعی ناتو را به خطر بیندازد.

در این نظرسنجی 49 درصد شهروندان آمریکایی تاکید کرده اند که ایالات متحده نباید برای عمل به تعهداتش در قبال ناتو مجبور باشد آن هم اگر متحدان ناتو هزینه های نظامی خود را افزایش ندهند. 18 درصد آمریکایی ها نیز اعلام کرده اند که مطمئن نیستند که آیا ایالات متحده باید به تعهداتش عمل کند یا نه.

البته یک سوم آمریکایی ها نیز در این نظرسنجی گفته اند که مخالف این ایده هستند که تعهدات آمریکا در قبال ناتو به افزایش هزینه های نظامی سایر کشورهای عضو پیوند داده شود. دو سوم جمهوریخواهان تاکید کرده اند که ایالات متحده نباید مجبور به عمل به تعهداتش شود و این رقم در بین دموکرات ها 40 درصد بوده است.

ترامپ بارها خواسته است تا کشورهای عضو ناتو هزینه های نظامی خود را به 2 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش دهند. وی مدعی شده است که آمریکا 90 درصد هزینه های امنیت اروپا را پرداخت می کند ولی امارهای ناتو نشان می دهد که این ادعا نادرست است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید