موضوع «پارازیت» بالاخره شفاف می‌شود؟

کدخبر: ۲۲۷۳۲۵
اقتصاد نیوز: یکی از موضوعاتی که مدت ها است بر روی آن بحث می شود و خطرات آن تذکر داده می شود وجود پارازیت های ماهواره ایی درسطح بسیاز زیاد است.
موضوع «پارازیت» بالاخره شفاف می‌شود؟

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از ایسنا، تاثیرات پارازیت‌های ماهواره‌ای بر سلامت شهروندان، چند سالی‌ست به یکی از دغدغه‌های مردم ایران به خصوص در شهرهای بزرگ تبدیل شده و بخصوص از سال ۸۸ این دغدغه شکل جدی تری به خود گرفته و حتی واکنش های بین‌المللی در پی داشته است. در روزهای اخیر وزیر ارتباطات دو خبر مهم درباره موضوع پارازیت اعلام کرده که شاید شروعی برای شفافیت در این رابطه باشد.

با وجود آن‌که چندی پیش تعدادی از نمایندگان مجلس و کارشناسان به خطرات این امواج اشاره داشتند اما تاکنون هیچ نهادی، مسئولیت این پارازیت‌ها را به عهده نگرفته است.

پیش تراز این دکتر ابوطالب صارمی رییس مرکز تحقیقات سلولی با اعلام افزایش آمار سقط جنین غیر عمدی و افزایش آمار بارداری خارج رحم در ایران طی دو سال منتهی به ۱۳۹۱ گفته بود:«به نظر می‌رسد با توجه به افزایش پارازیت‌ها و امواج الکترومغناطیسی در محیط اطراف شاهد افزایش این آمار بوده‌ایم».

دکتر انوشیروان محسنی نیز در این خصوص گفته بود:«تحقیقات نشان داده که امواج پارازیت تاثیرات مخربی بر اعصاب و روان انسان بر جای می‌گذارند. همچنین این امواج ممکن است در اثر تداوم، ناشنوایی مزمن را به همراه داشته باشد و برای افراد التهابات پوستی را به دنبال بیاورد».

همچنین معاون سازمان محیط زیست نیز در مورد سرطان زا بودن پارازیت هشدار داده بود.اما یک پزشک هم در گفتگو با روزنامه آرمان در این خصوص هشدار هایی داده است:«من به‌عنوان پزشک می‌دانم اگر این امواج به بدن انسان برسد روی مولکول‌های سلولی اثر می‌گذارد. در بدن گرما تولید می‌کند و اگر این تغییرات سلولی ادامه یابد به مشکلات خاص خود منجر می‌شود. یعنی تغییرات ژنتیکی ایجاد می‌کند. این امواج روی جنین اثرات بیشتری می‌گذارد. حالا این امواج که می‌گویم می‌تواند شامل امواج ماهواره‌ای و ماکروویو هم بشود.»

چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نصب ۱۸ سایت اندازه گیری امواج رادیویی در شیرازگفت: در دیگر شهرهای کشور که ذهنیت وجود پارازیت‌های مضر در فضای آنها وجود دارد، این اندازه گیری انجام و نمایشگر آن نصب می‌شود.»

به گزارش ایرنا، محمد جواد آذری جهرمی در حاشیه آیین رونمایی از برخی طرح های نوآورانه حوزه فناوری اطلاعات شیراز افزود: مانند نمایش آلودگی هوا، وضعیت فرکانسی نیز به صورت زنده در سطح این شهرها نشان داده می‌شود تا شهروندان از آن آگاه شوند.از یک ماه گذشته 18 سایت برای اندازه گیری امواج رادیویی شهر شیراز نصب شده است که نتیجه این پایش‌ها نشان می‌دهد که حدود این تشعشع‌ها در مرکز استان فارس از استاندارد گرمایی بالاتر نیست و در حد عادی و طبیعی است.در ماه های گذشته موضوع پارازیت به مطالبه جدی بخشی از شهروندان شیراز تبدیل شده بود که به این دلیل از یک ماه گذشته 18سایت اندازه گیری فرکانس‌های رادیویی برخط به صورت خاص در شیراز راه اندازی شد.معیاری که به لحاظ فنی در استانداردهای علمی مضر بودن آن بر بدن انسان را ثابت کرده بحث اثرات گرمایی تشعشعات فرکانسی نظیر موبایل، وای فای، تلویزیون، ماهواره و... به صورت تجمیعی است که در فضا وجود دارد.» با این شرایط باید دید وضعیت پارازیت ها به کجا ختم خواهد شد و آیا وزارتخانه ارتباطات این موضوع را جدیخواهد گرفت یا نه.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید