اختصاص یک ساعت از آنتن تلویزیون به دفاعیات یک مجری

کدخبر: ۲۲۷۳۹۷
اقتصادنیوز :شبکه سه سیما عصر امروز یک ساعت از آنتن خود را به احسان علیخانی اختصاص داد تا درباره‌ی اتهام‌های اخیر درباره دریافت وام میلیاردی از یکی از موسسه‌های مالی اعتباری، از خود دفاع کند. این دفاعیه‌ها در قالب برنامه «حالا خورشید» با اجرای رضا رشیدپور روی آنتن رفت.
اختصاص یک ساعت از آنتن تلویزیون به دفاعیات یک مجری

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، در ابتدای برنامه «حالا خورشید» رضا رشیدپور مقابل دوربین رفت و یادآور شد که علاوه بر اسامی دو مجری تلویزیونی، نام‌های دیگری هم به اختصار بوده‌اند که در فهرست دریافت‌کنندگان وام‌های میلیاردی از موسسه ثامن‌الحجج دیده می‌شوند.

حالا خورشید طبق کنداکتور شبکه سه سیما قرار بود ساعت ۱۶ به روی آنتن برود اما ساعت ۱۷:۴۰ از این شبکه پخش شد و به همین دلیل رضا رشیدپور در ابتدای برنامه از یک ساعت و ۴۰ دقیقه تاخیر عذرخواهی کرد و دلیل آن را ایراد در سیستم برق دانست!

مجری برنامه «حالا خورشید» اعلام کرد، از منوچهر متکی که نامش در پرونده ثامن الحجج رسانه‌ای شد، خواسته است که به این برنامه بیاید تا درباره ارتباط با موسسه ثامن‌الحجج توضیح دهد اما او نپذیرفته است. همچنین او بیان کرد که مهران مدیری هم از طریق دادگاه کار خود را انجام داده است و تنها احسان علیخانی دعوت او را پذیرفته و در این برنامه برای توضیحات حاضر شده است.

علیخانی: بارها گفتم تلویزیون پول ندارد

احسان علیخانی در این برنامه درباره‌ی اخبار انتشاریافته درباره ارتباطش با موسسه ثامن الحجج، اظهار کرد: من این خبر را در فضای مجازی دیدم اما به نظرم با یک تلفن ساده می‌توانستیم بفهمیم که چه اتفاقی افتاده است. مردم باید بدانند که برنامه‌سازی با حضور اسپانسر یعنی چه و اسپانسرها چه وظایفی در برنامه‌ها دارند. من بارها گفتم که تلویزیون پول ندارد و در دهه ۸۰ اسپانسری هم وجود نداشت و ما مجبور بودیم با تلویزیون همکاری کنیم. اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ اسپانسرها وارد برنامه‌سازی شدند و بخصوص برنامه‌های پرخرج از حضور آنها بهره بردند. حضور اسپانسرها یک رویه است و برنامه سنگین اسپانسر می‌خواهد؛ البته برنامه‌سازانی هم هستند که با هزینه کم برنامه می‌سازند.

او ادامه داد: سال ۹۱ ثامن الحجج موسسه‌ای بود که چندین شعبه داشت و در رسانه‌های مختلف تبلیغ شده بود. آنها پیشنهادی برای اسپانسر شدن به برنامه ما دادند و سپس در صداوسیما بررسی شد و این اسپانسر پذیرفته شد. باید بدانیم که حضور این موسسه به مجوز صداوسیما نیاز دارد و حتما مسیری را در این سازمان گذرانده است. امکان ندارد که بدون مجوز این نوع موسسات در تلویزیون تبلیغ شوند.

علیخانی درباره برنامه‌هایی که این موسسه اسپانسرش بوده است، گفت: از سال ۹۱ تا ۹۳ این موسسه مجوز داشت و هیچ ایرادی برای تبلیغ در تلویزیون نداشت. برنامه‌های «دو نیمه سیب» برای تحویل سال، ماه عسل ۹۲، برنامه سه ستاره، برنامه تحویل سال ۹۳ و بهارنارنج به تهیه کنندگی خودم با اسپانسری این موسسه به روی آنتن رفت. این در حالی است که موسسه ثامن الحجج در ۲۵ مرداد ۹۴ از سوی بانک مرکزی غیرمجاز اعلام شد و ما برنامه‌ای را با اسپانسری این موسسه از آن سال به بعد نداشتیم. حتی سال ۹۳، اواخر دوران آقای ضرغامی بود که تماس گرفته شد و اعلام کردند دیگر نامی از موسسه ثامن‌الحجج در برنامه‌های تلویزیونی گفته نشود و دیگر این اتفاق نیفتاد.

رضا رشیدپور در ادامه برنامه توییتی را از حسام‌الدین آشنا خواند که خواستار رسیدگی سریع شورای نظارت بر صداوسیما به موضوع رابطه مالی و تبلیغاتی سازمان صداوسیما با موسسات مالی شده بود.

رشیدپور بعد از خواندن پیام حسام‌الدین آشنا اظهار کرد که «کاش شما عضو هیات نظارت بر بانک مرکزی هم بودید و به آن‌ها تذکر می‌داید بانک مرکزی هم برای مجوزهایی که به این مؤسسه‌ها داده، مسوولیت قبول می‌کرد.»

مجری برنامه «حالا خورشید» در ادامه برنامه توییت‌هایی از روزنامه‌نگاران با ذکر نام‌ آنها خواند که پرسش‌هایی را از احسان علیخانی مطرح کرده بودند؛ یکی از پرسش‌ها این بود که با توجه به وجود مراجع قضایی و دادگاه چرا احسان علیخانی در یک برنامه تلویزیونی از خود دفاع می‌کند. اینکه چرا فرصت دفاع در برابر تهمت‌ها، برای دیگران در نظر گرفته نمی‌شود.

احسان علیخانی در پاسخ به این پرسش گفت: بخش عمده‌ای از مطالبات، برگردانده شده است و این موسسه پرونده دارد. به نظرم این مراجع قانونی باید نتیجه بررسی‌های خود را اعلام می‌کردند نه اینکه به این شکل یک‌باره خبر را منتشر کنند.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر  اینکه چرا این مبالغ به عنوان هدیه درج شده است، ادامه داد: زمانی که یک اسپانسر در برنامه حضور دارد تعهد می‌کند که هدیه‌ای را به مهمانان آن برنامه بدهد. به همین دلیل در آن خبر اعلام شد که مبلغی که من از این موسسه گرفتم به عنوان هدیه بوده است.

 ادامه برنامه حالا خورشید با حضور فردی جدید پیگیری شد که از او به عنوان فعال رسانه‌ای یاد کردند. او نامه‌هایی که بانک مرکزی در سال ۹۰ به صداوسیما ارسال کرده بود تا تیزر تبلیغاتی ثامن‌الحجج را پخش کند، ارائه کرد. این فرد نامه‌هایی که توسط بانک مرکزی به صداوسیمای خراسان رضوی و نیروی انتظامی ارسال شده را در این برنامه مقابل دوربین گرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید