۸ روش برای کاهش مصرف اینترنت دیتای موبایل

کدخبر: ۲۲۸۱۶۷
اقتصاد نیوز: دیگر همه ما این را می‌دانیم که استفاده از اینترنت سیم کارت‌، هزینه‌های زیادی در پی‌ دارد. پس باید حسابی حواسمان به میزان دیتایی که مصرف می‌کنیم جمع باشد تا در انتهای ماه با قبض‌ها کلان و درشت رو به رو نشویم.
۸ روش برای کاهش مصرف اینترنت دیتای موبایل

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از دیجیاتو،  چند روش خیلی جالب وجود دارد که با آن‌ها می‌شود جلوی مصرف بی‌رویه داده را گرفت و باعث کاهش مصرف اینترنت دیتا شد. در ادامه به ۸ مورد از آن‌ها می‌پردازیم و از اینکه چطور با آن‌ها می‌شود به این مهم دست پیدا کرد برایتان می‌گوییم.

۱) به صورت دستی اینترنت دیتای موبایلتان را محدود کنید


از آنجایی که اینترنت‌ دیتای موبایل‌ها هیچ محدودیتی را نمی‌پذیرند و تا جایی که کاربر داده مصرف کند همراه او خواهند بود، بهتر است باهوش باشید و قبل از اینکه قبض موبایلتان بیاید برای استفاده از دیتای موبایل خود یک سقف خاص تعیین کنید. با این کار دیگر مصرف ماهیانه اینترنت دیتای موبایلتان فراتر از حد خاصی نخواهد رفت و قادر خواهید بود مخارج خود را زیرکانه مدیریت کنید.

محدود سازی اینترنت دیتا در اندروید

برای محدود سازی مصرف اینترنت دیتا روی اندروید ابتدا مسیر Settings > Network & internet > Data usage را طی کنید. سپس با روشن کردن دیتای خود گزینه Billing cycle را انتخاب کنید و وارد پنجره آن شوید.

 

 

کاهش مصرف اینترنت دیتا
 

 

در این پنجره دو گزینه Set data warning و Set mobile data limit خواهید داشت که با فعال کردن هر یک از آن‌ها، موبایلتان به ترتیب مصرف بیش از حد دیتا را به شما گوش زد خواهد کرد و در صورت بی‌توجهی از تبادل داده جلوگیری می‌کند.

محدود سازی اینترنت دیتا در آیفون

با پیمودن مسیر Settings > Cellular در آیفون‌ها به صفحه‌ای دسترسی پیدا می‌کنید که در آن لیستی از تمام اپ‌های نصب شده روی گوشی گنجانده شده. فقط کافیست کلید مقابل هر اپ را فعال یا غیرفعال کنید تا دسترسی آن اپلیکیشن به اینترنت دیتا بسته شود.

 

کاهش مصرف اینترنت دیتا
 

 

۲) از اپ‌هایی استفاده کنید که میزان استفاده از دیتا را کاهش می‌دهند


برخی از اپ‌هایی که همین الان روی گوشی‌هایمان نصب هستند تکنولوژی فشرده سازی جالبی دارند که از طریق آن میزان دیتای مصرفی کاهش می‌یابد. اپ‌هایی چون گوگل کروم، اپرا مینی و سامسونگ مکس، نمونه‌های خوبی هستند که این تکنولوژی درآن‌ها تعبیه شده و می‌توان به کمکشان مصرف دیتای موبایل را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

۳) بیخیال اینترنت موبایل شوید و به جای آن از وای‌فای استفاده کنید


می‌خواهید هزینه‌ای که هر ماه بابت اینترنت پرداخت می‌کنید کم شود؟ پس بیخیال اینترنت دیتا شوید و یک راه دیگر برای گشت و گذار در فضا وب پیدا کنید. به طور کلی با موبایل‌ها از دو طریق می‌شود به فضای وب دسترسی داشت که یکی از آن‌ها، استفاده از اینترنت همراه دیتاست.

با این حال، می‌شود به اینترنت از طریق وای‌فای هم دسترسی داشت که هم ارزان‌تر است و هم به وفور پیدا می‌شود. الان تقریبا تمام مکان‌های عمومی از جمله کافی‌شاپ‌ها، کتابخانه‌ها، ایستگاه‌های قطار و حتی پاساژهای تجاری بزرگ مجهز به وای‌فای هستند. پس اگر به مکانی رسیدید که وای‌فای رایگان داشت، حتما دیتای موبایل خود را خاموش کنید و سریعا به آن وای‌فای عمومی متصل شوید.

۴) از گوشی‌ها دو سیم کارته استفاده کنید


یکی از کارهای جالبی که می‌شود با آن از پرداخت قبوض سنگین جلوگیری کرد، استفاده از موبایل‌های دو سیم کارته است.

 

کاهش مصرف اینترنت دیتا
 

 

به طور کلی شاید بد نباشد خط کاری خود را از خطی که روی آن اینترنت می‌گیرید جدا کنید. با این کار قبض خط کاریتان فقط به مکالماتتان اختصاص داده می‌شود که اغلب هزینه چندان زیادی ندارد.

۵) از همگام سازی خودکار اپ‌ها جلوگیری کنید


زمانی که دارید از موبایلتان استفاده می‌کنید، کلی فعالیت مختلف در پس زمینه در حال انجام است که احتمالا از وجودشان بی‌خبرید. موبایل‌های امروزی حتی یک لحظه هم بی‌کار نیستند و مدام در پس زمینه به دنبال به روزرسانی‌های تازه می‌گردند، ایمیل‌های جدید را بررسی می‌کنند و سراغ پست‌های نو در شبکه‌های اجتماعیتان می‌روند.

همه این فعالیت‌ها هم با اینترنت رابطه تنگاتنگی دارند که نمی‌شود به راحتی میانشان جدایی انداخت. همین همگام‌سازی‌های ساده در طول روز کلی داده مصرف می‌کنند که حتی از آن‌ها با خبر هم نمی‌شوید. پس باید با دست بردن در تنظیمات جلوی این قضیه را گرفت.

غیرفعال کردن همگام‌سازی خودکار اپ‌ها در اندروید

برای غیرفعال کردن همگام‌سازی خودکار اپ‌ها در اندروید اول وارد تنظیمات شوید و سپس به سراغ Users & accounts بروید. در پنجره Users & accounts تمام اپ‌هایی که در حال سینک کردن اطلاعتشان هستند لیست شده‌اند.

 

کاهش مصرف اینترنت دیتا
 

 

همه اعضای این لیست را مورد بررسی قرار دهید و همگام سازی خودکار آن‌هایی را که به نظر وجودشان ضروری نمی‌آید، غیرفعال کنید.

غیرفعال کردن همگام‌سازی خودکار اپ‌ها در آیفون

در iOS نیز ابتدا به تنظیمات بروید و پس از لمس نام خود، وارد iCloud شوید. با باز شدن این پنجره نیز لیستی از تمام اطلاعات در حال سینک اپ‌ها در اختیارتان قرار می‌گیرد که می‌توانید پس از بررسی‌های لازم از همگام‌سازی هر اپی که دوست دارید جلوگیری کنید.

 

کاهش مصرف اینترنت دیتا
 

 

۶) مطمئن شوید که سرویس‌های کلاد از وای‌فای برای همگام‌سازی استفاده می‌کنند


از حافظه‌های ابری و اپ‌های تحت کلاد استفاده می‌کنید؟ پس حواستان باشد که این اپ‌ها برای همگام سازی‌ داده‌هایشان از اینترنت دیتای موبایل استفاده نکنند. برای این کار به تنظیمات


این سرویس‌ها بروید و مطمئن شوید که آن‌ها برای سینک کردن اطلاعات فقط از وای‌فای استفاده می‌کنند.

 

کاهش مصرف اینترنت دیتا
 

 

۷) موزیک‌های مورد علاقه خود را استریم نکنید


اغلب ما دیگر موزیک‌های مورد علاقه‌ خود را بیشتر استریم می‌کنیم. اما شاید عادتی است که هزینه‌های بسیاری برایمان به همراه دارد. به هر حال با هر آهنگی که استریم می‌کنید، اپراتور سیم کارت شما کنتر انداختن را شروع می‌کند و تا جایی که می‌تواند برایتان هزینه می‌تراشد.

پس شاید بد نباشد در بیرون از خانه و مکان‌هایی که دسترسی به وای‌فای ندارید، تعدادی از موزیک‌های مورد علاقه خود را دانلود کنید و روی حافظه نگه دارید. با این کار دیگر هیچ داده‌ای تبادل پیدا نمی‌کند که مجبور باشید برایش هزینه کنید.

۸) آیا واقعا لازم است که همیشه آنلاین باشیم؟


هر روز که از خانه بیرون می‌زنید، از خودتان بپرسید: آیا واقعا لازم است که الان آنلاین باشم؟ زندگی آنلاین این روزهای ما، عادت‌های بدی برایمان به وجود آورده. لحظه‌ای نیست که درگیر ایمیل‌هایمان نباشیم. اصلا نمی‌توانیم موبایل‌هایمان را برای ثانیه‌ای کنار بگذاریم و بیخیال ارسال پیام از طریق پیام‌رسان‌های محبوبمان بشویم.

بیهوده چرخیدن در فضای وب و دنبال کردن یک مشت شایعه و اخبار نه چندان مهم که دیگر بماند؛ در موردش صحبت نکنیم بهتر است. آیا وجود همه این‌ها در طول روز ضروریست؟ صد در صد نه. همه ایمیل‌ها، پست‌ها و همچنین مسیج‌هایتان را در آخر روز هم می‌توانید بررسی کنید. پس هر از گاهی بیخیال زندگی آنلاین خود شوید و در ازای این کار کمی هم بیشتر برای خود پول پس‌انداز کنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید