ذوالنوری: تعلیق ایران در لیست سیاه FATF تمدید می‌شود

کدخبر: ۲۲۷۸۲۲
اقتصادنیوز؛ نماینده مردم قم در مجلس گفت: با توجه به اینکه FATF محتوای فعالیت‌ها را باید کنترل کند و در جمهوری اسلامی هم شفافیت لازم است تا گردش مالی و پولی روشن شود، قوانین لازم را به تصویب خواهیم رساند اما نسبت به آنها تعهدی نخواهیم داشت و در چنین حالتی علی‌القاعده تعلیق ایران از لیست سیاه FATF تمدید می‌شود.
ذوالنوری: تعلیق ایران در لیست سیاه FATF تمدید می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خانه ملت؛ مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص ماموریت رئیس FATF برای اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گفت: FATF به صورت چندگانه عمل می‌کند، FATF از استاندارد ثابت برخوردار نیست که در مورد همه کشورها بدون تبعیض و یکسان اعمال شود بلکه برنامه کلی است و بر هر کشوری که بخواهند می‌توانند فشار بیشتری وارد کنند.

FATF می‌خواهد همکاری متعهدانهِ تضمینیِ رسمی از جمهوری اسلامی بگیرد

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در صورتی که FATF در کشور عربستان سعودی اعمال شود باید مانع تمام یا بخش عمده‌ای از تامین مالی تروریسم تکفیری در منطقه شود اما تاکنون با سعودی‌ها هیچ کاری نکردند. FATF حساسیت بیش از اندازه‌ای بر روی جمهوری اسلامی دارد.

وی افزود: آنها می‌خواهند از این مسیر همکاری متعهدانهِ تضمینیِ رسمی از جمهوری اسلامی بگیرند که اگر بعد از تحریم‌های آمریکا به دنبال دور زدن تحریم یا به دنبال برقراری روابط با برخی شرکت‌ها و کشورها رفتیم، با رصد و تعقیب همه تراکنش مالی بتوانند سرپل‌ها را پیدا کرده و ببندند.

ذوالنوری ادامه داد: در چنین شرایطی هر چیزی که به شفافیت اقتصادی و مالی در داخل کشور کمک می‌کند را مهیا کنیم و بنا بر فرمایشات رهبری قوانین لازم را در داخل تصویب کنیم و هر جا که گلوگاه‌هایی برای دشمنان ایجاد می‌کند، طناب را بر گردن خود نمی‌اندازیم. با توجه به موضع شفاف و حکیمانه رهبری پیش‌بینی می‌شود که لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم دیگر در مجلس شورای اسلامی رأی نخواهد آورد.

تعلیق ایران از لیست سیاه FATF تمدید می‌شود/ ماندن در لیست خاکستری در روابط بانکی ایران تاثیری ندارد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با توجه به اینکه FATF محتوای فعالیت‌ها را باید کنترل کند و در جمهوری اسلامی هم شفافیت لازم است تا گردش مالی و پولی روشن شود، قوانین لازم را به تصویب خواهیم رساند اما نسبت به آنها تعهدی نخواهیم داشت و در چنین حالتی علی‌القاعده تعلیق ایران از لیست سیاه FATF تمدید می‌شود.

وی ادامه داد: فرض بر اینکه جمهوری اسلامی در لیست خاکستری FATF همانند شرایط کنونی باقی بماند، تاثیری در روابط بانکی جمهوری اسلامی با بانک‌های بزرگ دنیا ایجاد نمی‌شود زیرا این بانک‌ها تحت فشار و تهدید آمریکا و در سایه رعب با ما ارتباط برقرار نخواهند کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بانک‌ سرمایه داری اروپا در روزهای اخیر اعلام کرد که از تلاش اتحادیه اروپا برای احیا برجام حمایت می‌کنیم اما متاسفانه نمی‌توانیم هیچ گونه همکاری با ایران داشته باشیم. این در حالی است که ما در لیست سیاه نیستیم. در واقع اگر بانک بزرگ اروپایی از گردش مالی با ما  حدود 1 میلیون دلار در سال کسب کند با جریمه 10 میلیون دلاری آمریکا مواجه می‌شود، بنابراین این میزان از ریسک اجازه برقراری روابط با ما را نمی‌دهد.

یک هیأت آمریکایی به ریاست ریاست «مارشال بیلینگسلیا» معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور (مبارزه با) تأمین مالی تروریسم و جرایم مالی برای اجرا شدن تحریم‌های ایران اخیرا به آنکارا رفته است. این در دیدار با مقامات ترکیه تلاش کردند، آنها را به رعایت تحریم‌های علیه ایران ترغیب کنند.

گفتنی است؛ مارشال بیلینگسلیا که هم اکنون در دفتر تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا به عنوان دستیار معاون تروریسم و اطلاعات مالی فعالیت می‌کند و در روزهای اخیر ، به دنبال فشار تحریمی علیه ایران در منطقه است، از نهم تیرماه ( 30 ژوئن) برای یک سال (تا 30 ژوئن 2019) به عنوان رییس FATF انتخاب شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید