عضو کمیسیون انرژی مجلس:

دنیا شاید با تحریم ایران نفت ۲۰۰ دلاری را تجربه کند

کدخبر: ۲۲۸۷۰۴
اقتصادنیوز:عضو کمیسیون انرژی مجلس، توضیحاتی پیرامون آینده بازار نفت ارائه کرد.

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خانه ملت ،علی بختیار با اشاره به اینکه برخی کشورها پس از خروج آمریکا از برجام سریع نظر خود را درباره عدم خرید نفت از ایران اعلام کردند، گفت: این کشورها باید منتظر می ماندند تا ببینند که مذاکرات ایران با اروپایی ها به چه نتیجه ای می رسد، چراکه جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که آماده تعامل است و اگر اروپایی ها تضامین لازم را ارائه دهند در برجام می ماند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ایران در حال حاضر تصمیمی برای خروج از برجام نگرفته است، افزود: اگر سازوکارهای مناسب برای فروش نفت در مذاکرات تنظیم شود به تمام کشورهایی که نفت صادر می کردیم و بازارهایی که در اختیار داشتیم می توان به نوعی نفت صادر کرد و  از تحریم های آمریکایی در امان ماند.

وی ادامه داد: پالایشگاه هایی که نفت ایرانی وارد می کنند با تعیین ضوابط می توانند به اقدامات خود ادمه دهند، لذا در حال حاضر ایران با اروپا درباره تعیین سازوکارهایی برای برگشت پول، حمل و نقل، بیمه و کشتی های نفت در حال مذاکره است.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ایران در دوره تحریم سابق با چینی ها و هندی ها فروش نفت را ادامه داده و حتی افزایش داد، یادآور شد: دوران قبلی تحریم ها تجربه ای برای شرکت ملی نفت ایران بوده و اکنون نیز  این امکان میسر است که کشورهای مختلف بدون دغدغه از شرکت ملی نفت ایران نفت خریداری کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران بازار نفتی که در ژاپن و کره داشته را تامین می کند، افزود: نفت میادین مختلف ایران به پالایشگاه های جنوب شرق آسیا صادر می شود و بهترین نفتی بوده که منافع اقتصادی برای این پالایشگاه ها به همراه دارد، لذا در غیر اینصورت عملیات بلندینگ برای این پالایشگاه ها هزینه بر است.

بختیار با بیان اینکه اقتضای یک بنگاه اقتصادی همانند پالایشگاه این است که نفت را براساس خوراکی که برنامه ریزی شده خریداری کند، ادامه داد: در صورتی که ایران از برجام خارج شود و نتواند نفت خود را بفروشد، از  ابزارهای سیاسی همانند موقعیت ژئوپلتیک خود استفاده می کند.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از نفتی که از منطقه خاورمیانه صادر شده از طریق تنگه هرمز صادر می شود، اظهار داشت: این تنگه در اختیار ایران است و ما این امکان را داریم که اگر قرار است نفت ایران صادر نشود اجازه ندهیم هیچ کشتی نفتکشی از این تنگه عبور کند، لذا عبور کشتی های نفتی عربستان از تنگه زمانی که ایران نتواند نفت صادر کند، امکانپذیر نخواهد بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه  موضوع کاهش صادرات نفت ایران تاثیر خود را در بازار می گذارد، تصریح کرد: در آن شرایط شاید باید نفت 200 دلاری را تجربه کرد و حتما بازار نفت جهان در این فضا دچار تلاطم جدی شده و پالایشگاه های نفت دنیا با مشکلات جدی مواجه می شوند، بنابراین ایران برای هر شرایطی سناریوی خاصی دارد و کمیسیون انرژی نیز برنامه ریزی های لازم را انجام داده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید