حضرتی: برای اینکه کروبی ردصلاحیت نشود، شورای مرکزی اعتمادملی را تثبیت کردیم

کدخبر: ۲۲۸۸۰۶
اقتصادنیوز: قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: حدود پنج نفر از افراد با انتخاب‌های جدید حزب زاویه دارند. من خودم مورد هدف برخی تهمت‌ها و حملات بودم و ان‌شاالله این افراد در آینده به حزب بازخواهند گشت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، الیاس حضرتی درخصوص اختلافاتی که در حزب اعتماد ملی به وجود آمده و عدم اعتقاد رسول منتحب‌نیا مبنی بر غیرقانونی بودن تغییرات تصریح کرد: داستان حزب در ایران یک داستان غم‌انگیزی است. هم از دید حکومت‌ها در ادوار مختلف، حزب جایگاهی نداشته و احزاب قوی و قدرتمند را به رسمیت نمی‌شناختند و همیشه احزاب را کمرنگ کرده و به حاشیه می‌رانند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، روشنفکران هم این کم‌ظرفیتی را نسبت به احزاب داشتند. برآیند این دو موضوع موجب شده تا یک بی‌رغبتی و نگرانی به احزاب داشته باشند. پس از انقلاب، تحولاتی رخ داد؛ مانند کم‌ظرفیتی برخی از احزاب و مسلح شدن که موجب شد تا بدبینی نسبت به احزاب ایجاد شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه در دوم خرداد یک تحولی رخ داد، خاطرنشان کرد: کمترین خدمت دوم خرداد این بود که موجب شد نگاه جدی‌تر و جدیدتری به روزنامه‌ها شکل بگیرد و هم احزاب یک جایگاهی پیدا کردند اما در سال ۸۸ وضعیتی ایجاد شد و ما شاهد امنیتی شدن فضا، بسته شدن مطبوعات و گرفتار شدن برخی از افراد شدیم که نمونه آن را در حصر آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد شاهد بودیم.

حضرتی با بیان اینکه حزب اعتماد ملی در سال ۸۴ به دست آقای کروبی راه‌اندازی شد، ابراز داشت: آقای کروبی در سال ۸۴ حزب و روزنامه اعتماد ملی را راه‌اندازی کرد. البته قصد راه‌اندازی یک شبکه ماهواره‌ای را هم داشتند که مانع شدند و حتی آقای افخمی هم که مسئول این راه‌اندازی بود، دستگیر شد. اولین کنگره با حضور اشخاص کشوری و ۲۷ سفیر برگزار شد. با به حصر رفتن آقای کروبی، دچار مشکلاتی شدیم. البته حزب هم پلمپ شد و ما با محدودیت‌هایی برای تشکیل جلسات روبه‌رو بودیم.

وی با تاکید بر اینکه حزب اعتماد ملی در سال ۹۲ با یک فضای تنفسی روبه‌رو شد، بیان کرد: ما اختلافات جزیی داشتیم و آن، این بود که آیا به شورای عالی سیاستگذاری که با محوریت آقای خاتمی تشکیل شده بود، بپیوندیم یا خیر. اصرار دوستان بر این بود که شورای عالی سیاستگذاری برآیند اکثریت جبهه اصلاح‌طلبان است و آقای خاتمی هم محوریت آن است که باید این محوریت تقویت شده و مشکلات آن برطرف شود.

قائم مقام حزب اعتماد ملی اضافه کرد:‌ آقای منتجب‌نیا همیشه برای ما عزیز هستند، چهار سال استعفا دادند. آقای کروبی هم دو بار استعفا دادند که با اکثریت قاطع این استعفا رد شد. پس از آن شورای اجرایی توسط آقای کروبی به ریاست بنده تشکیل جلسه دادند تا تمشیت حزب را در اختیار بگیرند. در کنار این قضیه، قانون جدید احزاب، تشکل‌های سیاسی را ملزم به برگزاری کنگره‌های خود و تطبیق شرایط‌شان با قانون جدید احزاب کرده بود.

حضرتی با بیان اینکه ما قصد برگزاری کنگره را نداشتیم، یادآور شد: دلیل این مسئله آن است که با برگزاری کنگره، دبیرکلی آقای کروبی را با مشکل روبه‌رو می‌کرد. حضور ایشان برای ما بسیار مهم است. با این وجود، کنگره حزب اعتماد ملی برگزار شد. در آن کنگره، دو نظر وجود داشت: یکی برگزاری انتخابات شورای مرکزی و دیگری تثبیت شورای مرکزی جدید براساس قیام و قعود؛ زیرا اگر شورای مرکزی جدید انتخاب می‌شدند، اعضا باید استعلام می‌شدند و امکان رد صلاحیت آقای کروبی توسط برخی نهادهای امنیتی وجود داشت. در واقع ما برای فرار از رد صلاحیت دبیرکل، تصمیم به تثبیت شورای مرکزی گرفتیم.

وی ادامه داد: این مسئله موجب برخی اختلاف‌ها شد. در ادامه آن، آقای کروبی استعفا داد تا دست شورای مرکزی باز شود ولی حزب و شورای مرکزی برای بار دوم، با استعفای ایشان مخالفت کردند و در ادامه، در نامه‌ای دبیرکل اختیارات خود را به شورای مرکزی واگذار کردند. من به ریاست شورای اجرایی دو جلسه برگزار کردم ولی به اتفاق و با وجود اصرارهای بنده مبنی بر اینکه بنده نمی‌خواهم مسئولیتی را برعهده بگیرم، قائم مقامی حزب اعتماد ملی را برعهده گرفتم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما به طور منظم جلسات خود را برگزار خواهیم کرد، عنوان کرد: حزب اعتماد ملی برنامه‌های وسیعی برای توسعه خود دارد. حدود پنج نفر از افراد با این انتخاب‌های جدید زاویه دارند. من خودم مورد هدف برخی تهمت‌ها و حملات بودم ولی من چیزی جز احترام و تکریم نکرده‌ام و ان‌شاالله این افراد در آینده به حزب بازخواهند گشت.

حضرتی با بیان اینکه هیچ اخلالی در روند فعالیت حزب ایجاد نمی‌شود، گفت: با قدرت از نخبگان و افرادی که در حزب هستند و حتی کسانی که دوستدار حزب هستند، استفاده می‌کنیم و در این راستا در جهت تقویت اصلاح‌طلبان و در حلقه سوم حل مشکلات کشور تلاش خواهیم کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید