وبلاگ‌نویس نشریه هافینگتون پست آمریکا در میزگرد فرانس 24:

ایران در شرایط دشوار عاقلانه عمل می‌کند

کدخبر: ۲۲۸۹۲۳
اقتصادنیوز؛ در میزگرد شبکه تلویزیونی فرانس 24 کارشناسان به تنش لفظی میان مقامات ایران و آمریکا پرداختند.
ایران در شرایط دشوار عاقلانه عمل می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛  در ابتدای این میزگرد، مجری فرانس 24 خلاصه کوتاهی از سخنان حسن روحانی رئیس جمهوری ایران را پخش کرد و نظر مهمانان خود را در این باره جویا شد. 

فریبا هشترودی نویسنده و وبلاگ نویس نشریه هافینگتون پست آمریکا، در این باره گفت: با حضور دونالد ترامپ در راس دولت آمریکا، شرایط بسیار دشواری بر جهان حاکم شده است. 

وی افزود: ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا فردی غیرقابل پیش بینی بوده وهمین موضوع نگرانی مقامات جهان را افزایش داده است که حتی اروپایی ها هم از این امر مستثنی نیستند.

این کارشناس مسائل ایران اظهار داشت: این روزها شاهد افزایش تنش های لفظی میان ایران و امریکا هستیم؛ تنش هایی که نگرانی وقوع یک جنگ را به دنبال دارد، اما خوشبختانه تاریخ چهل ساله جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است که تهران درمواقع لزوم، همواره تصمیم های بسیاری عاقلانه ای گرفته است.

وی یادآور شد: اگرچه روحانی در سخنرانی اخیر خود کلمات تندی به کار برد، اما اگر توجه کرده باشید وی در آخر جمله جالبی گفت وآن اینکه 'ایران جنگ طلب نیست و صلح با ایران مادر همه صلح ها در جهان است.' 

هشترودی گفت: نه تنها من، بلکه بسیاری از کارشناسان و ناظران بین المللی پیش بینی می کنند که تنش میان ایران و آمریکا در نهایت از طریق گفت و گو و مذاکره حل خواهد شد و به تمام نگرانی ها پایان داده خواهد شد.

جودا گرانشتاین محقق موسسه بین المللی مطالعات راهبردی در لندن نیزگفت:من هرگونه بروز جنگ میان ایران و آمریکا را رد می کنم. این موضوع از طریق دیپلماتیک حل و فصل می شود. 

وی اظهار داشت: اما چند مشکل در این مسیر مشاهده می شود. نخست اینکه، در مورد کره شمالی، کشوری به نام کره جنوبی وجود دارد که خواستار مذاکره و گفت وگو میان واشنگتن و پیونگ یانگ بود. اما در مورد ایران این موضوع کاملا برعکس است.در باره ایران، اسرائیل و عربستان هستند که هرگز نمی خواهند آمریکا و ایران با هم مذاکره ای داشته باشند. آنها کاملا مخالف ایرانی قوی در منطقه هستند.

وی ادامه داد: نگرانی دیگری که وجود دارد، حضور مشاوران ضد ایرانی مانند جان بولتون و مایک پمپئو در اطراف ترامپ است. آنها کاملا با اسرائیل و عربستان هم عقیده و همراه هستند. 

مجری فرانس 24 پرسید: پس شما می خواهید بگویید ایران به نوعی منزوی است؟

گرانشتاین پاسخ داد: خیر به هیچ عنوان. ایران دیگر منزوی نیست. ایران متحدی به نام روسیه دارد، به دریاهای آزاد دسترسی دارد. آنچه دور از ذهن و منزوی می نماید این ایده گفتگو با ایرانی ها نزد متحدان آمریکا در خاورمیانه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید