مقایسه شانس قهرمانی مدعیان لیگ برتر فوتبال ایران

کدخبر: ۲۲۸۵۳۳
​اقتصاد نیوز:پرسپولیس، استقلال، سپاهان یا تراکتورسازی؟ چه تیمی شانس اول قهرمانی لیگ برتر است؟
مقایسه شانس قهرمانی مدعیان لیگ برتر فوتبال ایران

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل ازسایت نود، محرومیت پرسپولیس از نقل و انتقالات، فرصتی بزرگ برای سایر تیم‌هاست تا نام قهرمان لیگ را عوض کنند. پرسپولیس در سه فصل گذشته، یک بار با تفاضل گل کمتر نایب قهرمان شد و دو بار، با اختلافی فاحش به قهرمانی رسید. محرومیت از نقل و انتقالات، دست برانکو را بسته و همین موضوع، می‌تواند فرصتی برای دیگر تیم‌های لیگ برتر باشد تا اختلاف‌شان با پرسپولیس را جبران کنند. البته مسیر آماده‌سازی تیم برانکو در لیگ برتر و خریدهای خوب‌شان برای نیم فصل دوم، نشان می‌دهد آن‌ها هم قصد عقب نشستن از کورس قهرمانی را ندارند. بررسی نقاط ضعف و قوت هر تیم در این فصل، شانس مدعیان برای قهرمانی را بیشتر نشان می‌دهد.

پرسپولیس

چرا قهرمان می‌شود؟

- شخصیت قهرمانی

سه فصل پیاپی است که هیچ تیمی در لیگ برتر، نتوانسته بیشتر از پرسپولیس امتیاز بگیرد. دو قهرمانی لیگ برتر و دو سوپرجام که آخری با انصراف استقلال بدست آمد، آن‌ها را به لحاظ روانی آماده‌ترین تیم ایران برای قهرمانی می‌کند.

- آماده‌سازی

روند آماده‌سازی پرسپولیس، طولانی‌تر و کامل‌تر از همه تیم‌ها بود. از بین ۲ نماینده پرسپولیس در جام جهانی هم یکی دروازه‌بان بود و دیگری، قرار نیست فصل آینده در تیم آن‌ها حضور داشته باشد. پرسپولیس بیشتر از یک ماه است با همین تیمی که هفته اول مقابل پدیده قرار خواهد گرفت، تمرین و بدنسازی می‌کند و همه بازیکنان برانکو در اردو حضور داشته‌اند.

- نیم فصل دوم

مهدی ترابی، سروش رفیعی، مهدی شیری و مهدی شریفی ۴ ستاره‌ای هستند که نیم فصل دوم به پرسپولیس اضافه خواهند شد. علاوه بر آن‌ها، شاید پرسپولیس خرید دیگری هم داشته باشد اما با همین ۴ نفر هم آن‌ها نیم فصل دوم تیمی رویایی خواهند بود. روحیه‌ای مضاعف، برای تیمی که باید نیم فصل اول سختی را طی کند.

چرا قهرمان نمی‌شود؟

- کمبود مهره

بجز پست دروازه‌بانی، برانکو هر بازی بدون مصدوم و محروم ۱۲ بازیکن در اختیار دارد. ۱۰ نفر در زمین قرار می‌گیرند و دو نفر، تنها تعویض‌های او تا پایان نیم فصل اول هستند. در صورت دادن محروم و مصدوم یا نیاز به تعویض سوم، برانکو باید از مهره‌هایی استفاده کند که قبلا فقط برای وقت تلف کردن به زمین می‌رفتند.

- آسیب پذیری

در صورتی که فصل برای پرسپولیس خوب شروع نشود، با توجه به وضعیت روحی تیم بازگشت آن سخت خواهد بود. پرسپولیسی‌ها فصل پیش هم اواخر فصل، نتایج خوبی نگرفتند و گره خوردن آن به شروع فصل جدید، کار را برای‌شان سخت می‌کند. به خصوص که برانکو برای تغییر وضعیت، مهره‌ای برای عوض کردن ترکیب تیم در اختیار ندارد.

- اشباع از قهرمانی

با توجه به اضافه نشدن مهره جدید به پرسپولیس، تمام بازیکنان فعلی تیم بجز امید عالیشاه سابقه قهرمانی در لیگ برتر را دارند. خرید بازیکنان جدید، برای جلوگیری از بی انگیزه شدن تیم راهکار مناسبی است و پرسپولیسی‌ها حداقل در نیم فصل اول از این راهکار محرومند.

استقلال

چرا قهرمان می‌شود؟

- سال دوم شفر

تنها قهرمانی شفر در لیگ‌های باشگاهی، سال دوم با الاهلی بدست آمد. او در العین هم فصل دوم، رتبه تیم را بهتر کرد و از ششم به سوم رساند. این فصل، سال دوم شفر در ایران خواهد بود. مربی که سال اول، تیمش را به جلو برد و سال دوم می‌خواهد به مقصد برساند.

- آمادگی مهره‌ها

اواخر فصل پیش، تیام و جپاروف و وریا در اوج آمادگی بودند. ماندن وریا قطعی است و تیام و جپاروف هم احتمالا در استقلال می‌مانند. اگر فرم اواخر فصل پیش آن‌ها در فصل جدید هم حفظ شوند، استقلال روی فرم‌ترین مهره‌های لیگ در هر پست را در اختیار دارد.

- فصل انتقام

از لیگ هشتم تا دوازدهم، استقلال همیشه بالاتر از پرسپولیس بود اما در ۵ فصل اخیر، پرسپولیس ۴ بار بالاتر از استقلال ایستاده است. استقلالی‌ها این فصل با شفر و تیمی آماده، روحیه فوق العاده برای پایان این دوران و انتقام از رقیب سنتی‌شان دارند.

چرا قهرمان نمی‌شود؟

- تضعیف تیم

امید ابراهیمی، مجید حسینی و امید نورافکن از استقلال جدا شده‌اند. قلی‌زاده که هدف اصلی استقلالی‌ها بود به شارلوا رفت و آن‌ها در خرید دیگر مهره‌های بزرگ نقل و انتقالات هم ناکام بودند. لیست خریدهای استقلال از لیست جدا شده‌ها، ضعیف‌تر بوده و نسبت به فصل قبل تضعیف شده‌اند.

- لیست مصدومان

خریدهای جدید استقلال بیشتر از تمرینات، این مدت در کلینیک باشگاه حضور داشتند. به آن‌ها باید بازیکنانی مثل چشمی و کریمی را هم اضافه کرد که بخشی از فصل را مصدوم هستند و فصل جدید را هم با مصدومیت شروع می‌کنند. با این شرایط، شفر در بازی‌های زیادی مجبور است بدون تعداد زیادی از مهره‌های کلیدی بازی کند.

- شروع فصل

تیام و جپاروف در آستانه هفته اول لیگ، هیچ تمرینی با استقلال نکرده‌اند و وریا هم تازه به تیم اضافه شده است. چشمی، کریمی، آقاخان، تیموری و کریمی هم هفته‌های اول مصدوم خواهند بود. موضوعی که شفر را نگران می‌کند با یک شروع ضعیف، خیلی سریع وارد بحران شود و مثل منصوریان نتواند تا پایان فصل هم این موضوع را جبران کند.

سپاهان

چرا قهرمان می‌شود؟

- امیر قلعه‌نویی

پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ، دوباره به سپاهان برگشته است. کارنامه قلعه‌نویی در سپاهان، دو فصل و دو قهرمانی در لیگ برتر است. او دو فصل پیش با تراکتورسازی سوم شد، فصل پیش با ذوب آهن در رده دوم قرار گرفت و این فصل، شاید نوبت قهرمانی دوباره او باشد.

- خریدهای کهکشانی

سپاهانی‌ها علاوه بر قلعه نویی بختیار رحمانی، محمد ایرانپوریان، مهدی کیانی، استنلی کی‌روش، خالد شفیعی، سجاد شهباززاده، پیام نیازمند و شهاب عادلی را هم خریده‌اند و یکی از پرکارترین تیم‌ها در نقل و انتقالات بوده‌اند. سپاهان دوباره، یکی پرستاره‌ترین تیم‌های لیگ شده است.

- حاشیه کم

معمولا آرامش در سپاهان، قابل قیاس با پرسپولیس، استقلال یا حتی تراکتورسازی نیست. پرداخت‌ها هم به موقع انجام می‌شود و در طول فصل، خبری از اعتصاب بخاطر مشکلات مالی و تعطیلی تمرین بخاطر این مسائل شنیده نمی‌شود.

چرا قهرمان نمی‌شود؟

- تیم بی‌نظم

ترکیب سپاهان تغییرات زیادی کرده و هماهنگی آن‌ها در طول فصل، زمان زیادی می‌برد. اگر خریدهای جدید جواب ندهند، کار برای قلعه‌نویی سخت‌تر هم خواهد شد. بازیکنان سپاهان، از تیم‌های مختلف به این تیم آمده‌اند و تنها نکته اشتراک‌شان، کار کردن بیشتر آن‌ها با شخص قلعه‌نویی است.

- ذهنیت بازنده

انتقال یک تیم از رده چهاردهم به صدر جدول و قهرمانی، کار ساده‌ای نیست. اگر فصل پیش ۳ تیم از لیگ برتر به لیگ یک سقوط می‌کردند، فصل جدید برای سپاهان در لیگ یک شروع می‌شد. آن‌ها به باختن عادت کرده‌اند و بجز خریدهای جدید، بیشتر بازیکنان تیم سال‌های اخیر را در قعر جدول سپری کرده‌اند.

- فشار میلیاردی

خرج تقریبا ۳ میلیاردی برای سرمربی و هزینه میلیاردی برای بازیکنان جدید، فشار زیادی روی سپاهان ایجاد می‌کند. اگر آن‌ها قهرمان شوند، این موضوع به مخارج سنگین‌شان ارتباط داده می‌شود و اگر فقط مقطعی نتیجه نگیرند، فشار زیادی روی آن‌ها ایجاد خواهد شد. مخارج سنگین، بار زیادی روی تیم قلعه‌نویی خواهد بود.

تراکتورسازی

چرا قهرمان می‌شود؟

- مربی بزرگ

حتی باورش هم سخت بود مربی که با رئال قهرمان اروپا شده و همین سه سال قبل هم در مراکش به کسب جام ادامه می‌داد، این فصل سر از ایران دربیاورد. توشاک شاید بزرگترین مربی باشد که باشگاه‌های ایرانی به خدمت گرفته‌اند و راه قهرمانی در تیم‌های مختلف را خوب می‌داند.

- بدون سرباز

عملکرد سربازهای تراکتورسازی، همیشه بار زیادی روی این باشگاه ایجاد می‌کرد. موفقیت آن‌ها یک جور و عدم موفقیت‌شان، جور دیگری دردسر باشگاه بود. این فصل تراکتور مثل سایر تیم‌ها در لیگ برتر شرکت می‌کند و از فشار استفاده از بازیکنان سرباز و روابط سینوسی آن‌ها با هواداران خبری نخواهد بود.

- سورپرایز در خط حمله

خریدهای تراکتورسازی و به صورت خاص استوکس، کارنامه خوبی دارند. سابقه استوکس از تیام هم بهتر است و اگر دنبال درگیر حاشیه نشود، شاید سورپرایز بزرگ این فصل لیگ برتر باشد. بازیکنی که تا همین چند سال قبل، برای آقای گلی اسکاتلند می‌جنگید و قهرمان این کشور بود.

چرا قهرمان نمی‌شود؟

- مالک خصوصی

تیم‌های خصوصی در لیگ برتر، معمولا سرنوشت خوبی نداشته‌اند. همین فصل پیش هم مطالبات بازیکنان گسترش فولاد، حاشیه‌های زیادی در باشگاه درست کرد و باعث ایجاد اختلافات پررنگی شد. قراردادهای سنگین تراکتورسازی و بالا رفتن قیمت دلار، پرداخت رقم قراردادهای این تیم را سخت می‌کند و اگر زنوزی خوش حساب نباشد، آن‌ها حسابی به دردسر می‌افتند.

- بدون قهرمانی

تراکتورسازی بر خلاف پرسپولیس، استقلال و سپاهان سابقه قهرمانی در لیگ برتر را ندارد و ماجراهای پایان لیگ چهاردهم، آن‌ها را به قهرمان شدن در لیگ برتر بدبین کرده است. در صورتی که آن‌ها هفته‌های آخر در کورس قهرمانی باشند، فشار زیادی را تحمل می‌کنند و استرس بالا، شاید مثل سه سال قبل باعث لغزشان شود.

- نبود کاپیتان‌ها

مهدی کیانی، محمد ایرانپوریان و محمد ابراهیمی، کاپیتان‌های تراکتورسازی از این تیم جدا شده‌اند و آن‌ها بخشی از ستاره‌های اصلی فصل گذشته که رهبر تیم بوده‌اند را هم از دست داده‌اند. ستاره‌هایی که معمولا عملکردشان، تضمین شده بود و همیشه در لیست بهترین‌های تیم‌شان قرار داشتند. پر کردن جای خالی آن‌ها و محبوبیت‌شان روی سکو، ماموریت سختی برای تراکتور جدید خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید