ظریف: اروپا برای حفظ برجام اقدام عملی انجام دهد

کدخبر: ۲۲۷۴۰۷
اقتصادنیوز :وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این که اروپاییان فراتر از تعهدات سیاسی خود قول داده اند، گفت: لازم است که به این قول ها عمل کنند هرچند که تاکنون اقدامات عملی خوبی را انجام نداده اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف عصر شنبه در آیین تجدید میثاق کارکنان وزارت امورخارجه در حرم مطهر امام خمینی (ره) اظهار داشت: سیره و مکتب امام خمینی (ره) چراغ راهنمای سیاست خارجی ایران است.

وی افزود: خودباوری، عدم تمکین در برابر مستکبران از آموزه های این مکتب است و این تجدید میثاق با آرمان های امام راحل در آغاز سمینار سفرا افتخار بسیار بزرگی است.

وی در ادامه به استراتژی شکست خورده 'ایران هراسی' اسرائیل اشاره کرد و گفت: این سیاست با مذاکرات برجام شکست خورد و هم اکنون رژیم صهیونیستی منزوی تر از گذشته است.

ظریف اضافه کرد: هم اکنون آمریکایی ها اتاق جنگی را علیه ایران تشکیل داده اند تا بیش از گذشته به ما فشار وارد کنند تا تمکین در برابر آنان را بپذیریم.

وی خاطرنشان کرد: البته ادعا می کنند که این سیاست برای تغیر رفتار ایران است ولی هدف آنان فراتر از مقابله با نظام است و طرح فرو پاشی ایران را دنبال می کنند.

وی با بیان اینکه برجام دستاوردهای سیاسی و اقتصادی زیادی را به همراه داشته است افزود: اگر برجام دستاورد اقتصادی مهمی نداشت، امروزه برهم زدن آن توسط آمریکا این میزان از واکنش را فراهم نمی کرد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: هر چند که زورگویی آمریکایی ها به واسطه فشارهای اقتصادی، بسیاری از کشورها را وادار به تمکین کرده است اما کماکان در مقایسه با سالهای ابتدای دهه 90 با سیاست های مقابله ای زیادی مواجه هستند.

وی ادامه داد: آنچه که برای ما مهم است، ادامه مذاکرات با اعضای باقیمانده برجام است ، چرا که آنان فراتر از تعهدات سیاسی قول های خوبی داده اند و ضرورت دارد که به آن عمل کنند ولی هنوز اقدامات عملی خوبی را انجام نداده اند.

وی گفت: ما گرچه مذاکرات را با اروپا ادامه می دهیم ولی معطل آنها نخواهیم ماند و سعی داریم با اجماع بین المللی برای حفظ صادرات غیرنفتی و تامین نیازهای کشور برنامه ریزی کنیم.

ظریف افزود: ما چندین سال است که به حوزه اقتصادی توجه ویژه ای داشته ایم و تشکیل معاونت دیپلماسی اقتصادی نیز در این زمینه شکل گرفته است و امیدواریم در این زمینه فعالیت قابل قبولی داشته باشیم. 

وی به سمینار سفرا نیز اشاره کرد و یاد آور شد: هدف از این سمنار رسیدن به اجماع بین المللی بر علیه آمریکا است و برای تقویت صادرات غیرنفتی و نیازهایمان نیز تصمیم گیری می کنیم. 

وزیر امور خارجه به همراه سفیران، معاونان و مدیران این وزارتخانه در آغاز سمینار سفرای وزارت خارجه عصر امروز - شنبه - با حضور در حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با آرمان های والای امام راحل تجدید میثاق کردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید