ظریفیان: اصلاح‌طلبان منابع مالی خود و دفتر خاتمی را شفاف کنند

کدخبر: ۲۲۸۷۷۶
اقتصادنیوز: معاون وزیر علوم در دولت اصلاحات گفت: اصلاح‌طلبان باید اولاً به دولت و حاکمیت تاکید کنند که بحث مبارزه با فساد جدی است و باید در این راستا اطمینان عمومی را به دست بیاورند، ثانیاً اراده عمومی برای مبارزه با فساد را تقویت کنند و ثالثاً باید برای آینده رهیافت‌ها و رویکردهای اجرایی ارائه کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اعتمادآنلاین، این روزها بیش از همیشه بحث مبارزه با فساد در صحبت‌های مسئولان و مردم شنیده می‌شود؛ از عزم دولت برای برخورد متخلفان گرفته تا اراده عمومی مردم برای شفافیت. در این میان وظیفه اصلاح‌طلبان به عنوان یکی از جناح‌های سیاسی کشور چیست؟

 غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معقتد است اصلاح‌طلبان عمدتاً باید به سراغ تاکید بر اصلاح ساختار بروند. او در گفت‌وگو با«اعتمادآنلاین» می‌گوید که فساد لایه‌های مختلفی دارد و صرفاً تاکید برمبارزه با فساد مسئله را حل نمی‌کند. به نظر او اینکه وحدت‌نظری در میان روشنفکران و به خصوص اصلاح‌طلبان  شکل گرفته که باید با فساد به شکل نهادی مبارزه کرد، اتفاق بسیار خوبی است اما این معضل با گفتار درمانی حل نمی‌شود.

معاون دانشجویی وزارت علوم در دولت اصلاحات گفت: اصلاح‌طلبان باید  تاکید بر اصلاح ساختارها و روندهای اقتصادی و بعد اجتماعی کنند؛ بخشی به ساختارها مربوط می‌شود، بخشی به ابهام قوانین و مقررات و بخشی به نگاه‌های رانتی که در کشور وجود دارد. اصلاح‌طلبان باید بر نقاط کانونی فساد تاکید کنند و در عین حال با توجه به موقعیتی که در رابطه با دولت کنونی دارند نیاز است فعال‌تر عمل کنند.

او در ادامه افزود: دولت باید بیشتر با نخبگان دانشگاهی و اقتصادی گفت‌وگوی جدی کند و اصلاح‌طلبان باید بر این امر تاکید کنند. ممکن است برخی از نخبگان راهبردی هم برای برون‌رفت از وضع فعلی نداشته باشند اما خود گفت‌وگوی جدی می‌تواند منشاء اثر باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مسئولان اصلی کشور و به خصوص رئیس‌جمهور لازم است که نخبگان در حوزه‌های مختلف را دعوت کنند و گفت‌وگویی رودررو با آنها داشته باشند؛ این موضوع هم باعث اطمینان نخبگان می‌شود و هم اینکه احساس می‌کنند به آنها رجوع شده و از آنها درخواست راه‌حل شده است. راه‌حل نخبگان نباید همیشه به صورت مصاحبه، مقاله و یادداشت منتشر شود گاهی هم باید به صورت گفت‌وگوی رودررو با تصمیم‌گیران اصلی کشور در سه قوه مطرح شود.

ظریفیان گفت: تجربه نشان داده که رویکردهایی که اکنون در عرصه مبارزه با فساد داریم، کارآمدی لازم را ندارد بنابراین اصلاح‌طلبان باید بر راهکارهای جدیدی تاکید کنند و ضرورتی هم ندارد حتماً با کارهای خیلی بزرگی شروع کنند.

او در ادامه سه وظیفه را برای اصلاح‌طلبان در بحث مبارزه با فساد برشمرد: اصلاح‌طلبان باید اولاً به دولت و حاکمیت تاکید کنند که بحث مبارزه با فساد جدی است و باید در این راستا اطمینان عمومی را به دست بیاورند، ثانیاً اراده عمومی برای مبارزه با فساد را تقویت کنند و ثالثاً باید برای آینده رهیافت‌ها و رویکردهای اجرایی ارائه کنند.

غلامرضا ظریفیان درباره لزوم شفاف‌سازی منابع ملی احزاب و دفتر رهبران اصلاح‌طلب گفت: ضروری است که منابع مالی و هزینه‌های احزاب اصلاح‌طلب و دفتر آقای خاتمی و سایر اصلاح‌طلبان هم شفاف شود. من معتقدم در این صورت، در سطوح اصلی رهبران اصلاح‌طلب و به خصوص آقای خاتمی، روشن خواهد شد که این بزرگان با چه حداقل‌هایی دارند اجتماعات خود را اداره می‌کنند. در این زمینه اصلاح‌طلبان غفلت می‌کنند که شفاف‌سازی نمی‌کنند. مطمئنم اگر اصلاح‌طلبان واقعی واقعیت را ارائه کنند تصویر اصلاح‌طلبان که در ذهن جامعه آسیب‌دیده تاحدی ترمیم خواهد شد؛ این درحالی است که جریان‌های رقیب و یا خارج از کشور تلاش می‌کنند همین مقدار اطمینان عمومی را که به جریان اصلاح‌طلب وجود دارد، با ابهام‌سازی از بین ببرند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید