انعکاس سخنرانی روحانی در رسانه‌های خارجی / آقای ترامپ! با دُم شیر بازی نکن

کدخبر: ۲۲۷۶۱۲
اقتصادنیوز؛ سخنان امروز حسن روحانی در همایش روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور و هشدار او به آمریکا و دونالد ترامپ، بازتاب زیادی در رسانه‌ها و خبرگزاری های خارجی داشته‌است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ رویترز در گزارش روز یکشنبه خود با بازتاب اظهارات روحانی افزود: روحانی به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در باره پیروی از سیاست های خصومت آمیز علیه تهران هشدار داد و گفت که آمریکا باید بداند... جنگ با ایران مادر همه جنگ ها است.

رویترز افزود: ایران با افزایش فشار آمریکا و تحریم های جدید به دنبال تصمیم ترامپ برای خروج ازتوافق هسته ای بین المللی سال 2015 درباره برنامه هسته ای این کشور، مواجه است. 

روحانی در جمع دیپلمات ها گفت: آقای ترامپ! با دُم شیر بازی نکن. نتیجه این امر فقط پشیمانی خواهد بود.

این خبرگزاری انگلیسی اضافه کرد : رئیس جمهوری ایران ظاهرا در اشاره به آنچه که در باره تلاش واشنگتن برای ایجاد بی ثباتی در ایران گفته می شود، گفت که «شما در جایی نیستید که ملت ایران را علیه امنیت و منافع این کشور تحریک کنید.» 

روحانی گفت: آمریکا باید بداند که صلح با ایران، مادر همه صلح هاست و جنگ با ایران، مادر همه جنگ ها است.

رویترز نوشت: در واشنگتن، مقام آمریکایی به این خبرگزاری گفته که دولت ترامپ با مواضع اهانت آمیز و تبلیغات از طریق رسانه های اجتماعی تلاش می کند ضمن ایجاد ناآرامی ها، تهران را برای کنار گذاشتن برنامه هسته ای اش و حمایت از گروه ها تحت فشار قرار دهد.

این گزارش افزود: روحانی تهدید ترامپ درباره توقف صادارت نفت ایران را به تمسخر گرفت و گفت کسی که اندک درکی از سیاست دارد نمی گوید که ما جلوی صادرات نفت ایران را می گیریم. ما (ایران) در طول تاریخ ضامن این آبراه منطقه ای بوده ایم. 

رویترز دربخشی ازگزارش خود که در رسانه های یورونیوز و برخی از رسانه های صهیونیستی همچون هاآراتص و جروزالم پست بازنشر شده است، نوشت: رهبر عالی ایران روز شنبه از پیشنهاد روحانی درباره تنگه هرمز در صورت توقف صادرات نفت این کشور حمایت کرد.

این گزارش افزود:تهدید روحانی در اوایل ماه جاری برای ایجاد اختلال در تردد محموله های نفتی ازکشورهای همسایه، واکنش به تلاش های واشنگتن برای وادار کردن کشورها به توقف خرید نفت ایران بود.

مقام های ایرانی درگذشته تهدید به بستن تنگه هرمز در واکنش به اقدامات خصومت آمیز آمریکا کرده بودند.

رویترز در بخشی از گزارش خود به اظهارات رییس ستاد کل نیروهای مسلح اشاره کرد و نوشت این فرمانده ارشد نظامی ایران هشدار داد دولت ترامپ احتمالا خود را آماده حمله به ایران می کند. 

وی گفت: رفتار دشمن غیرقابل پیش بینی است. هر چند دولت کنونی آمریکا ظاهرا از تهدید نظامی چیزی نمی گوید اما بر اساس اطلاعات دقیق تلاش می کند ارتش آمریکا را ترغیب به آغاز حمله نظامی کند.

این خبرگزاری نوشت: واشنگتن به دنبال تصمیم ترامپ برای خروج از توافق، ابتدا قصد داشت دسترسی ایران را به طور کامل از بازار جهانی نفت قطع کند و از همه کشورها خواست تا خرید نفت خام از ایران را تا ماه نوامبر (آبان) متوقف کنند اما بعد اعلام کرد که ممکن است معافیت هایی را به برخی از متحدانش که به ویژه به عرضه این محصول از سوی ایران نیاز دارند، در نظر بگیرد.

جروزالم پست در بازنشر خبر رویترز بخشی از اظهارات رئیس جمهوری را که خطاب به ترامپ گفت «با دم شیر بازی نکن» تیتر کرد.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز در گزارشی تحت عنوان «ایران علیه اقدامات تحریک آمیز آمریکا هشدار داد و صلح را امکان پذیر دانست» اظهارات رئیس جمهور را بازتاب داده است.

این رسانه نوشت: رئیس جمهوری ایران به ترامپ درباره اقدامات تحریک آمیز علیه کشورش هشدار داد و اشاره کرد که صلح بین دو کشور هنوز هم امکان پذیر است. 

این گزارش بااشاره به خروج آمریکا ازتوافق هسته ای ایران نوشت: ترامپ گفته است «مقامات ایرانی یک روز با من تماس می گیرند و می گویند بیایید توافق کنیم»؛ ایران ایده مذاکره را رد کرده است. 

آسوشیتدپرس نیز به نقل از روحانی نوشت: آمریکا باید درک کند که صلح با ایران مادر همه صلح هاست و جنگ با ایران مادر جنگ هاست»

خبرگزاری شینهوا چین هم به نقل از روحانی نوشت: جنگ با ایران مادر جنگ هاست. 

خبرگزاری چین با استناد بر گزارش رسانه های داخلی درباره اظهارات روحانی افزود: ایران تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته ای تاریخی و وعده اعمال دوباره تحریم ها را جنگ اقتصادی توصیف کرد و روحانی در این زمینه گفت که چنین تهدیدهایی علیه ایران تاثیرات مخربی خواهد داشت.

وی گفت: تهدیدها ما را متحد تر خواهد کرد. و با «اطمینان» وعده داد که آمریکا را شکست خواهیم داد. 

روحانی گفت: این برای ما هزینه هایی خواهدداشت اما منافع آن بیشتر خواهد بود.

رسانه های یورونیوز، سوئیس اینفو، استرالین فایننشال ریویو، رادیو پاکستان، میدل ایست ای، تایمز آو ایندیا، راشا تودی نیز هشدار روحانی به ترامپ را با استناد بر گزارش رویترز بازتاب داده اند.

شبکه خبری فرانس 24 که همان خبرهای خبرگزاری فرانسه را پوشش می دهد در گزارش بازتاب خود نوشت: روحانی به آمریکا هشدارداد که با دم شیر بازی نکند.

وی خطاب به همتای آمریکایی خود گفت: از یک طرف اعلام جنگ می کنید و از طرف دیگر از مردم ایران حمایت می کنید.

روحانی هشدار خود را تکرار کرد که ایران ممکن است تنگه راهبردی هرمز را به عنوان مسیر آبی مهم برای حمل و نقل بین المللی نفت، مسدود کند.

فرانس 24 نوشت: آمریکا به دنبال تقویت فشارهای اقتصادی بر ایران و اعمال دوباره تحریم های شدید است.

این گزارش افزود: آمریکا تلاش های تبلیغاتی هماهنگی را علیه ایران از طریق تبلیغات در رسانه های اجتماعی با هدف اغتشاش درایران به راه انداخته است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید