تسلیح جنگنده‌های سوخوی ایران به موشک کروز چه امکانات جدیدی در اختیار سپاه قرار می‌دهد؟

کدخبر: ۲۲۸۷۲۵
اقتصادنیوز: اولین سلاح و در اصل مهم‌ترین نکته اعلامی توسط فرمانده نیروی هوافضای سپاه، تسلیح هواپیما‌های بمب‌افکن سوخو ۲۲ به موشک کروز ۱۵۰۰ کیلومتری است که البته اعلام گردید در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جوان سابقه حمل موشک‌های کروز هواپایه در کشورمان به تسلیح جنگنده‌های F- ۴ فانتوم نیروی هوایی ارتش به موشک‌های ضدکشتی باز می‌گردد که به عنوان دست بلند نهاجا در آب‌های دوردست و با قابلیت عملیات‌های مؤثر در نظر گرفته می‌شود، اما موشک‌های کروز تولیدی کشورمان تنها محدود به نسخه‌های ضدکشتی نمی‌باشد، چراکه در بازه‌های زمانی گوناگون نمونه‌هایی جهت اجرای عملیات علیه اهداف زمینی نیز معرفی شده است که نمونه بارز و واضح آن «پروژه یاعلی» جهت تولید کروز برد بلند با قابلیت پرتاب از سکو‌های زمینی و هواپیما‌های شکاری می‌باشد که بنا بر مشخصات رسماً منتشر شده بردی به اندازه ۷۰۰ کیلومتر دارد. 

به این ترتیب و با نصب این موشک روی جنگنده‌های سوخو ۲۲، موشک می‌تواند به صورت خوداتکا عمل کند، یعنی توسط هواپیما تا نقطه‌ای که از قبل تعیین شده حمل می‌شود - که همین باعث افزایش برد آن خواهد شد- بعد موشک مختصات محل رهایی را از جنگنده می‌گیرد و با اطلاعاتی که از قبل در سامانه پردازشگر آن ثبت شده و با استفاده از سیستم‌های ناوبری مختلف (ماهواره‌ای GPS، ترکام یا اینرسی INS) یا نقشه‌خوانی به سمت هدف می‌رود. 

با استفاده از این قابلیت، ایران عملاً می‌تواند علاوه بر استفاده از موشک‌های بالستیک به قدرت موشک‌های کروز خود برای مقابله با هر گونه تهدیدی امیدوار باشد. این موشک این توان را به نیرو‌های مسلح کشورمان می‌دهد که با دقت بیشتری هر گونه هدفی را با دقت مورد اصابت قرار دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید