ترامپ برای آزادی کشیش آمریکایی به ترکیه باج می‌دهد/ فشار شدید ترامپ به نتانیاهو

کدخبر: ۲۲۸۵۹۲
اقتصادنیوز: منابع آمریکایی می‌گویند رئیس‌جمهور این کشور بعد از توافق با همتای ترکیه‌ای خود، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را برای آزادی تبعه ترکیه‌ای جهت آزاد شدن کشیش آمریکایی از آنکارا، تحت فشار قرار داده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده برای آزاد کردن کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه، معامله پایاپایی را با استفاده از رژیم صهیونیستی طراحی کرد.

روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ترامپ در تماس تلفنی که با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تاریخ 14 جولای داشته، او را تحت فشار گذاشته تا تبعه ترکیه‌ای بازداشت شده در فلسطین اشغالی را آزاد کند.

«ابرو اوزکان» بانوی ترکیه‌ای فعال حقوق بشر در تاریخ 11 ژوئن به اتهام حمایت از گروه‌های تروریستی و تلاش علیه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، در فرودگاه «بن‌گوریون» هنگامی که قصد داشت به ترکیه بازگردد، بازداشت شد.

اوزکان روز بعد از تماس ترامپ با نتانیاهو، پس از تحمل یک ماه بازداشت، آزاد شده و به ترکیه بازگشت.

منابع آمریکایی می‌گویند رئیس‌جمهور این کشور، از نتانیاهو خواسته تا این فعال ترکیه‌ای را رها کند تا او نیز بتواند در ازای این مسئله از آنکارا بخواهد «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی زندانی در این کشور را آزاد کنند.

مقامات صهیونیست در گفت‌وگو با روزنامه «هاآرتص» ضمن تایید این طرح ترامپ برای تبادل زندانی، گفتند که اسرائیل البته تبعه ترکیه‌ای را اخراج کرد تا به خاطر پذیرش فشارهای ترامپ، شرمسار نشوند.

گفته می‌شود که درخواست ترامپ از نتانیاهو، بخشی از توافق او با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه حین دیدار در حاشیه نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» در تاریخ 11 جولای بود.

اندرو برانسون در اکتبر سال 2016 به اتهام همکاری با سازمان گولن و عاملین کودتای نافرجام 15 جولای همان سال، توسط نیروهای امنیتی ترکیه بازداشت شد. بعد از توافق ترامپ با اردوغان اما برانسون روز گذشته، پس از 21 ماه بازداشت، به حبس خانگی منتقل شد.

این مسئله اما آمریکا را راضی نکرده و ترامپ شامگاه گذشته تهدید کرد که اگر برانسون به طور کامل آزاد نشود، تحریم‌های سختی را بر ترکیه اعمال می‌کند. ترکیه اما می‌گوید یکی از شروط آزادی برانسون، استرداد «فتح‌الله گولن» واعظ و چهره اپوزسیون آمریکانشین، به این کشور است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید